Stårschan skrev 2017-09-28 13:59:55 följande:
Köksluckor brukar man ju kunna lämna bort för att få lackade, och det är det nog värt både i tid, miljö och pengar för att få det proffsigt gjort. Eller så spar ni stommarna och köper nya luckor. om det inte luktar så spelar det ju egentligen inte så himla stor roll om de är vita eller ljusgula på insidan. Skura upp dem ordentligt och måla.
Äldre kök brukar vara väldigt funktionella, så om det går skulle jag absolut försöka undvika att riva ut allt och sätta in nytt bara för sakens skull.
De är tyvärr inte ljusgula utan mer åt urinfärg. Känns väldigt ofräscht. Iom att 4 överskåp har glasdörrar så syns insidan väldigt tydligt, och jag misstänker att det kommer bli ännu tydligare om man målar luckorna, då dessa inte täcker hela stommarna, samt undersidan. Det finns dessutom en prydnadslist i nedre kant (döljer lampor) som även den.är väldigt gul.
Just nu känns det som att detta kommer kosta oss mer än vi har råd med

synd då vi gillade både huset och läget.
.
AndreaBD skrev 2017-09-28 13:51:55 följande:
Spegeldörrar? På köksskåp? Eller menar du såna där mönster med lister som kallas för speglar? Jag tror jag vet vad du menar. Det kan bli fint om man målar om dem. Så mycket plats behövs inte - måla några luckor i taget. Och speglarna och kanterna - där får du måla med en liten pensel och försöka med liten skumrulle på större ytor om såna finns. Annars får man ta allt med pensel, det går också.
I så fall skulle jag slippa dem där det behövs, och lita grann på hela ytan och fylla i eventuella jack och skador. Och måla två gånger och byta handtag, så blir dem ganska fina igen. Handtagen gör mycket skillnad och det finns ju så stort urval.
Ja, precis, trädörrar med sk "spegel". Ganska utvilad sådan också. Skulle vi ställa köksinredningen i verkstaden blir det svårt att gå, den är inte väldigt stor, det är även ett olämpligt utrymme att måla i egentligen då det inte är bra ventilation. Samma med slipning, det kan inte heller göras ute då huset ligger i ett tätbebyggt bostadsområde