Inlägg från: DeathByPickles |Visa alla inlägg
  • DeathByPickles

Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?

Jag skulle också rekommendera att backa på fransk bulldog för hälsoproblemen - det är en hund som just på grund av andningssvårigheter förmodligen inte kan följa med ut och cykla överhuvudtaget. 

Väldigt osund hund. 

Istället skulle kanske en trevlig yorkshireterrier funka - pälsvården är enkel om man håller dem kortklippta! Löwchen? (kortnos men hyfsat sund!) Bichon havanais? Whippet eller italiensk vinthund? Mittelspitz?

Sedan behöver man inte vara 'bestämd' i sin personlighet för att ha en trevlig hund i hemmet förstås, och huruvida hon väljer hund eller tik får nog vara en personlig preferens. Kanske kan uppfödaren hjälpa henne med det när hon bestämt sig för en kull. Glad

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    faren skrev 2017-09-29 21:29:10 följande:

Tack för era svar! Ja här får man sig ju en funderare? Jag det blir mer nog lite mera googlande, innan jag bestämmer mig, för det är jag som skall köpa hunden, och stå för alla kostnader/ försäkringar. Tror nog inte det skall vara en hund som blir för stor, och inte heller ha för mycket päls att underhålla. korthårig, tror jag nog blir bäst? eller även om ni säger att en Shepard inte behöver mycket borstning, då är väl de ganska stora? eller det kanske finns mindre? Jag är helt förvirrat nu, bara det är en lugn och "lat" hundtyp. inte för tävling, och bara som en "social lilla älskling"? Men klart, hon vill ju ha den för att hon skall komma ut så mycket så möjligt. Ja, det låter ju ju som om att den lilla bedårande franska bulldoggen som hon förälskade sig i, faller bort?

Jag, kan ju tänka mig att t.ex försäkring, är bra mycket dyrare för denna rasen, eftersom den är så "avlat" (har googlat)? Men hur är det med blandraser, där den ingår? (Hon är ju helt totalt förälskat, i just den!)?

Hon pratar alltid om en gammal serie på tv, där det var en kriminalkommisarie, som hade en fransk bulldogg, fast hon kommer inte ihåg namnet på serien, men hon älskade den hunden/ rasen! Finns det någon här som har haft en fransk bulldogg från valp, och vill berätta lite?

.En blandras med brachycephaliska raser dras med samma hälsorisker som en rensarig hund - sannolikt till och med mer så eftersom de hundar som går till blandrasavel inte hälsotestas och inte har en historik man kan spåra. 

Självklart kan man ha tur och snubbla på en frisk hund, men vill man ha de bästa förutsättningarna för en långlivad livskamrat som hänger på och hänger med har man allt att vinna på att göra efterforskningar - och ibland kanske inse att den hund man ser på TV eller i granngården inte är det man gärna ville tro den är. Det som kallas söta snarkningar eller charmigt hängande tunga kan innebära livslångt lidande för en hund som VILL men inte KAN vara aktiv, till exempel. 

Små krumma raser som frallan har ju också problem med patella och höfter. Allergier verkar också vanligt. 

Och igen - blandraser gör INTE en friskare hund.

Och helt uppriktigt, om man verkligen vill ha en riktigt lat och ickekrävande hund, kanske inte en hund alls? Alternativt en äldre omplacering. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    faren skrev 2017-09-30 00:40:17 följande:
    Jag tror jag skall ge henne en äldre hund! Du har rätt! En som är som hon önskar! Kanske någon liten stackare som har blivit bortlämnat till ett hundhärbärge? En sådan liten (vuxen) bulldogg, som bara  längtar efter en livskamrat, igen? Men den skall ju inte vara för gammal heller. Det måste vara en omplacering! Jag det tror jag hon skulle vilja ha! Då är han ju redan klar? Men hur hittar man en omplaceingshund med bra psyke?

Jag förstår ju att just valptiden, är ungefär det samma som att ha en liten baby, x 10? Eftersom de växer så otroligt fort?

Det här var svårt, hon har bara mig, och allt jag gör, om jag gör fel, blir kanske fel då. Dock tycker  jag att jag vill gå henne till mötes så mycket jag kan.

