• esvensson

Sälja halva huset till min sambo/h

Hoppas på eran hjälp!

Jag köpte ett hus för snart 2 år sedan, har idag en sambo som flyttat in och nu drömmer vi om att renovera/bygga ut. Självklart ska hon vara delaktig i huset och jag/hon vill därför köpa in sig i halva huset.
    Vi har sagt att hon ska köpa in sig för marknadsvärde/2-50k.

Jag köpte huset för 625k och det är idag värderat till 850k.
    Köpeskillingen för halva huset skulle alltså bli 400k.

Hur går vi till väga?
    Jag kommer ju dessutom att göra en vinst på 175k/2=87,5k. Måste jag betala 22% skatt på dessa?

Jag har idag huset fullt belånat (ca 720k), har nämligen köpt ny bil och lånat på huset istället.
    Vore det smidigare att jag bara skänker halva huset till henne och sen skriver vi över halva lånen (360k) + att hon ger mig 40k kontant?

• Svar på tråden Sälja halva huset till min sambo/h
  • cb66

Det gör ingen skillnad om du säljer eller skänker halva huset. Så länge ni gör en registrering av ändrade ägandeförhållanden så blir eventuell vinst beskattningsbar.

Enklast är om du säljer halva huset till samma belopp som du köpte det för och reglerar resten vid sidan om. Då gör du ingen vinst och om ni säljer huset så gör båda samma vinst/förlust. Det är krångligt om ni har olika ingångsvärden vid försäljning. 

Sen bör ni båda gemensamt stå på lånen till huset. Dels för ränteavdrag men också för att om ni separerar så har den ene lån och den andre ett halvt hus. Ni skall också kolla ert försäkringsskydd och arvsrätt så att den ena kan bo kvar om den andre dör. Det blir jobbigt om en arvinge tvingar till en försäljning av halva huset.

Ni bör också se till att ni reglerar i samboavtal vad som skall ske vid eventuell separation. hur skall ni räkna det arbete som läggs ned vid renovering. Om en av er arbetar med renovering och den andre betalar mer för material - hur räknas det ?

• esvensson

Tack för tipsen!

I vårar fall skulle det alltså innebära att jag ska sälja halva huset till henne för 312,5k.

Sen så skriver vi över 360k av lånen på henne. Och hon ger mig 40k cash.

Anledningen till att vi inte vill ha lånet tillsammans är att vi har olika syn på amortering :)

Angående nerlagd tid / pengar till material så är vi av båda av samma uppfattning. En hantverkare får göra jobbet och vi betalar gemensamt. Vi har ganska exakt samma inkomst så ser inte att någon ska behöva betala mer än den andra.

Detta är en fråga som jag inte känner så pass aktuell men den dök upp när jag läste ditt inlägg. Kan man skriva ett samboavtal som säger att jag har förköpsrätt på huset (till rådande marknadsvärde) om vi skulle välja att separera i framtiden?

Vi har inga barn så det där med arvingar ser jag inte som aktuellt, vi ärver båda varandra till 100% i dagsläget.

cb66 skrev 2017-09-29 13:54:46 följande:

Det gör ingen skillnad om du säljer eller skänker halva huset. Så länge ni gör en registrering av ändrade ägandeförhållanden så blir eventuell vinst beskattningsbar.

Enklast är om du säljer halva huset till samma belopp som du köpte det för och reglerar resten vid sidan om. Då gör du ingen vinst och om ni säljer huset så gör båda samma vinst/förlust. Det är krångligt om ni har olika ingångsvärden vid försäljning. 

Sen bör ni båda gemensamt stå på lånen till huset. Dels för ränteavdrag men också för att om ni separerar så har den ene lån och den andre ett halvt hus. Ni skall också kolla ert försäkringsskydd och arvsrätt så att den ena kan bo kvar om den andre dör. Det blir jobbigt om en arvinge tvingar till en försäljning av halva huset.

Ni bör också se till att ni reglerar i samboavtal vad som skall ske vid eventuell separation. hur skall ni räkna det arbete som läggs ned vid renovering. Om en av er arbetar med renovering och den andre betalar mer för material - hur räknas det ?

• cb66
    esvensson skrev 2017-09-29 16:51:04 följande:

Detta är en fråga som jag inte känner så pass aktuell men den dök upp när jag läste ditt inlägg. Kan man skriva ett samboavtal som säger att jag har förköpsrätt på huset (till rådande marknadsvärde) om vi skulle välja att separera i framtiden?

Eftersom ni inte är gifta så är det väldigt bra att komma överens skriftligt vad som skall hända om ni skulle separera. Ni kan i princip komma överens om vad som helst som är inom lagen. Ni behöver framför allt komma överens om hur värderingen av huset skall göras om ni separerar, detta är det vanligaste problemet eftersom man inte kan helt veta hur det går vid en budgivning. Eftersom ni delar på huset nu har du ingen förtur om ni separerar.

Tänk också på att om ni separerar så ska ni inte ha några ekonomiska band efteråt, dvs inget om att den ene skall få hyra av den andre eller liknande. Tänk också på att ni antagligen inte är sams när ni separerar. Avtal skriver man som vänner för att användas när man är ovänner.
Svar på tråden Sälja halva huset till min sambo/h