faren skrev 2017-09-29 21:29:10 följande:
Tack för era svar! Ja här får man sig ju en funderare? Jag det blir mer nog lite mera googlande, innan jag bestämmer mig, för det är jag som skall köpa hunden, och stå för alla kostnader/ försäkringar. Tror nog inte det skall vara en hund som blir för stor, och inte heller ha för mycket päls att underhålla. korthårig, tror jag nog blir bäst? eller även om ni säger att en Shepard inte behöver mycket borstning, då är väl de ganska stora? eller det kanske finns mindre? Jag är helt förvirrat nu, bara det är en lugn och "lat" hundtyp. inte för tävling, och bara som en "social lilla älskling"? Men klart, hon vill ju ha den för att hon skall komma ut så mycket så möjligt. Ja, det låter ju ju som om att den lilla bedårande franska bulldoggen som hon förälskade sig i, faller bort?
Jag, kan ju tänka mig att t.ex försäkring, är bra mycket dyrare för denna rasen, eftersom den är så "avlat" (har googlat)? Men hur är det med blandraser, där den ingår? (Hon är ju helt totalt förälskat, i just den!)?
Hon pratar alltid om en gammal serie på tv, där det var en kriminalkommisarie, som hade en fransk bulldogg, fast hon kommer inte ihåg namnet på serien, men hon älskade den hunden/ rasen! Finns det någon här som har haft en fransk bulldogg från valp, och vill berätta lite?
.En blandras med brachycephaliska raser dras med samma hälsorisker som en rensarig hund - sannolikt till och med mer så eftersom de hundar som går till blandrasavel inte hälsotestas och inte har en historik man kan spåra.
Självklart kan man ha tur och snubbla på en frisk hund, men vill man ha de bästa förutsättningarna för en långlivad livskamrat som hänger på och hänger med har man allt att vinna på att göra efterforskningar - och ibland kanske inse att den hund man ser på TV eller i granngården inte är det man gärna ville tro den är. Det som kallas söta snarkningar eller charmigt hängande tunga kan innebära livslångt lidande för en hund som VILL men inte KAN vara aktiv, till exempel.
Små krumma raser som frallan har ju också problem med patella och höfter. Allergier verkar också vanligt.
Och igen - blandraser gör INTE en friskare hund.
Och helt uppriktigt, om man verkligen vill ha en riktigt lat och ickekrävande hund, kanske inte en hund alls? Alternativt en äldre omplacering.