• Anonym (Kollega)

Lönejustering, hur funkar det?

Hoppas på råd från någon med koll, alternativt någon som har erfarenhet av liknande situation.

Min kollega och jag tillträdde våra tjänster samtidigt, nya tjänster inom organisationen. Har samma arbetsuppgifter, befogenheter och nivå av ansvar. Han hade varit anställd i 3-4 månader när han sökte och fick denna tjänst, jag var externsökande.

Häromdagen kom vi att prata om lön. Det framkom dä att han har 5000 mindre än jag. Vi talar 29 kontra 34, inte några gastronomiska löner alltså.

Han behöll den lön han gick in på, i mindre kvalificerade arbetsuppgifter. Jag förhandlade inte utan accepterade deras första bud. Vi har väldigt olika bakgrund ; han har närmast obefintlig arbetslivserfarenhet pga ung ålder men en högeligen relevant "högstatus" utbildning. Jag har ca tio års relevant erfarenhet men min utbildning är i princip irrelevant för tjänsten.

Detta känns helt bisarrt för oss. Löneskillnader utifrån olika prestation etc är bara positivt men att gå in så olika känns helt fel.

Snack med närmste chef gav ingenting (jag satt bredvid, det var väldigt informellt) utöver en hänvisning till individuell lönesättning. Skulle det här kunna vara en fråga facket kunnat hjälpa i? Ingen av oss är med så kan ej rådfråga dem men det vore värt att gå med för honom om de de facto kunnat ta strid.

• Svar på tråden Lönejustering, hur funkar det?
  • Anonym (Uia)

Du har ju 10 års mer erfarenhet, det räknas ju också in på lönen. Om du tänker att du har 5000 kr mer i lön och 10 års mer erfarenhet, så är det ju bara en "löneökning" på 500 kr om året. Din kollegas lön kommer säkerligen öka med mer än 500 kr om året och när han har 10 års erfarenhet kommer hans lön alltså matcha den lön du har idag.

Annars tycker jag att din kollega själv får löneförhandla med chefen och ge bra argument till varför han ska ha högre lön. Din lön är irrelevant.

• Anonym (Kollega)
    Anonym (Uia) skrev 2017-09-29 19:36:59 följande:

Du har ju 10 års mer erfarenhet, det räknas ju också in på lönen. Om du tänker att du har 5000 kr mer i lön och 10 års mer erfarenhet, så är det ju bara en "löneökning" på 500 kr om året. Din kollegas lön kommer säkerligen öka med mer än 500 kr om året och när han har 10 års erfarenhet kommer hans lön alltså matcha den lön du har idag.

Annars tycker jag att din kollega själv får löneförhandla med chefen och ge bra argument till varför han ska ha högre lön. Din lön är irrelevant.

Jag ser din poäng men tycker likväl att det är märkligt att erfarenhet men irrelevant utbildning meriteras så mycket högre än relevant utbildning och väldigt begränsad erfarenhet.

Medan min lön är irrelevant i hans löneföhandling är ju hans ingalunda irrelevant för min löneutveckling...det är just därför vi hoppas kunna få till stånd en justering snarare än att han ska utgå ifrån nuvarande vid lönesamtal..
  • Anonym (Kollega)
    Queennr1 skrev 2017-09-29 20:24:58 följande:

"Gastronomiska" ????????????????

Hahaha, sorry....astronomiska, skulle det visst vara :) Dietar för tillfället, skyller på Freud!
  • EnGladPingvin

Ni har individuell lönesättning. Han var bättre på att förhandla lön. På ett sätt kan det vara positivt för dig då du kan hänvisa till att han har mer och använda det i framtida lönediskussioner, men det är inte alltid så enkelt. Det är mycket som spelar in. Erfarenhet, utbildning, marknadsläget etc. I slutändan handlar det om hur mycket du är värd och vilken risk de tar om du säger upp dig.

• Erki

Men det är ju självklart att du med erfarenhet har högre lön. Du har ju likvärdigt med 10 års studier mot hans 3-5år. (Dessutom lär man sig massor mer i yrkeslivet än på studier.) tycker du att ni två kan göra samma saker med samma självsäkerhet?

• Fittbengtsmurf
    Erki skrev 2017-09-29 20:46:16 följande:

Men det är ju självklart att du med erfarenhet har högre lön. Du har ju likvärdigt med 10 års studier mot hans 3-5år. (Dessutom lär man sig massor mer i yrkeslivet än på studier.) tycker du att ni två kan göra samma saker med samma självsäkerhet?

Jag är läkare.

Svårt att "lära sig massor mer" i yrkeslivet än på läkarutbildningen.
  • Anonym (sällan)
    Fittbengtsmurf skrev 2017-09-29 20:51:40 följande:
    Jag är läkare.

Är du nyexad eller? 
  • Queennr1
    Fittbengtsmurf skrev 2017-09-29 20:51:40 följande:

Jag är läkare.

Skojar du nu?
  • Seven Costanza
    EnGladPingvin skrev 2017-09-29 20:44:03 följande:

Ni har individuell lönesättning. Han var bättre på att förhandla lön. På ett sätt kan det vara positivt för dig då du kan hänvisa till att han har mer och använda det i framtida lönediskussioner, men det är inte alltid så enkelt. Det är mycket som spelar in. Erfarenhet, utbildning, marknadsläget etc. I slutändan handlar det om hur mycket du är värd och vilken risk de tar om du säger upp dig.

Nu var det ju TS som var den med högre lön och ingen av dem verkar ha förhandlat sin lön.

TS: du verkar ha ett fint rättvisepatos men det är väl ändå kollegans sak att driva sin löneförhandling - ni kan ju ta upp det igen med chefen och fråga varför, men troligen var det väl för att spara pengar som han inte fick lika mycket som dig utan det har väl bekvämt att låta honom fortsätta på sin gamla lön om han inte själv begärde mer. Du har mycket mer erfarenhet även om du inte har rätt utbildning och som någon annan sa du är väl även äldre så din löneutveckling de senaste åren och de kommande åren är ju heller inte jämför med hans som är yngre och rätt utbildad. Han springer kanske ifatt och förbi dig snart.
  • Anonym (Kollega)

Tack för alla svar, jag är tacksam!

Jag får väl släppa det men det skaver likväl... Vi kompletterar varandra förbaskat bra ; det finns många situationer där jag kan hjälpa och rådge honom MEN lika många där han hjälper mig att bena ut diverse frågor.

Sedan är mina motiv inte helt altruistiska; dels trivs jag enormt bra med att arbeta med honom så är helt enkelt rädd att han ska börja leta annat..

Dessutom är jag orolig över hur löneskillnaden kommer att påverka min egen löneutveckling, vid den årliga löneöversynen finns ju bara en pott att ta ur. Att en medarbetare ligger väldigt lågt sett till ansvar, arbetsuppgifter etc när det finns en specifik summa för arbetsgivaren att fördela känns oroväckande för den som ligger högre.

Svar på tråden Lönejustering, hur funkar det?