• lovea01

    Bra dator till studier?

    Hej!

    Skulle behöva lite tips på en bra laptop som ska kunna passa till studier, surfning och film. Den ska ha Windows 10, i5 processor och bra minne samt inbyggd dvd brännare. Ligga på ca 4000 maxpris även då begagnade.

    Är lite rådvill och är en djungel där ute så tar tacksamt emot tips av någon som har mer kunskaper om datorer !

    Tack på förhand / Mvh

  • Svar på tråden Bra dator till studier?
  • Anonym (123)

    Orkar inte leta fram en sådan dator. Men ett tips är att köpa en extern brännare. De kommer försvinna mer och mer.

  • CinnamonGirl

    Köp en MacBook Air begagnad och skaffa en extern brännare.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    CinnamonGirl skrev 2017-09-30 17:39:17 följande:
    Köp en MacBook Air begagnad och skaffa en extern brännare. smile1.gif
    Oj sorry, du ville ha Windows... :-S
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • lovea01

    Tack för svaren! Blir en extern brännare då iallafall????Ang märke så har jag fastnat för just Lenovos thinkpad datorer. Men finns ju en uppsjö med olika serier, någon som kan tipsa om vilken som är bäst lämpad för studier. Vilken ska man välja isåfall inom prisklassen 4-5 tusen ca? Och vad tycker ni om begagnade datorer , bra eller dåligt ?

    Mvh

  • CinnamonGirl
    lovea01 skrev 2017-10-01 00:12:28 följande:

    Tack för svaren! Blir en extern brännare då iallafall????Ang märke så har jag fastnat för just Lenovos thinkpad datorer. Men finns ju en uppsjö med olika serier, någon som kan tipsa om vilken som är bäst lämpad för studier. Vilken ska man välja isåfall inom prisklassen 4-5 tusen ca? Och vad tycker ni om begagnade datorer , bra eller dåligt ?

    Mvh


    En begagnad dator är okej om du köper en som kostat en slant som ny. Jag skulle personligen inte köpa en beg som kostat en 3-4 tusen ny...
  • NELJ

    Jag antar att "studier" innebär att surfa och skriva och då är det ju inga speciella krav alls så köp nån du tycker är lagom stor och där du gillar känslan på tangentbordet. De flesta välbekanta märkena, som Lenovo, gör bra datorer.

    Jag skulle inte köpa en begagnad dator, knappast värt det ekonomiskt och man vet aldrig vad det är för skit på dem.

    Inbyggd spelare är rätt ovanligt på dagens laptops. De gör bara datorn stor och klumpig.

  • Anonym (seg dator)

    Jag skulle personligen inte köpa Lenovo, dottern fick en sådan som hon skulle använda till sina studier, men hon tyckte den snabbt blev trög och seg, detta trots att hon inte spelade något på den, det hade hon en annan dator till. Nu har hon en HP som hon använder till både skolarbete samt till att spela på.

  • Grande Rock

    Jag har goda erfarenheter av rekonditionerade datorer, bättre än jag haft med nya i samma prisklass.


    Att tro är att inte veta
  • NELJ
    Grande Rock skrev 2017-10-01 20:01:01 följande:

    Jag har goda erfarenheter av rekonditionerade datorer, bättre än jag haft med nya i samma prisklass.


    Men då har du köpt dem av en firma och inte på typ blocket?
  • Grande Rock
    NELJ skrev 2017-10-01 20:06:37 följande:
    Men då har du köpt dem av en firma och inte på typ blocket?
    Ja, seriöst rekonditionerade datorer.
    Att tro är att inte veta
  • NELJ
    Grande Rock skrev 2017-10-01 20:11:36 följande:

    Ja, seriöst rekonditionerade datorer.


    Har inte testat det själv men det kan så klart vara en lösning. Får man ett fint och rent OS då utan massa skräpprogram? Typ som med Signature Edition? (Kapar ta tråd lite men det är förhoppningsvis inte helt ot.)
  • Grande Rock
    NELJ skrev 2017-10-01 20:14:31 följande:
    Har inte testat det själv men det kan så klart vara en lösning. Får man ett fint och rent OS då utan massa skräpprogram? Typ som med Signature Edition? (Kapar ta tråd lite men det är förhoppningsvis inte helt ot.)
    Om du beställer med OS installerat så ja, det är rent. Eller det har det iaf varit de gånger jag handlat.
    Jag har inte köpt några prestandamaskiner, utan väldigt basic. 
    Att tro är att inte veta
  • NELJ
    Grande Rock skrev 2017-10-01 20:24:41 följande:

    Om du beställer med OS installerat så ja, det är rent. Eller det har det iaf varit de gånger jag handlat.

    Jag har inte köpt några prestandamaskiner, utan väldigt basic. 


    Okej. Bra att veta! :)
  • lovea01

    Blev en Lenovo x220 , rekonditionerad, väldigt nöjd än så länge och är relativt snabb. Men den har ett 6cells batteri som räcker ca 4 timmar. Hade velat ha en liten bättre batteritid. Men man kan tydligen uppgradera till en 9cell men någon som vet vad batteritiden blir då och vilket av dom är bäst finns flera olika + varianter....och var är det bäst att köpa, tradera, Amazon eller andra ? Nypris låg på över 1000 kr, lite väl dyrt.

    Anonym(seg dator)- tack för svar, hade en HP innan, en pavilion men den va riktigt seg och dålig batteritid så har inte nån bra erfarenhet av HP datorer även många jag känner som inte rekommenderat HP så därför ville jag prova nytt märke???? Lenovo känns ändå lite stabilare än HP men vi får se????

  • BossHoss
    lovea01 skrev 2017-09-29 17:48:09 följande:

    Hej!

    Skulle behöva lite tips på en bra laptop som ska kunna passa till studier, surfning och film. Den ska ha Windows 10, i5 processor och bra minne samt inbyggd dvd brännare. Ligga på ca 4000 maxpris även då begagnade.

    Är lite rådvill och är en djungel där ute så tar tacksamt emot tips av någon som har mer kunskaper om datorer !

    Tack på förhand / Mvh


    Åk till en Inet butik. Jag har fått sjukt bra hjälp där och de ger dig en dator enligt dina behov. Har gått in där för att köpa en dyr dator och kommit ut med en för hlva priset för den enligt dem passade mina behov bättre än en dyrare..
Svar på tråden Bra dator till studier?