• 8airam8

Helstekt kyckling ätten - inte helt färdig

Hej alla. Ge mig gärna historier som slutat lyckligt nu...

Serverade familjen helstekt kyckling i ugn. När vi ätit oss längst in i det lilla djuret upptäcks att den inte var färdig ända in och nu undrar jag om jag har givit fem personer campylobacter...

Vi snackar alltså inte det där mörka köttet som kycklingar kan ha, utan vi snackar rött och blod.

• Svar på tråden Helstekt kyckling ätten - inte helt färdig
  • Valkyria75

Svårt att säga. Långt ifrån all kyckling har ju campylobacter så behöver inte vara någon fara. Sedan dör ju bakterierna ganska fort (60 grader) så det är sällan från själva köttet man faktiskt bli sjuk, utan vanligare att det kommer via en skärbräda eller kniv som inte rengjorts ordentligt.

• 8airam8
    Valkyria75 skrev 2017-09-25 18:45:00 följande:

Svårt att säga. Långt ifrån all kyckling har ju campylobacter så behöver inte vara någon fara. Sedan dör ju bakterierna ganska fort (60 grader) så det är sällan från själva köttet man faktiskt bli sjuk, utan vanligare att det kommer via en skärbräda eller kniv som inte rengjorts ordentligt.

Åh, nu kan jag andas lite igen (och ser att min telefon valde ätten istället för äten i rubriken). Jag är noggrann med kniv och skärbräda och handtvätt och allt sådant där, det var skönt att läsa det du skrev :)
Svar på tråden Helstekt kyckling ätten - inte helt färdig