Härskarteknik
Hej!
Det här är så pinsamt..men...jaja.
För 7 månader sen kom helt oväntat massa skitkänslor ikapp mig från min sena tonår (blev våldtagen, misshandlad fysiskt och psykiskt i ett förhållande sen bedragen i förhållandet efter det av "världens snällaste kille"). Då tryckte jag undan alla känslor och bestämde mig för att inte låta allt det förhindra mig till att vara lycklig.
Det fungerade faktiskt oväntat bra i nästan 10 år. Fint liv med underbara vänner, pojkvän och familj, fantastiskt jobb, bostad som jag älskar mm. Tills som sagt för 7 månader sen. Då rasade allt och jag och min pojkvän insåg att jag måste få hjälp hos psykolog. Betedde mig fult med anklagelser om otrohet, gick in i nån jäkla offerroll mm. Sökte och fick hjälp snabbt och har gått nästan en gång i veckan. Har fått superbra verktyg och kunnat acceptera mitt förflutna även om jag inte gillar det som hänt mig. Har gjort såna framsteg och känner mig mer och mer trygg i hur jag hanterar saker och hur jag värderar mig själv.
Men idag insåg jag att jag kör en ful metod när jag hamnar i "skarpt läge". Jag går in i nån form av projiceringsmetod (om man läst boken härskarteknik). Alltså, min pojkvän tar upp att han blir ledsen av en grej jag gör. Och jag svarar med att berätta om mina egna känslor och om hur jag skäms och blaha blaha. Istället för att lyssna och ta in det han säger.
Jag kom på efter ca 10 minuter vad jag hade gjort, sa "förlåt, jag lyssnade inte på dig och började prata om mina egna känslor och det är inte okej. Jag ber om ursäkt för det.". Han tog emot ursäkten och allt är bra. MEN. Jag vill ju jobba bort det här impulsiva "försvarsställningen" som blir en form av härskarteknik. Jag berättar ju mitt för att jag vill visa hur mycket jag faktiskt håller med o att det var fel men försvarar varför jag gjorde det istället för att bara lyssna! Och allt han vill är ju att jag lyssnar, tar in och tänker på det framöver.
Hur gör jag? Det är massa dagar tills jag ska träffa psykologen igen.
När man söker på härskarteknik så får jag bara upp hur jag gör om jag blir utsatt för den. Inte hur jag går tillväga för att sluta om jag är den som utsätter någon annan :/
Vet nån av er?