Valptiden är utan tvekan väldigt intensiv, dessutom går hunden därefter igenom olika faser precis aom alla andra arter gör. Jag tycker att en vuxen omplacering låter som ett jättebra alternativ, men hoppas verkligen att både du och anhörig kan tänka er att se andra raser än bara bulldogs och istället söka rätt individ.

Men om det verkligen är viktig med en särskild ras är rasföreningen den första man ska vända sig till, de kan ofta förmedla omplaceringar. Är det mindre viktigt finns vettiga, svenska organisationer som till exempel Hundstallet. hundstallet.se/

• DeathByPickles
    kos skrev 2017-09-30 02:59:30 följande:

jag gillar cocker-spaniel också men jag skulle inte köpa en då det tydligen är vanligt med hjärtproblem.
    sedan kanske det är bättre att hon skaffar en mindre krävande hund i "grupp 9" som hon kan ha i cykelkorgen när hon vill ut och cykla men som klarar en långpromenad om hon så önskar att ta sig en.
    jag har själv letat efter en ras som tillhör grupp 9 men då en som klarade milslånga promenader men efter jag slet av en muskel i ryggen så blir promenaderna så korta så jag får vänta med hund.

Samtliga hundar i rasgrupp nio klarar tveklöst av milslånga promenader. En mil promenerar gemene man ganska ledigt på en och en halv-två timmar.
    De enda jag skulle tveka att cykla med överhuvudtaget är just trubbnosarna, som engelsk bulldog, mops och fralla. 
  • DeathByPickles
    faren skrev 2017-09-30 19:48:39 följande:

Jo då, jag tror nog jag vet vad det innebär. Men det har jag ju redan tagit på mig, hon är den enda jag har kvar i släkten, så därför gjorde jag denna tråden, har liksom inga kontakter med kvinnor, och hur ni ser på alla små detaljer, som kan uppstå, när man bara är killar, i familjen,

1000, tack, alla vänliga, som har svarat i min lilla "hundtråd", och nej, det kommer nog inte AT bli en "fralla"! Stackars små! Googlade lite på dem sen, är de är inavlade? Inte konstigt då, om de får gå till VT, väldigt ofta?

Inte nödvändigtvis inavlade, men definitivt till stor del Felavlade. 

Försök föreställa dig att andas genom de här näsborrarna:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Gonta_French_Bulldog.jpg/800px-Gonta_French_Bulldog.jpg

Jämfört med de här: 
    images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressive/q_88/w_3200/w_3200,h_1802,c_crop,x_0,y_80/w_1100/v1445254768/14-svyle-2539405624d62c1158f.jpg

Och långt ifrån alla vuna omplaceringar har tungt bagage. Att ta över en hund från kennel eller privatperson kan vara både lättsamt och belönande. :) 

• DeathByPickles

Och andningen är bara ETT av den franska bulldoggens många hälsoproblem. 

• DeathByPickles
    faren skrev 2017-10-08 07:41:09 följande:

Ja, minicollie/blandat med någonting? Hund kommer det att bli! 1000 tack igen för att ni avrådde mig från fransk bulldogg! Har googlat en del, och de kan ju ha riktigt många problem! Stackars dem, de verkar vara väldigt inavlade! Det är ju hemskt!

Ännu en gång - den franska bulldoggens hälsoproblem beror inte på INavel utan tå att man helt enkelt avlat på fel och extrema exteriörer utan att ta hänsyn till hälsan. Att välja blandras är absolut inte någon slags magisk genväg till att få en frisk hund, tvärtom har du ju ingen aning alls om vilka föräldradjur som använts och ingen chans att kolla upp hälsostatus på dem. Oftast är de varken registrerade eller hälsokollade själva. 

Även blandraser har problem med patella, med höfter och allergier och temperament. Blandrasvalpar föds upp i kopiösa mängder av människor som vill få klirr i kassan och nästan alltid helt utan avelsmål, helt utan att ta i beaktning vad föräldradjuren faktiskt bidrar med.  

Jag står fast vid mitt förslag om en vuxen, fin omplacering. Gärna genom rasklubben om man vill ha renras, men när det handlar om vuxen individ kan man också välja blandras, tycker jag. Hunderns personlighet är etablerad och man kan hälsotesta innan köp. Det är inte samma blanka kort som en valp, och man stöttar inte hoppsanuppfödning.  

Sheltie låter som en finfin ras tycker jag, särskilt en vuxen hund. Eller varför inte dvärgschnauzer? 

Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?