• Dahlia02

Brunt på pappret v. 11+0

Har symptom precis som vanligt, symptom som dessutom förstärkts i veckan med nytillkomna kräkningar osv. Har inte ont i magen bortsett från lätt växtvärk emellanåt. Igår kom det en lite vattnig flytning dvs inte slemmig eller tjock, och sen dess har det kommit pyttelite på pappret varenda gång. Blev såklart rädd men bm sa att det inte är nån fara. I vecka 7+0 såg man hjärtat slå. Vad tror ni händer? Har inte ansträngt mig eller haft sex så var kan det gamla blodet komma ifrån? Är rädd att det ska övergå till rött och göra ont osv... när bör det sluta annars? Har inte tid för UL förrän om en vecka typ. Snälla kom med POSITIVA historier som påminner om min <3

• Svar på tråden Brunt på pappret v. 11+0
  • EpicNurse

Det är jättevanligt att man får vaginala småblödningar som gravid för slemhinnan i slidan är mycket skörare än vanligt så det händer att små små blodkärl spricker i slidan/på tappen och man får en liten blödning. Röd, rosa eller brun!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Dahlia02
    EpicNurse skrev 2017-09-29 09:40:37 följande:

Det är jättevanligt att man får vaginala småblödningar som gravid för slemhinnan i slidan är mycket skörare än vanligt så det händer att små små blodkärl spricker i slidan/på tappen och man får en liten blödning. Röd, rosa eller brun!

Ok, tack. Utan anledning alltså? Hur länge kan man räkna med att det fortsätter komma lite grann? För det gör det fortfarande. Ibland knappt nånting, ibland lite mer men inte mycket. Om det börjar med brunt borde det väl inte övergå till rött eller? Och glömde en viktig detalj... det var två stycken embryon sist, hjärtaktivitet på båda. Tvåäggs. Vad är oddsen att något skulle hända båda två, vet du? Försöker göra allt för att lugna mig om det nu skulle vara nåt hemskt på gång. Och så tänker jag att inte tusan kan man väl förlora båda två i så fall...;(
  • EpicNurse
    Dahlia02 skrev 2017-09-29 10:28:59 följande:

Ok, tack. Utan anledning alltså? Hur länge kan man räkna med att det fortsätter komma lite grann? För det gör det fortfarande. Ibland knappt nånting, ibland lite mer men inte mycket. Om det börjar med brunt borde det väl inte övergå till rött eller? Och glömde en viktig detalj... det var två stycken embryon sist, hjärtaktivitet på båda. Tvåäggs. Vad är oddsen att något skulle hända båda två, vet du? Försöker göra allt för att lugna mig om det nu skulle vara nåt hemskt på gång. Och så tänker jag att inte tusan kan man väl förlora båda två i så fall...;(

Ja precis!

Det är jätteolika. Vissa blöder i några timmar, andra i en vecka. Det kan växla mellan brunt och rött för färger beror ju bara på hur snabbt det kommer ut. Om det inte hinner koagulera så kommer det ju vara rött.

Risken finns ju att det blir missfall på båda. Får man missfall på den ena så ökar risken för den andra eftersom livmodern då jobbar för att få ut den ena! Oddsen vet jag inte men det är ju väldigt osannolikt med missfall när man sett levande foster Tidigare, även om det förkommer!

Men bara den lilla blödningen är ju ingen som tyder på missfall!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Brunt på pappret v. 11+0