Inlägg från: Alessia |Visa alla inlägg
  • Alessia

Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?

Fransk bulldog är ingen cykelhund såvida man inte har den cykelkorgen förstås. Hur mycket kan den här damen om hundar och hundraser egentligen? Trubbnosarna är inte friska raser även om det finns friska exemplar i rasen. Dyra är de också i inköp och våldsamt dyra att försäkra.Ingen av de mindre trubbnosraserna inklusive engelsk bulldog är cykelhundar.eller ens motionshundar utöver rimliga promenader. De kommer inte att klara cykelträning, för de har alla mer eller mindre påtagliga problem med andningen. Boxer, ja, om den är frisk,  men då får damen en  rätt stor, stark och "vild" sak i kopplet och cykla utan koppel tillrådes inte ,utom på skogsvägar där ingen trafik kan förväntas.
    Lämpliga raser för äldre dam med rörelsebehov just nu (det kan ändras, hon blir inte yngre) är mellanpudel (piggelin, rörlig) shetland sheepdog (samma) jack russelterrier, mellanschnauzer. Samtliga pigga på att röra på sig.

• Alessia
    kos skrev 2017-09-30 02:59:30 följande:

jag gillar cocker-spaniel också men jag skulle inte köpa en då det tydligen är vanligt med hjärtproblem.
    sedan kanske det är bättre att hon skaffar en mindre krävande hund i "grupp 9" som hon kan ha i cykelkorgen när hon vill ut och cykla men som klarar en långpromenad om hon så önskar att ta sig en.
    jag har själv letat efter en ras som tillhör grupp 9 men då en som klarade milslånga promenader men efter jag slet av en muskel i ryggen så blir promenaderna så korta så jag får vänta med hund.

Cocker har väl generellt inga hjärtproblem. Du tänker nog på cavalier som ju också är en spanielras. 
Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?