• Vildismamma

IVF - Sahlgrenska

Hej hej... gör oxå IVF på Sahlgrenska.. håller för tillfället på med korta protokollet och tar sprutor.. ska på UL imorgon för att kolla hur det ser ut med äggblåsor och sånt... inte helt inne i hur allt fungerar och så då detta är vårat första försök så får ny info varje gång man är där..

• Vildismamma
    regina87 skrev 2018-08-29 16:28:49 följande:

Hej på er ???? väntar på tid till ivf på sahlgrenska och undrar hur lång tid det tog för er att komma till första mötet ? Gäller vårdgarantin med 3 månader ?

Vi fick vänta ungefär 6 månader.. man kan ju alltid ringa och kolla med dom för det finns en lista man kan skriva upp sig på så dom kan ringa en med kort varsel..
  • Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-09-24 10:41:56 följande:

Hej,

Någon som vet om det gör något om jag tar mina injektionssprutor 45- 1h senare än vanligt? Brukar ta vid 21 men idag ska jag på föreläsning så vill inre ta med dem utan ta när jag kommer hem. Vet att jag kan ringa och fråga men vill slänga ut här om någon kanske vet. : )

På pappret jag fick angående sprutorna så står det att man ska ta dom mellan 20-22 varje dag och samma tid varje dag +- 1 timma så det ska väl inte göra något om du tar efter 45 min... men jag hade nog dubbelkollat med dom ändå, men jag är lite sån som måste dubbelkolla allt... :)
  • Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-09-24 12:39:51 följande:

Vi fick också vänta i ca 6 mån. Var uppsatta på kort varsel listan och fick en återbudstid. Ska in på vårt andra VU imorgon och då får vi veta vilken dag det blir äggplock:) troligtvis i slutet på veckan om allt ser bra ut.

Då ligger vi lite efter er då... :) då har ju du koll på vad som händer för mig... jag ska in första gången imorgon.. vad händer efter det? Fortsätter man ta sprutor.. jag är ju spruträdd så min sambo har fått tagit alla sprutorna på mig och igår när vi tog den orgalutran så tog jag bedövningssalva innan för barnmorskan sa att den kunde vara lite segare att ta och kunde kännas lite mer.... jag superrädd som jag är vill ju inte känna någonting...
  • Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-09-24 13:09:06 följande:

Det är första besöket efter att ni tagit sprutorna? Isåfall kollar dem äggblåsorna och hur dem utvecklats. Beroende på det får ni veta om ni ska fortsätta med sprutorna några dagar eller så får ni tid för äggplock.

Efter vårt första besök när vi hade tagit sprutorna i 6 dagar så sa dem att vi skulle fortsätta några dagar till sen ett VU igen. (Imorgon) Föehoppningsvis får vi tid för ägguttag i slutet på veckan!

Sprutorna gillar jag inte heller, men tyckte spruta nr 2 var jobbigast, lite tjockare. Men sambon fick hjälpa mig också. : ) Bara bra om dem får vara med tycker jag: )

Okej okej.. lite nyfiken på hur det kommer att se ut för jag känner ingen skillnad på kroppen eller humör och sånt sen jag började med sprutorna så det känns som att ingenting händer... men man kanske bara ska vara glad att man mår bra... :)

Hur länge har ni försökt få barn och hur gamla är ni? Har ni någon anledning till att ni gör IVF eller är det bara att det inte har fungerat vanligt? Vi har manlig faktor hos oss, jag har en dotter sen innan så är inte barnlösa riktigt..
  • Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-09-24 16:29:17 följande:

Jag har inte heller känt någon skillnad sen jag började med sprutorna, kanske att jag är lite tröttare än vanligt men det kan lika gärna bero på förkylning som kryper sig på. Men jag ska försöka uppdatera så mycket som möjligt. :)

Roligt att följas åt när man är i samma sits! : )

För oss blev det ofrivilligt barnlösa, finns ingen förklaring allt ser bra ut hos båda två. Vi har försökt sen juni 2017.

Jag har en son sen innan, sambon har inga barn.

Jag är 38 och han är 30.

Hur gamla är ni? Försökt länge?

Jag är 35 och min sambo 31.. vi har försökt sen januari 2017.. fick veta att det var manlig faktor i feb i år så då bestämde vi oss för att skaffa hjälp... men man försöker ju ändå på egen hand så länge men blev inget...
  • Vildismamma
    Kawi skrev 2018-09-25 09:23:38 följande:

Förlåt nu skrev jag i fel tråd, vi går ju inte på Sahlgernska.. men lite svårt att låta bli när vi är i samma situation! 

Det är okej du kan få skriva ändå tycker jag om du vill... :) vet du när du ska få sätta in äggen igen?? Varför gör ni på Nordic? Det kostar väl pengar där?
  • Vildismamma
    Långväntanefterdig skrev 2018-09-25 09:55:01 följande:

Å vi gjorde också på nordic i gbg! Så nöjda med alla underbara människor där! Önskar er stort lycka till, vi går in i vecka 18 på fredag efter lyckad insättning på nordic!

Lyckades ni på första försöket på Nordic?
  • Vildismamma
    Långväntanefterdig skrev 2018-09-25 10:49:16 följande:

Ja vi gjorde ett försök i väntan på att komma fram i kön till sahlgrenska. Bekostade själva 1 försök, och hade turen med oss! Gjorde icsi pga manlig faktor.

Jag håller alla mina tummar och tår på att vi oxå bara behöver göra ett försök....

får se vad som händer i framtiden..
  • Vildismamma
    Långväntanefterdig skrev 2018-09-25 10:49:16 följande:

Ja vi gjorde ett försök i väntan på att komma fram i kön till sahlgrenska. Bekostade själva 1 försök, och hade turen med oss! Gjorde icsi pga manlig faktor.

Grattis till er!! Vilken lycka
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska