• ALLIEVERDO

Måste avboka resan, går det fejka magsjuka eller kollas det på nåt vis på vc?

Hej,

Min lillebror 18år, har varit kär och naiv och betalat en resa till sig och sin flickvän på 24 för alla sina sommarjobba pengar och de skulle åka nu till helgen. Vad hände då? Jo hon är otrogen med hans bästa vän i helgen och självklart varken han vill eller orkar stt åka på denna resa med henne. Dessutom förtjänar hon verkligen inte ett öre till av honom.

.snälla hjälp mig att hitta ett sätt för honom att komma ur reSan med sp mycket pengar som möjligt tillbaka.

Om han fejkar magsjuka, måste han görs några testar rlelr annat som bevisar det? Och hur gör man i rn liten ort en lördag. Behöver han ta sig till en jour 30min bott för bevisa att man spyr mm för flyg bolaget skall?

• Svar på tråden Måste avboka resan, går det fejka magsjuka eller kollas det på nåt vis på vc?
  • Yllissian

Kontrollera avbokningsreglerna.

Oftast innebär det mindre pengar ju närmare resan man kommer.

Läs om det behövs läkarintyg vid återbud.

Kontrollera om det går att boka om och ta med sig en kompis/släkting på resan istället.

• GrovaRobban

Magsjuka duger inte för att kunna avboka pga sjukdom. Måste innebära en hälsorisk att resa för att kunna avboka. Då krävs även ett läkarintyg och kan inte tänka mig att vården tar sig tid att ta avföringsprover för att man vill avboka resa. De har viktigare saker att göra. Tro mig.

Kolla om man kan byta medresenär. Annars får han åka själv. Avbokar man med så kort varsel får man inte mycket pengar tillbaka. Oavsett om man har av- ombokningsskydd eller ej. Tyvärr

• ALLIEVERDO

Va gäller inte magsjuka som giltig sjukdom om man har avbeställningsskydd? Jag som har smp barn och vi var nyss på resa och jag var livrädd att någon skulle bli sjuk och dottern fick halsfluss några dagar innan. Som tur var blev hon frisk nog att åka. Men hade inte det gillas heller då undrar man ju vad som gills.

Vet ni förresten om man kan byta medresenär utan godkännande av den andra? Har fått reda på att eftersom brorsan bara hade ungdoms kort så fick de föra över pengarna till tjejen och hon betalade med sitt kort oxh i sitt namn. Så hon har biljetterna och står säkert aom huvudresenär.

Så undrar om hon kan byta hans namn tro

• volvo142

Leta reda på nått som "duger" be din bror ringa till VC din bror ringer gråter lite och ORKAR INTE komma och ber snällt om ett intyg tada! läkare är inte onda människor..

• volvo142
    volvo142 skrev 2017-09-27 04:37:52 följande:
    Leta reda på nått som "duger" be din bror ringa till VC din bror ringer gråter lite och ORKAR INTE komma och ber snällt om ett intyg tada! läkare är inte onda människor..
    blev "familjerapead" när jag gick på toa.. Ta inte tipset på allvar jag uppmanar INTE till bedrägeri!
  • GrovaRobban

Nej, läkare är inte onda människor. Och onda människor sysslar inte med försäkringsbedrägeri. Det ska vara ett allvarligt sjukdomstillstånd där resan är en risk för ens hälsa. Halsfluss, magsjuk, influensa mm duger ej som skäl. Man kan flyga och bo på hotell med ovanstående sjukdomstillstånd utan att riskera livet. Tro mig.

Och ja, står resan på henne och din bror skickade pengarna till henne och hon sedan betalade så finns det risk att hon kan ta med en annan och åka. Finns inget man kan göra åt det tyvärr.

• Ellie

Om hon betalat resan med sitt kort så är det hon som får pengar tillbaka vid ev avbokning. Skulle hon ge dem till honom? Annars spelar inga intyg i världen någon roll.

Magsjuka kan fungera för att få intyg av läkare eftersom det inte är lämpligt att sitta kräkandes på ett flygplan och riskera att smitta alla medresenärer. Det behöver inte innebära livsfara att resa för att få intyg. Det måste dock vara skrivet av en läkare och jag tvivlar på att någon skriver intyg utan att träffa honom (men det kan man fråga sin vårdcentral via telefon). Läkarintyget skall avråda från resa av medicinska skäl - sedan är det upp till resebolaget att godkänna intyget eller inte.

Ett intyg hjälper dock som sagt inte om inte tjejen ger honom pengarna sedan. Tuff lärdom för din bror.

• K Kalle
    ALLIEVERDO skrev 2017-09-26 22:42:42 följande:

Hej,

Min lillebror 18år, har varit kär och naiv och betalat en resa till sig och sin flickvän på 24 för alla sina sommarjobba pengar och de skulle åka nu till helgen. Vad hände då? Jo hon är otrogen med hans bästa vän i helgen och självklart varken han vill eller orkar stt åka på denna resa med henne. Dessutom förtjänar hon verkligen inte ett öre till av honom.

.snälla hjälp mig att hitta ett sätt för honom att komma ur reSan med sp mycket pengar som möjligt tillbaka.

Om han fejkar magsjuka, måste han görs några testar rlelr annat som bevisar det? Och hur gör man i rn liten ort en lördag. Behöver han ta sig till en jour 30min bott för bevisa att man spyr mm för flyg bolaget skall?

Man måste väl ha läkarintyg. Går det inte att ändra så att han kan åka med en kompis?
Svar på tråden Måste avboka resan, går det fejka magsjuka eller kollas det på nåt vis på vc?