• Anonym (?)

Någon som lever på utdelningar?

Någon som har lyckats att spara ihop ett bra belopp i aktier så att ni kan leva på utdelningar? Hur länge sparade ni och hur mycket per månad? Hur mycket får ni i utdelningar per år? Förstår att det varierar från år till år men på ett ungefär...

• Svar på tråden Någon som lever på utdelningar?
  • Anonym (.)

Nej, jag lever inte på utdelningar, men jag skulle kunna göra det.

Min bedömning är att jag skulle behöva dra ihop minst 3 - 5mnkr för att leva med den nivån av "liv" som jag öndkar på utdelningar/värdestegring. Sedan kan man ju tulla på kapitalet när man blir äldre, ju kortare tid man har kvar att leva.

• Anonym (.)

Jag får ut ungefär 300kkr per år i värdestegring och aktieutdelningar.

• Anonym (vad)
    Anonym (.) skrev 2017-09-27 13:32:52 följande:

Jag får ut ungefär 300kkr per år i värdestegring och aktieutdelningar.

Vad har du satt pengar i?
  • Anonym (Bengt)

När jag var ung på 90-talet drömde jag om att en dag få ut 15 000 netto/mån i utdelning. Då skulle jag sluta jobba!

Idag får jag ut ca 180 000 kr/år i utdelningar (alltså 15 000 kr/mån), men nu tycker jag inte alls att det räcker. Med villa, bilar, tonårsbarn, sommarstuga mm har man skaffat sig mycket större utgifter. Mitt jobb ger 30 000 kr/mån, och nu känns det som en rimlig nivå att sikta på. Om 10 har jag kanske klättrat i karriären och vill ha 40'? Man jagar ett rörligt mål.

Så nej, jag lever inte på mina utdelningar. Än så länge återinvesterar jag dem för att få ännu mer i framtiden.

Drömmen, däremot, den lever.

• Anonym (?)

Hur mycket pengar har ni lyckats spara så ni kan få så mycket i utdelning?

• Anonym (.)
    Anonym (vad) skrev 2017-09-27 13:34:17 följande:

Vad har du satt pengar i?

15-20 aktiebolag och olika fonder. Globala fonder, med passiv förvaltning och låga avgifter.

Aktierna har en viss övervikt i fastighetsbranschen, bank, men innehåller även en hel del investmentbolag och klassiska industribolag som Holmen. Inga typ fingerprintaktier.
  • Anonym (vad)
    Anonym (.) skrev 2017-09-27 22:02:42 följande:
    15-20 aktiebolag och olika fonder. Globala fonder, med passiv förvaltning och låga avgifter.

Aktierna har en viss övervikt i fastighetsbranschen, bank, men innehåller även en hel del investmentbolag och klassiska industribolag som Holmen. Inga typ fingerprintaktier.
    Hur mycket har du placerat för att kunna få ut 300k? Vilka är de fem aktierna med bäst utdelning enligt dig? 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-27 12:48:10 följande:

Någon som har lyckats att spara ihop ett bra belopp i aktier så att ni kan leva på utdelningar? Hur länge sparade ni och hur mycket per månad? Hur mycket får ni i utdelningar per år? Förstår att det varierar från år till år men på ett ungefär...

Om du räknar lite kan du lösa ut detta. Gör lite antaganden kring utdelning, t ex 5%, värdeökning på en portfölj, något index, och sen hur mycket du kan investera per år. Då kan du räkna fram när du har tillräckligt med utdelning för att leva på det.

• Anonym (Bengt)
    Anonym (?) skrev 2017-09-27 21:43:29 följande:
    Hur mycket pengar har ni lyckats spara så ni kan få så mycket i utdelning?
    Det mesta av min portfölj kommer från ett arv för 30 år sedan. Sedan dess har jag återinvesterat utdelningarna, sparat lite och gjort lite aktieaffärer med vinst. Idag är min portfölj värd 5-6 milj.
  • Anonym (.)
    Anonym (vad) skrev 2017-09-28 07:46:35 följande:

Hur mycket har du placerat för att kunna få ut 300k? Vilka är de fem aktierna med bäst utdelning enligt dig? 

Jag fokuserar inte på utdelning, jag fokuserar på bolagets potential till värdeökning och utdelning. Ta fastighetsbolaget Balder som exempel, de delar aldrig ut någonting alls. De köper nya fastigheter istället för att dela ut pengar till ägarna, så aktierna blir mer värda hela tiden, eftersom bolagets vinst hela tiden ökar. Balder har varit riktigt bra, jag köpte mina för 25kr per aktie. Tror fortfarande de är köpvärda idag. Men skippa tänket med aktieutdelning, se helheten istället.

Jag vill inte lämna några rekommendationer om enskilda aktier, däremot har jag redan berättat vad jag har för typ av innehav själv.
  • Erikdiv

jag skulle kunna leva på utdelningar, får ca 295 000 i utdelningar efter KF skatt 2018, så ger det ca 22 000 ut, alltså ca motsvarande en lön på 30 000 i min kommun. Men jag ser det mer som min version av a-kassa. Är 34 år just nu och jag tro inte att jag kommer sluta jobba innan jag är 38 (jag sa 35 när jag var 30 så vi får se)

Svar på tråden Någon som lever på utdelningar?