• Tuss2014

Vasd har dagisfröken gjort?!

Jag behöver råd! När jag hämtade dottern på dagis idag så var jag tvungen att byta blöjan. Väl inne i skötrummet lägger sig dottern ner vid gott humör. När vi skulle börja börjar hon gny och ber mig att bara använda vatten på pappret. Inte "den och den" (hon pekade på en vit flaska med handsprit och en blå med tvål.) Självklart ska vi inte använda den så jag. Hon berättade att de är jättestarka och gör ont i snippan! Ja, man ska inte ha dem i snippan så jag igen. Hon fortsatte prata om hur de gör ont och är starka. Till slut pratade hon så mkt om den och var så orolig att jag skulle ha handsprit på snippan att jag kände att jag måste fråga om någon haft sån i snippan . "Ja, ***" sa hon.. frökens namn alltså. Då frågade jag om hon inte använt den blå flaskan (tvålen). Men nej, den vita flaskan hade hon använt och det gjorde jätteont. Min dotter är 3.5 år och visst kan hon ha svårt att skilja på fantasi och verklighet ibland, men jag kände verkligen att det hör inte var något sådant. Jag försökte luska lite med henne på olika sätt efter en stund, och exakt samma sak berättade hon med en bekymrad röst.. inte sådär finurligt och roligt som hon brukar när hon hittade på. Hon bad mig till och med prata med fröken på en gång, och när jag sa att hon gått hem så ville hon att jag skulle ringa henne. Något sånt ut hon aldrig bett om.. Jag var så chockad att jag höll mig rätt lugn då, men så att så får hon inte göra. Och ty Haag ska prata med fröken. På måndag ska jag ringa rektorn och jag funderar på att hålla henne hemma. Jag vill inte ha henne tillsammans med henne!!! Men jag behöver hjälp! Hur hade ni gjort? Vad kan jag kräva av dagis?! Jag är så jäkla förbannad!

• Svar på tråden Vasd har dagisfröken gjort?!
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Maggie) skrev 2017-09-30 16:46:03 följande:

En sak som jag fick lära mig på bup var att om man tvingar barn till nått sp kan det bli en låsning så barnet väljer att kontrollera det de kan kontrollera tex kiss, bajs och mat. Så dina exempel är inte soecuelllt relevanta.

Med de problem din son hade så är det så, så bup hade helt rätt i DITT FALL.
  • AnkiC
    Anonym (Nina) skrev 2017-09-30 16:13:01 följande:
    Blöja sabbar kroppens signaler ännu mer för man behöver inte ens försöka. Dagens blöjor är så bra att barnet inte känner om det är blött heller. Det finns en jätteintressant teknik man kan använda där man knappt använder blöjor alls, inte på bebisar heller, nu säger jag inte att det är rätt metod för alla, men jag tycker ändå det är häftigt med en helt blöjfri bebis.

Att gå på toa är ett basalt behov precis som att äta och barn som inte är bebisar och vuxna äter oftast enligt ett schema, varför skulle det vara värre med toabesök? Om barnet är stressat märker man väl det och får göra något åt det.

Nej, förklara skillnaden för mig. Jag har inga som helst problem med att kissa på beställning, inte min dotter eller något annat barn eller vuxen jag har träffat heller. Hur många gånger har du inte hört vuxna säga till sina barn att de ska gå på toa innan man åker iväg någonstans.
    Ja dagens blöjor är väldigt bra och det är möjligt att de inte känner när det är blött men det är inte det som är poängen. Poängen är att de känner och uppmärksammar att de kissar. Då spelar det ingen roll om blöjan är bra eller dålig.
    Ja den intressanta tekniken heter EC och fungerar endast om man hela tiden är nära sitt barn och är hemmafru/hemmapappa. Fungerar inte om man ska arbeta och ha sitt barn på förskola som de flesta behöver nuförtiden. Dessutom handlar det om att de vuxna ska lära sig känna igen barnets signaler när den blir nödig och har inget med barnets mognad att göra. Själva metoden blir barnets blöja och mognaden kommer när den kommer ändå. Det kommer man aldrig ifrån.
    Ja man får gärna kissa efter ett schema men i stadiet när barnet ska potträna bör hen nog lära känna sina signaler. Annars kan det bli en del olyckor så fort man avviker från schemat. Gå på toa innan man åker någonstans brukar jag också påminna om samt innan man går och lägger sig men det är nog det enda gångerna. Knappast ett klockat schema. Om barnet blir stressat kan det ha förstört hela potträningen och kan ta lång tid att reparera. Det kan bli jättejobbigt och dra ut på tiden.
    Vilken skillnad vill du att jag ska förklara? Skillnaden mellan att lära barn att man kissar på toaletten och att barnet verkligen kan kissa på toaletten? Skillnaden är att det förstnämnda kan man lära ut och träna på och det andra kräver en fysisk mognad samt vilja. Inte förrän barnet nått den fysiska mognaden och viljan kan man träna barnet. Och det sker som sagt olika på olika barn. Till och med upp till 7 års ålder med eller utan diagnos.
    Ett barn som inte vill gå och lägga sig eller ritar på väggarna kan man styra och lära. Ett barn som inte kan släppa kisset eller bajset kan man knappast styra till det. Inget jämförbart.
  • AnkiC
    Anonym ((×)) skrev 2017-09-30 16:17:41 följande:

Ett barn i den åldern borde inte ha blöja om hen inte har ett handikapp.

