Lönejustering, hur funkar det?
Hoppas på råd från någon med koll, alternativt någon som har erfarenhet av liknande situation.
Min kollega och jag tillträdde våra tjänster samtidigt, nya tjänster inom organisationen. Har samma arbetsuppgifter, befogenheter och nivå av ansvar. Han hade varit anställd i 3-4 månader när han sökte och fick denna tjänst, jag var externsökande.
Häromdagen kom vi att prata om lön. Det framkom dä att han har 5000 mindre än jag. Vi talar 29 kontra 34, inte några gastronomiska löner alltså.
Han behöll den lön han gick in på, i mindre kvalificerade arbetsuppgifter. Jag förhandlade inte utan accepterade deras första bud. Vi har väldigt olika bakgrund ; han har närmast obefintlig arbetslivserfarenhet pga ung ålder men en högeligen relevant "högstatus" utbildning. Jag har ca tio års relevant erfarenhet men min utbildning är i princip irrelevant för tjänsten.
Detta känns helt bisarrt för oss. Löneskillnader utifrån olika prestation etc är bara positivt men att gå in så olika känns helt fel.
Snack med närmste chef gav ingenting (jag satt bredvid, det var väldigt informellt) utöver en hänvisning till individuell lönesättning. Skulle det här kunna vara en fråga facket kunnat hjälpa i? Ingen av oss är med så kan ej rådfråga dem men det vore värt att gå med för honom om de de facto kunnat ta strid.