• Anonym (d)

Hur lågt blodvärde (hb) klarar kroppen av att ha?

Hur lågt hb kan man ha innan man dör? är det skillnad på om man sakta går ner i blodvärde eller om man förlorar en stor mängd blod snabbt? i så fall, vilka blodvärden gäller det då?

Jag antar att det kan vara ganska varierat, men någon typ av uppskattning borde man väl kunna göra. 

• Svar på tråden Hur lågt blodvärde (hb) klarar kroppen av att ha?
  • Anonym (Cee)

Inför en operation upptäckte vården att jag hade 56 i hbt, men då hade det sakta gått ner under en lång period så kroppen hade vant sig vid det. Jag fick två påsar blod.

• EpicNurse

Ja det är jääättestor skillnad på att ha ett Hb som sjunker sakta över tid eller att det sjunker snabbt. Samtidigt så sjunker det inte snabbt utan att man blöder, vilket i sig är farligt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (d)
    Anonym (Cee) skrev 2017-09-30 20:49:12 följande:
    Inför en operation upptäckte vården att jag hade 56 i hbt, men då hade det sakta gått ner under en lång period så kroppen hade vant sig vid det. Jag fick två påsar blod.
    Har haft liknande lågt, upptäcktes efter att det kollades då jag plötsligt inte kunde gå mer än kanske 10-20 meter utan att sätta mig ner och vila, kändes som om jag hade sprungit flera kilometer. Lite obehagligt.
    EpicNurse skrev 2017-09-30 20:50:32 följande:
    Ja det är jääättestor skillnad på att ha ett Hb som sjunker sakta över tid eller att det sjunker snabbt. Samtidigt så sjunker det inte snabbt utan att man blöder, vilket i sig är farligt.
    Kan förstå det, men hade ändå varit intressant att veta för båda vad som är "gränsen" eller hur man nu ska uttrycka det.
    EpicNurse skrev 2017-09-30 20:53:36 följande:
    www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1054...

Patienten hade Hb 17 och överlevde.
    Men det torde ju inte vara det "normala" då det hamnar i tidningen! Men väldigt fascinerande att det går :)
  • Fliselisan

Om det går fort, alltså snabb förlust av stora mängder blod, är risken för cirkulatorisk chock stor, mycket farligt.

Ett lågt hb kan man gå med en längre tid utan att det är direkt farligt, kroppen vänjer sig. Exakt hur lågt det kan vara innan kroppen lägger av kan nog ingen svara på, olika från person till person beroende på vad man klarar.

• EpicNurse

Tror att det är alldeles för individuellt för att man ska kunna säga en gräns.

Vi har jättemånga patienter som kommer in med blödning. De patienter som blir riktigt dåliga går ju ofta från ett normalt Hb, kanske lite i underkant, säg 110, till ett Hb på 60-70 på nån timme. Men dom blir ju dåliga för att dom blöder så jäkla mycket så det är ju rent cirkulatoriskt som dom blir instabila, för att dom förlorar vätska.

Vi har också en del patienter som har anemi pga kroniska diagnoser, och dom brukar ligga på 50-60 när dom är som sämst och söker vård för att som är trötta. Tror inte det är vanligt att man får lägre än så för de flesta söker vård då för att som är så påverkade av det!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Högt)

Dessutom kan man som jag ha högt hb, men lågt järnvärde. Jag hade hb 146 och 8 i järnet! Har en bekant som hade 68 i hb. Hon hade mått dåligt länge, bl.a blödit under några månader konstant och jobbat 12-timmarsskift.

• Anonym (d)

När jag var nere på 48 så hade jag <1 umol/L S-fe och under <1 pmol/L S-ferritin, jag vet inte skillnaden på dom två men har gamla papper på det (tror jag minns rätt), men det gick ju att röra sig ändå, även om jag fick vila ofta. Men där var det ett långsamt förlopp, 6 månader. Men det är ju intressant att man kan ha lågt järn trots bra hb! Undrar vad det kan bero på? Är det att man har rikliga menstruationer (men inte så illa att man går ner i hb) eller har det att göra med att man får i sig för lite järn? eller är det upptaget av järn som är knas? Det kanske kan vara lite olika vad det beror på.

Tack för era utförliga svar, EpicNurse och Fliselisan, kroppen är rätt fantastisk ändå, att den liksom kan anpassa sig bara det går tillräckligt långsamt!

• Anonym (Roosa)

Kan man bli trött och dålig på samma sätt av enbart lågt ferritin? Jag hade ferritin 8 och hb 90 under min graviditet och orkade verkligen ingenting, men alla sa bara att mitt hb inte var så lågt ändå.

• Anonym (Högt)
    Anonym (Roosa) skrev 2017-10-01 06:47:05 följande:
    Kan man bli trött och dålig på samma sätt av enbart lågt ferritin? Jag hade ferritin 8 och hb 90 under min graviditet och orkade verkligen ingenting, men alla sa bara att mitt hb inte var så lågt ändå.
    Det är ju väldigt lågt hb! Bör ligga på minst 120. Fick du inte order om att äta järnpiller?
Svar på tråden Hur lågt blodvärde (hb) klarar kroppen av att ha?