Anonym (Hur funkar det?) skrev 2017-09-30 03:10:05 följande:
Finns inga andra i pappans närhet som barnet kan vara med hos pappan. Dessutom vill barnet vara med mig om nu inte det går att vara med pappan. Detta uttrycker barnet tydligt.
Ja, pappan ger det uppenbarligen något men jag trodde att det var barnets rätt till umgänge det handlade om. Barnet vill absolut inte till pappan på höstlovet under dessa förutsättningar.
Nej ok. Om det inte finns några andra lösningar som ni kan komma överens om och som känns bra för barnet får du väl fundera på om du anser att det är en tillräckligt viktig sak (ur barnets perspektiv) att det är värt att starta en konflikt kring.
Det hjälper ju tyvärr inte att tycka att pappan tänker fel, det påverkar ju inte hans handlingar och åsikter och det är ju de som du måsre förhålla dig till. Är det värt att starta en konflikt kring en specifik umgängesvecka som det finns dom på? Vad kan en sån konflikt få för konsekvenser framöver? Det är ju sånt som du får fundera på.
Lycka till och hoppas att ni kommer fram till något som känns ok för sonen.
Mon personliga uppfattning här att den stora grejen är om sonen känner sig överkörd av pappan, inte att några fritidsdagar på lov är en stor grej. Så jag hoppas att pappan kan ta ett snack med sonen så att han känner sig lyssnad på och att de kommer på en bra lösning tillsammans.