Anonym (TB) skrev 2017-10-07 15:37:31 följande:
TS, jag har följt din tråd eftersom jag tycker att du verkar vara en intelligent, fin och charmig person och hoppas att du kommer att träffa en bra man, men det jag ser är att du är alldeles för fokuserad på vad han kan tänkas tycka och känna i stället för att fundera på vad du verkligen behöver.
Inför dejten byggde du upp en bild av honom som sannolikt inte stämmer och nu i efterhand kallar du honom "drömdejten". Han är säkert trevlig, snygg och ett bra ligg som du skriver men han är samtidigt bara en man. Nu generaliserar jag men det är ganska typiskt kvinnor att överanalysera en situation som de flesta män tar för vad det är. Du tänker flera steg i förväg medan han antagligen är kvar på ruta ett. Du är en trevlig tjej, ni hade bra sex och nu kan han tänka sig lite mer av den varan. Mer än så tror jag inte att han har tänkt eller känt.
Jag växte upp med män och hade mest killkompisar då jag var yngre och när jag lärde känna kvinnor slog det mig hur olika män och kvinnor ofta ser på sådana här situationer. När kvinnorna återberättade en dejt var det precis som du skriver här - väldigt detaljerat och med många analyser av honom, hans sms, sätt att vara etc.. När en killkompis hade varit på dejt var en fråga mest väsentlig för de andra killarna: "Blev det nåt?".
Det är klart att män mognar med åren och söker mer substans men skillnaden kvarstår. Den andra mannen som hör av sig till dig har däremot antagligen tänkt mer på dig i de banor som du gör med "drömdejten". Om du klipper med "drömdejten" nu kommer du inom cirka en eller ett par månader fundera över vad du såg hos honom. Då först kommer du att se honom mer realistiskt, som en man bland många andra.
Jag tror att du mest behövde bekräftelsen eftersom du var så osäker på ditt utseende. Nu har du fått det. Han tände uppenbarligen på dig och vill ha mer. Behöver du mer bekräftelse på att en man, som du attraheras av, tänder på dig så träffa honom igen men då får du tagga ner förväntningarna rejält. Det kanske bara blir sex ibland när det passar honom. Jag får intrycket av att han inte är ute efter något seriöst. Lura inte dig själv i det avseendet - du har släppt garden och är redan emotionellt involverad så var försiktig med dig själv.
Vill du ha bekräftelse för den du är, vilket jag anser att du förtjänar, så tror jag mer på den andra mannen. Du behöver någon som ser den fina och smarta person du visar att du är i den här tråden. Du kommer inte att några problem med att träffa en man om du jobbar på dina självtvivel, för de är ett mycket större hinder än din vikt, men du måste bli mer medveten om vad du behöver, annat än bekräftelse.
Mycket kloka ord! Jag och säkert många tjejer med mig behöver bli bättre på att tänka vilken sorts man jag behöver och vill jag ha och sedan välja utifrån det. Välja istället för att bli vald.
Men det är svårt att ändra på invanda mönster, jag har en tendens att ofta överanlysera framförallt sms. Sms överlag är klurigt, en mening kan ha olika innebörd för olika människor.
Men blir man medveten om hur man fungerar och reagerar kan man jobba på det.
Jag dejtade en man i somras, det var första killen jag träffade efter ett lite längre förhållande med en man som inte var bra för mig. Så jag var minst sagt lite rädd för att träffa en ny kille.
Vi var på två dejter varav den sista var helt magisk, det kändes så enkelt och behagligt att vara med honom. För en gångs skull var jag i nuet och tänkte inte flera steg framåt.
Några dagar efter andra dejten avslutade han dock, han skrev att något hänt i hans liv och att han inte kunde engagera sig känslomässigt i någon just nu.
Förr hade jag blivit ledsen men tack vare att jag inte tänkte flera steg fram så kände jag och känner fortfarande tacksamhet. Det är ett fint minne på hur fantastisk en dejt kan kännas. Huruvida han avslutade för att han inte kände samma eller om livet faktiskt kom iväg spelar ingen roll. För min upplevelse är just min.