KlassKompis bjöd inte på sitt kalas
Jag tycker inte att du ska prata med föräldrarna som du tänkt. Däremot kan ni nämna att det inte var så lyckat av deras son att lova er son att han skulle bli bjuden när han sen inte blev det, men inte för att beklaga er över inbjudan utan snarare för att det kan bli dumt om man lovar saker man inte är 100 % säker på att man kan hålla.
Jag tror de flesta föräldrar har väl genomtänkta metoder när det kommer till barnkalas. Det syns tydligt här när det diskuteras. Alla minns hur man själv upplevde kalas och försöker kompensera för det man inte gillade. Kanske blev pojkens föräldrar tvingade att bjuda folk de inte gillade så nu låter de sin son ha fria tyglar.
Barns tankesätt skiljer sig från vuxnas, de lever i nuet. Så det är inte omöjligt att även om er son och den här pojken haft en lång fin vänskap så kanske de umgåtts med andra just den veckan pojken skulle bestämma vilka gäster han skulle bjuda, och därför blev andra barn bjudna. Andra orsaker kan vara att föräldrarna bestämt antalet gäster och pojken därför tvingats prioritera. Eller så har pojken många goda vänner på annat håll, t ex hobbys, kusiner och grannar som han är ännu bättre vän med än er son.
Istället tycker jag att du ska prata med din son om att det inte är en rättighet att bli bjuden på saker, det är heller ingen valuta som man blir skyldig varandra. Jag tycker ni också ska lära er son att även om man inte alltid förstår hur andra tänker så brukar majoriteten inte göra saker av illvilja, utan de har helt enkelt ett annat perspektiv de utgår ifrån.