• Tina78

KlassKompis bjöd inte på sitt kalas

En klasskompis på min sons skola hade nyligen kalas, kalaset hade han pratat om mycket och sagt även till oss föräldrar att han skulle bjuda vår son. De leker en hel del både på skolan och hemma. Nu har kalaset varit och flera i klassen blev bjudna, en del andra som den här killen leker med men inte vår son. Min son blev ledsen och ville inte prata om det när vi frågade. Barnen går i åk två och den här killen har blivit bjuden av oss flera ggr men inte bjudit vår son förut heller (förut lekte de inte så mkt så vi såg inget konstigt i det då, däremot reagerar vi nu). Både innan kalaset har de lekt och efter det har den här killen ringt och viljat leka. Nu fyller snart vår son år och frågan är: är det lika lågt att inte bjuda honom? Ska man bjuda honom för att inte va så låg själv? Lr ska man markera att det inte var ok genom att inte bjuda? Lr ska man fråga innan varför han inte blev bjuden? Vi känner inte för att ha ngt större kalas oavsett i år så har tänkt att bara bjuda några få, men den här killen är en av de han leker mest med på fritiden. Vår son vill ha ett stort kalas med många Fr klassen men han har inte blivit bjuden på ett enda i år, dock vet vi inte om alla haft kalas i år. Men då blir det oxå konstigt om han bjuder några andra som oxå haft kalas o där han inte blev bjuden...hur tänker ni? Hur skulle ni reagerat o agerat? Vi uppfattar det som att vår son är utanför o att det är de "häftiga" i klassen som blir bjudna på kalas, han är inte så social och har bara en liten umgängeskrets, vill heller inte förstöra den han har.

• Svar på tråden KlassKompis bjöd inte på sitt kalas
  • Tina78

Ok, så om man inte bjuder tillbaka så är det att ge igen... Problemet nu är att vi bara tänkt bjuda några få (typ 2-3st) oavsett då det är kostsamt och jobbigt att ordna kalas (vi har tidigare bjudit mååånga). Då är frågan vad som är rättvist, att bjuda de han blir bjuden till (om han nu blir bjuden på ngt kalas) lr bjuda de han mest leker med? Hur tänker du/ni där? Jag ska föra fram det till föräldrarna när/om jag träffar dem. Sonen vill ju ha kalas så ngt litet för honom får vi ordna för hans skull o några klasskompis vill han bjuda. Den här killen leker han ofta med på fritiden men är inte den han helst leker med på skolan så utan att tänka på att ge igen riskerar han att inte bli bjuden men det kan kanske då uppfattas som att man ger igen?!

• Tina78

Ett förtydligande, anledningen till frågan är inte enbart för den här händelsen utan för att det här har hänt honom flera ggr av olika personer. Vi har alltid fortsatt bjuda men d kommer och fortsätter sen att inte bjuda. När det är barn som han leker ofta med reagerar jag o han men inte på barn som han nästan inte leker med ändå. Det enda jag vill är att han inte ska bli illa behandlad och att de ska förstå att det de gör mot honom inte är schysst. Hur det ska göras vet jag inte och därav detta inlägg. Men att prata med föräldrarna kan absolut va ett alternativ, i det här fallet så tror jag dock pojken fått bestämma mkt själv då han förut skulle ha kommit på en annan tillställning, först sa ja o i sista stund ändrade sig. Då kontaktade föräldern mig o sa att han ändrat sig utan att verka styra sitt barn i ngn riktning lr säga till att man får stå för det man sagt (ingen sjukdom lr större sak som gjorde att han ändrade sig).

• Tina78
    heroq skrev 2017-09-29 13:14:29 följande:

Ett förtydligande, anledningen till frågan är inte enbart för den här händelsen utan för att det här har hänt honom flera ggr av olika personer. Vi har alltid fortsatt bjuda men d kommer och fortsätter sen att inte bjuda. När det är barn som han leker ofta med reagerar jag o han men inte på barn som han nästan inte leker med ändå. Det enda jag vill är att han inte ska bli illa behandlad och att de ska förstå att det de gör mot honom inte är schysst. Hur det ska göras vet jag inte och därav detta inlägg. Men att prata med föräldrarna kan absolut va ett alternativ, i det här fallet så tror jag dock pojken fått bestämma mkt själv då han förut skulle ha kommit på en annan tillställning, först sa ja o i sista stund ändrade sig. Då kontaktade föräldern mig o sa att han ändrat sig utan att verka styra sitt barn i ngn riktning lr säga till att man får stå för det man sagt (ingen sjukdom lr större sak som gjorde att han ändrade sig).

Men... att låta bli att bjuda kommer ju inte att göra din son mer populär och göra att han blir mer bjuden på kompisars kalas!

Förmodligen kommer ingen att ens märka ert "ställningstagande" utan bara fortsätta att inte bjuda ert barn. Var glad ändå att det kommer barn när din son bjuder, det tyder ju på att han inte är så utanför att ingen vill ens komma på hans kalas.

Tror du lägger vikt vid lite fel saker här. 

När ni bjuder på kalas så bjuder ni dem ert barn vill bjuda. Andras kalas kan du inte styra över utan var glad för de kalas sonen ändå blir bjuden på. Att tänka i nåt slags hämnd kommer inte att gagna er son det minsta.

Om du upplever att några barn medvetet är elaka och uteslutande mot ditt barn kan du ju ta upp det med föräldrarna. Men troligen är er son inte medvetet utesluten utan familjerna låter sina barn bjuda dem de vill bjuda och då råkar din son inte vara en av dem.

Du kan inte bestämma hur andra familjer ska göra varken med vilka de bjuder eller vilka kalas deras barn ska gå på. Du kan bara bestämma hur du ska agera hur du vill pusha din son att agera.  

Klokt svarat o tankar jag funderat på. Men då känns det som det andra skrivit om att prata med föräldrarna är än viktigare. Inte att det nödvändigtvis blir en förändring men att de förstår iaf. Delvis tror jag dock att vi lagt mkt engagemang i kalaset o delvis det som fått flera barn att dyka upp, inte nödvändigtvis av kompisskap dem emellan. Men jag ska ta det här till mig, lr rättare sagt ALLAS kloka ord jag fått höra.
Svar på tråden KlassKompis bjöd inte på sitt kalas