Och det vet du därför att?
  • Tuss2014

NU räcker det! Jag bad om råd hur jag ska gå till väga med förskolan eftersom de här använt handsprit i min dotters underliv! Huruvida hon har blöja eller ej har inget med saken att göra! Jag bad inte om att få en uppläxning om min insats som förälder eller få mitt barn kallat efterbliven eller handikappad av en massa moralkärringar. Tycker ni verkligen att frågan huruvida MITT barn har blöja eller ej är viktigare att diskutera än att en pedagog , som lika gärna kunde vara den fröken som tagit hand om ditt barn, gör något sådant här? Varsågod, starta en egen tråd för jag bryr mig inte om ifall ni tycker att halva dotterns dagisgrupp (de flesta äldre än henne) är efterblivna, är handikappade eller har värdelösa föräldrar. Ni har ingen aning om hur långt vi kommit i potträningen eller anledningen till varför hon har blöja!

Tack till alla ni som faktiskt gett mig RÅD om det jag frågade. Jag ska ta upp det med dem på måndag morgon. :)

Fy så ni beter er!

• Anonym ((×))
    Tuss2014 skrev 2017-09-30 18:26:31 följande:

NU räcker det! Jag bad om råd hur jag ska gå till väga med förskolan eftersom de här använt handsprit i min dotters underliv! Huruvida hon har blöja eller ej har inget med saken att göra! Jag bad inte om att få en uppläxning om min insats som förälder eller få mitt barn kallat efterbliven eller handikappad av en massa moralkärringar. Tycker ni verkligen att frågan huruvida MITT barn har blöja eller ej är viktigare att diskutera än att en pedagog , som lika gärna kunde vara den fröken som tagit hand om ditt barn, gör något sådant här? Varsågod, starta en egen tråd för jag bryr mig inte om ifall ni tycker att halva dotterns dagisgrupp (de flesta äldre än henne) är efterblivna, är handikappade eller har värdelösa föräldrar. Ni har ingen aning om hur långt vi kommit i potträningen eller anledningen till varför hon har blöja!

Tack till alla ni som faktiskt gett mig RÅD om det jag frågade. Jag ska ta upp det med dem på måndag morgon. :)

Fy så ni beter er!

Självklart har det "med saken att göra" huruvida ditt barn har blöja eller inte. Om barnet inte hade blöja hade detta sannolikt aldrig inträffat.
  • AnkiC
    Tuss2014 skrev 2017-09-30 18:26:31 följande:

Fy så ni beter er!

Ber om ursäkt att jag blev väldigt ot. Jag kunde bara inte hålla tyst när någon påpekar att det är fel med blöja på 3.5-åringar!

Jag gav dig ändå ett råd som hör till ämnet också. Hoppas allt löser sig för er.
  • AnkiC
    Anonym ((×)) skrev 2017-09-30 18:31:53 följande:
    Självklart har det "med saken att göra" huruvida ditt barn har blöja eller inte. Om barnet inte hade blöja hade detta sannolikt aldrig inträffat.
    Nej det hade väl hänt nån annan istället. Suck! Hur kan du säga så?! Har väl inget med åldern på barnet att göra att pedagogen använde handsprit vid blöjbytet.
  • Isola747

Mild tvål används ofta i förskolan för att tvätta bort bajs och enda anledningen jag kan tänka mig till att handsprit skulle använda är att man tagit fel (vilket också låter märkligt då det borde upptäckts direkt då det luktar starkt och inte löddrar som tvål. Kanske har din dotter sett fel och trott att handspriten använts fast det var tvål? Tvål kan ju också svida om man tex har irriterad hud.

Om jag var du skulle jag definitivt pratat med pedagogerna först, de är de enda som kan ge dig ett svar och går du via chefen är förmodligen det enda som kommer att hända att hon berättar vad hon hört och ber pedagogerna reda ut det med dig. Om du där emot fortfarande känner att något är fel efter att ha pratat med berörda pedagoger ska du kontakta chefen såklart.

• Anonym (håll dig till ämnet)
    Anonym (Va) skrev 2017-09-30 04:17:33 följande:

Men vänta nu, du skriver att dottern är 3,5 år gammal? Och du menar att en 3,5 åring använder blöja? Låter jättemärkligt...

Vad pratar du om då? Jag har två söner, de hade blöja båda två tills ca 4 års ålder. Barn kan vara olika snabba med att sluta med blöja och det är inte någon fel på mina barn (de är tonåringar idag) men de var helt enkelt inte speciellt mogna för det. Vi provade tidigare och givetvis med potta osv, och de körde både potta och nattblöja på slutet, ganska länge. Du är en sån där "bror duktig" som letar efter saker att anmärka på i en tråd som handlar om något helt annat. 

Bara för att du kanske har ett barn som slutade med blöja innan ett års ålder och kunde torka sig själv vid 2, betyder det inte att alla barn gör det eller ens bör göra det. Man ska inte forcera fram något ett barn inte är moget för. 
  • Tuss2014
    AnkiC skrev 2017-09-30 18:34:41 följande:

Ber om ursäkt att jag blev väldigt ot. Jag kunde bara inte hålla tyst när någon påpekar att det är fel med blöja på 3.5-åringar!

Jag gav dig ändå ett råd som hör till ämnet också. Hoppas allt löser sig för er.

Ja, det var ot, men du attackerade inte mig i alla fall. Skönt att höra att någon mer än mig tror på uppmuntran utan tvång innan de är mogna för det. Men, nog om det. Det är en annan tråd. Ville bara säga att du inte behöver ta åt dig så mkt.
Svar på tråden Vasd har dagisfröken gjort?!