• Maalon

Vattkoppor? Med bild

Dessa utslag dök upp ikväll på min son, han är 17 månader. Dom hade inte sagt någonting om utslag/prickar när sambon hämtade på förskolan så det har nog kommit ganska plötsligt under eftermiddagen. Såg dom första runt kl17, dom var på magen. Två timmar senare har han på rygg, ben, armar, fötter och två i ansiktet. Värst är det i knäveck och runt armhålorna.

Har inte sett att han kliat på dom, men det är rött runt varje utslag så det ser ut som att det borde klia. Han är feberfri.

Tror kanske att det är vattkoppor, men är väldigt osäker eftersom det är mitt första barn och jag aldrig varit i närheten av barn med vattkoppor.

Kan också tillägga att vi bor i Norge, så har ingen möjlighet att ringa 1177 då det inte finns någon motsvarighet här.
  • Svar på tråden Vattkoppor? Med bild
  • Maalon
    Pimpinellan skrev 2017-09-29 20:05:40 följande:

www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vattkoppor/

Har du kikat där? För att få vattkoppor måste man ha träffat nån med vattkoppor. Går det på dagis? Tycker inte det stämmer med det heller. Jag kliade ihjäl mig och var jättesjuk när jag hade vattkoppor som barn.

Har varit inne och läst där och kände att jag knte blev nåt klokare, håller med om att det inte stämmer helt.

Har inte hört något om att det går på dagis nej, och vi bor på en väldigt liten plats så om det går utanför dagis borde vi ha hört om det också. Vi har heller inte rest eller träffat folk som bor på annan ort heller.
  • Anonym (Nja)

Ser ut som nässelutslag. Med tanke på att det kliar i arm/knäveck låter det som han reagerat mot något tex värme, mat, tvättmedel, stress el liknande

• Anonym (M)

När jag får nässelutslag så ser det ut sådär.

• kos

jag har haft vattenkoppor 2 gånger (fast en del påstår man kan bara får det en gång)
    första gången var det stora blåsor andra gången mindre blåsor men ingen av gångerna såg dom ut sådär.

kan ju även vara något som biter då det verkar långt mellan dom på bilden .

har även haft kontakt-allergi av tvättmedel och det blev massor av småutslag som klia som bara den

jag skulle nog skaka ur kläderna på ett vitt lakan för att se så inga objudna gästar följt med hem från förskolan.

finns inget där skulle jag kontakta vården.

• Fiorenza

Jag tror inte att det är vattkoppor. Min tvååring har det nu och på honom kom de vätskefyllda blåsorna på bara några timmar, tillsammans med feber. Har han ätit något nytt eller har ni bytt tvätt-/sköljmedel nyligen?

• Påven Johanna II

Tror inte heller på vattkoppor. Ser mer ut som loppbett, har ni hund?

• mros

Hej!

Vilken tur att jag hittade den här tråden. Min dotter fick exakt sådana där prickar för drygt en månad sedan. Vi tänkte också att det kanske var vattkoppor men ringde Kry-appen och läkaren var väldigt tveksam till det. Antog att det kanske var bett av något slag, och så lämnande vi det där.

Dottern får väldigt lätt nässelutslag men det är det inte. Precis som du skriver så började det med en och utvecklades till ca. 10 st på några timmar. Har du fått reda på något mer? Jätteintressant att veta. Hon har fortfarande kvar sina, om än lite mindre. Dock går det i perioder då de är rödare runt om eller inte, och ibland har det böjar klia på henne också.. Vi står som frågetecken...

• Fiorenza
    mros skrev 2017-10-01 21:00:36 följande:
    Hej!

Vilken tur att jag hittade den här tråden. Min dotter fick exakt sådana där prickar för drygt en månad sedan. Vi tänkte också att det kanske var vattkoppor men ringde Kry-appen och läkaren var väldigt tveksam till det. Antog att det kanske var bett av något slag, och så lämnande vi det där.

Dottern får väldigt lätt nässelutslag men det är det inte. Precis som du skriver så började det med en och utvecklades till ca. 10 st på några timmar. Har du fått reda på något mer? Jätteintressant att veta. Hon har fortfarande kvar sina, om än lite mindre. Dock går det i perioder då de är rödare runt om eller inte, och ibland har det böjar klia på henne också.. Vi står som frågetecken...
    Kry-appen är kalas! Läkaren vi pratade med där konstaterade direkt vattkoppor utifrån bilder jag bifogade. Sonen såg ut såhär på morgonen efter att det började komma (som ni ser hade han hunnit börja klia sig innan vi upptäckte det). 

Svar på tråden Vattkoppor? Med bild