Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Skolor i Västerås

Jag har hört mycket gott om Fryxellska, men också lite dåligt. Det dåliga har rört sig om att några barn blir trötta, en del väldigt trötta, nästan utmattade, då skolan kräver väldigt mycket. Dels har man höga ambitioner för det akademiska, dels förväntas eleverna lägga mycket tid på repetitioner och konserter. Det gäller ju också att komma in, man gör antagningsprov i sång eller dans.
    Jag har hört mycket positivt om både Jensen och Kunskapsskolan. Föräldrar jag känner som har barn där är mycket positiva.
    Angående Engelska har jag hört rykten om att den försämrats och jag vet en hel del flickor som sökt sig därifrån, men jag har ingen närmare information.

Christina_bokmal skrev 2017-10-05 18:57:29 följande:

Vet hur det känns:

Jensen, har du grundskola i Västerås alltså? Jag trodde de bara hade gymnasium.

Kunskapsskolan, är det den som ligger vid gamla Folkets park?

Vad är det för negativt du hört om Engelska skolan? Tänker om det är något specifikt.

Jensen har grundskola från årskurs sex och finns i närheten av högskolan.
    Kunskapsskolan har från årskurs 4 och finns vid Kokpunkten.
    Både Jensen och Kunskap har dock köer som man bör ställa sig i om man är intresserad, jag vet många som inte fått plats.
    Christina_bokmal skrev 2017-10-05 21:01:57 följande:

Tvillingmamma:

tack, vi ställde oss i kö till båda nu på en gång, skadar inte göra då det ju alltid går att tacka nej om vi läser på osv. och kommer fram till att de inte skulle vara något för oss.

Engelska skolan har vi dock stött i kö länge så vore intressant höra mer om det här med att många flickor slutat, är det rykten du hört eller att du känner familjer personligen där flickorna slutat på engelska skolan? Vet du varför? Spontant så låter det ju som att det då är pojkar som är busiga eller otrevliga mot flickorna på något sätt, men man har ju hört att det ska vara så hård disciplin på engelska skolan. 

Har tyvärr inte mer info, rekommenderar att du talar med föräldrar som har barn på skolan.
    Vet hur det känns skrev 2017-10-06 09:12:32 följande:
    Precis den ligger vid högskolan. Min dotter står i kö dit. Den har väldigt goda resultat och det är mycket studie motiverade elever..likadant på kunskap (ligger vid kokpunkten) dock så har kunskap mycket eget arbete/ansvar då eleverna själva ska lägga upp schema med hjälp av sin mentor. Denna skola skulle jag tro är en skola för elever som har väldigt lätt för sig i skolan.

Jensen och kunskap, fryx är från år4 men vi kommer söka in till år 7

Ang engelska skolan så har jag dels min väninna som har en vän som jobbar där. Hon skulle aldrig ha sitt barn där och skolan lever endast på sitt rykte. Mycket personal byten.. lärare som stannar kort tid, mobbning osv
    Det jag hört ryktesvägen, från två olika håll, är att en del "svenska" tjejer inte känner sig väl till mods i  Engelska skolan på grund av att det är ganska många invandrarkillar som går där och en del av dem har ett språkbruk och beteende som en del flickor kan uppleva som kränkande. Grundaren Barbara sålde för något år sen större delen av skolan till ett amerikanskt riskkapitalbolag och man tar ut ganska höga vinster. Något som jag tycker är väldigt negativt är de stora klasserna, från åk 6 har man 32 barn per klass. Detta löser man med hjälp av disciplin, eleverna får inte prata alls med varandra i klassrummen om det inte är en diskussionsuppgift. Det var en anledning till att vi valde bort den skolan, vi fick plats men tackade nej. Vi föredrar mindre klasser där eleverna tillåts samarbeta och diskutera med varandra, vi tror att det är en bättre miljö för barnen som utvecklar dem mer. Förutsätter naturligtvis studiero och motiverade elever.
    Mitt tips är att besöka skolorna på öppet hus med mera och sen låta barnet välja själva. Jag lät mina barn välja vilken skola de ville gå i, jag tror att det gör barnen mer motiverade.
Svar på tråden Skolor i Västerås