Ambulans
Jag förstod utmärkt att du inte förstod. Att du bara skulle in och röra till saker du inte har koll på. Som vanligt.
Jag förstod utmärkt att du inte förstod. Att du bara skulle in och röra till saker du inte har koll på. Som vanligt.
Jag förstår att du menar på att det fortfarande kallas ambulansförare när man talar om personalen i ambulansen. Ordet är tyvärr alltför vanligt förekommande i media idag, så därför är det ju inte konstigtom du tror att det är så.
Du anar inte vad jag vet. Mkt mer än du tror och hoppas!
Men du pratar forfarande om personal i ambulans som har en yrkestitel. Varför skall man då lära ut på FL att det forfarande kallas ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal?
Ambulanspersonal kallas ofta i folkmun ambulanförare, och istället för att dementera detta så underbyggde du påståendet. Dumt av dig!
www.dt.se/blaljus/brott/ambulanssjukvardare-misshandlad-under-utryckning
www.st.nu/blaljus/brott/sparkade-ambulansforare-i-huvudet-frias-fran-vald-mot-tjansteman (här satt visst ambulansföraren bak och vårdade)
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6572178
www.aftonbladet.se/debatt/a/nogv5/infor-zonforbud--porta-de-kriminella (bara den som kör som blir kränkt?)
www.dagenssamhalle.se/kronika/begreppet-no-go-zon-fangar-verkligt-fenomen-30897
FINNA MÅNGA FLER EXEMPEL där ordet ambulansförare används men det inte alls hör ihop med den som kör bilen.
Ja, och jag säger att folk felaktigt kallar ambulanspersonal ambulansförare, även om man inte råkar köra. Vilket du hävdar att det inte görs. Jag säger att genom ditt första inlägg i ämnet underbygger denna felaktiga bild och det är FEL av dig. Ambualnspersonal skall kallas vid sin titel. Annars får vi börja säga polisbilsförare också, och det görs ju inte. Varför?
Du är ju inte klok på nåt vis. Är det så jäkla svårt att nån gång erkänna att man har fel? Jag menar det blir ju bara nån promille av alla gånger du faktiskt har fel och ändå vägrar erkänna.
Det heter inte ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal. Om nån i nåt sammanhang vill påpeka att personen som körde ambulansen gjorde nåt dumt och råkar säga ambualnsföraren (istället för föraren av ambualnsen) må vara hänt. Men att som du hävda att det fortfarande heter ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal, det är galet fel!
Nä, det är klart det inte har. Men det har precis samma innebörd som att man säger ambualnsförare. Dvs föraren av polisbil resp ambualns. Varför säger man då inte polisbilsförare? Men du vidhåller att man säger ambulansförare och inte om bara den som kör.
Men vad är det du inte fattar!?!?!?!? Du skrev att det kallas ambulansförare än idag. NEJ NEJ NEJ: Det gör det inte!
Den som gör ambulansen kallas troligen ambulansbyggare, eller mer rättvisande, tillverkare av ambulanser.
Möjligen att den för tillfället är förare av ambulansen. Men personen är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska med eller utan speci utb. Men om nu den som kör ambulansen kallas för ambulansförare, som du påstår, varför kallas inte den som kör polisbilen för polisbilsförare, den som kör brandbilen för brandbilsförare?