• Diamanten91

Vad är detta :o nervös ! Äckel varning

Hej!

OBS: jag äckel varnar er som är känsliga.

Är gravid i vecka 35.

Har sedan några veckor känt mig ganska fuktig i underkläderna ,men sökte aldrig vård eller så.

För att jag vet att man kan ha rikliga flygningar eller att man läcker urin som gravid.

Men har alltid haft svarta underkläder så då syns ju inte färgen ,men idag blev det ett par vita och nu när ja skulle kissa fick ja en chock ,det kan inte va urin då ja kissar varje timma och då skulle de luktat kiss och varit mer gult.

Nu är färgen mer ljusrosa och inte gul.... fyfan va nervös tänk om de har runnit fostervatten för som sagt det är så här senaste 3-4 veckor bara det att ja haft mörka underkläder och inte sätt färgen.

Här är bild... äckel varning

• Svar på tråden Vad är detta :o nervös ! Äckel varning
  • Jodyanna

Ser ut som fostervatten. Du borde kolla upp de.

Lägg en binda i trosorna och kolla om några timmar igen.

• Diamanten91
    Jodyanna skrev 2017-09-25 20:25:55 följande:

Vad händer om de skulle vara det ?skit rädd ... har vart så här nästan en månad de är ändå lång period
  • EpicNurse

Ring förlossningen och ta på dig en binda så du kan se om den fylls med vatten. Är det bara flytning så blir den vara lite fuktig. Men oavsett ska du ringa förlossningen för det är inte bra om du läkt slut på fostervatten. Bebisen kan inte växa och utvecklas utan vattnet.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    EpicNurse skrev 2017-09-25 20:53:45 följande:

Ring förlossningen och ta på dig en binda så du kan se om den fylls med vatten. Är det bara flytning så blir den vara lite fuktig. Men oavsett ska du ringa förlossningen för det är inte bra om du läkt slut på fostervatten. Bebisen kan inte växa och utvecklas utan vattnet.

Bara* och Läckt*
  • vipsan

Fostervatten nybildas hela tiden men man kan dra på sig en infektion vid en långvarig vattenavgång.

• Diamanten91
    Jodyanna skrev 2017-09-25 20:25:55 följande:

Men varför binda ?den är också ljus som vita underkläder så borde se likadant ut ?eller
  • Diamanten91
    vipsan skrev 2017-09-25 21:04:44 följande:

Fostervatten nybildas hela tiden men man kan dra på sig en infektion vid en långvarig vattenavgång.

Vad gör man då om de nu skulle va lite sipprande fostervatten ,ska man förlössas tidigt eller
  • EpicNurse
    Diamanten91 skrev 2017-09-25 21:09:09 följande:

Vad gör man då om de nu skulle va lite sipprande fostervatten ,ska man förlössas tidigt eller

För att svara på inlägget ovan: Bindan ska du ha för att kunna uppskatta hur mycket det läcker. Förlossningen brukar vilja att man gör så.

Om man läcker fostervatten så är det ganska mycket ökad infektionsrisk eftersom det är öppet rakt in till fostret. Så finns det tillräckligt med vatten kvar, vilket det mycket väl kan göra trots att man läcker för det bildas nytt hela tiden, så får man ligga inne med antibiotika så länge bebisen och mamman mår bra (dvs bebisen växer och har fina hjärtljud och mamman har bra infektionsvärde). Om vattnet är helt slut och bebisen är påverkad så blir det ofta kejsarsnitt. Man kan också blir igångsatt om det inte är jättebrådskande.
  • viseversa

Känner du rörelser som vanligt? Åk in och kolla. Om det är fostervatten finns risk för infektion som går in till barnet.

• Diamanten91
    viseversa skrev 2017-09-25 21:29:11 följande:

Känner du rörelser som vanligt? Åk in och kolla. Om det är fostervatten finns risk för infektion som går in till barnet.

Jo rörelse är som vanligt ,sparkar och håller på.

Som sagt ja har haft så här typ en månad bara det att ja inte sätt då ja haft mörkare underkläder så svårt o veta om de vart ljusrosa hela tid
  • v i r r a

Det faktum att det kan ha hållit på en längre period utan att du tänkt på det gör att jag skulle råda dig att söka hjälp snabbt pga risken för infektion. Det är ingen bra idé att avvakta speciellt länge i alla fall.

Bra att bebisen rör sig som vanligt!

Lycka till!

• Mamman8

Ursäkta om jag kapar din tråd nu men jag känner igen mig. Har alltid haft svarta trosor men så var alla i tvätten så jag fick ta ett par vita iaf, efter halva dagen såg de ut som dina på bild så jag fick ju byta..

Kan detta alltså vara ett tecken på att man läcker?

Jag var hos spec mvc förra veckan och gjorde ultraljud och då så dem att mängden foster vatten var bra.

Är gravid i v 38.

• Meriall

Lukta på det. Luktar det hav/akvarium/sperma så kan det vara fostervatten. Isf så måste de kolla efter infektion och du kan behöva antibiotika.

Det kan ju vara svett också, man svettas mer som gravid...

• förstårdinoro

i detta fall hade jag åkt in nu direkt på kvällen till akuten för att kolla upp detta. Jag tycker det är bättre att åka in en gång för mycket och veta att allt är som det ska med bebisen.

• vipsan
    Diamanten91 skrev 2017-09-25 21:09:09 följande:

Man håller koll på dig och bebisen med bla täta ctg-kurvor och infektionsprover. Jag tycker att du ska ringa förlossningen direkt och berätta läget.
  • vipsan
    vipsan skrev 2017-09-25 22:29:32 följande:

Man håller koll på dig och bebisen med bla täta ctg-kurvor och infektionsprover. Jag tycker att du ska ringa förlossningen direkt och berätta läget.

Postade innan jag skrivit klart.

Om något tyder på i fiktion eller att barnet inte mår bra så förlorar man tidigare vid en tidig vattenavgång. Du är dock så långt gången att det brukar uppstå några allvarliga komplikationer pga prematuritet.
  • fanola
    Diamanten91 skrev 2017-09-25 21:50:32 följande:

Jo rörelse är som vanligt ,sparkar och håller på.

Som sagt ja har haft så här typ en månad bara det att ja inte sätt då ja haft mörkare underkläder så svårt o veta om de vart ljusrosa hela tid

Hur går de för dig?
Svar på tråden Vad är detta :o nervös ! Äckel varning