• Äldre 1 Oct 09:07
    9216 visningar
    11 svar
    11
    9216

    Var det tvillingar?

    Nej man hade inte kunnat se om det var tvillingar eftersom det ena embryot i så fall redan hade kommit ut. Därför hjälper inte ultraljud för att se om det verkligen var så. Man kan bara spekulera.

    Det var väl KUB ni hade i v13? RUL är inte förrän v 18+


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 1 Oct 13:04
    #4
    VickeJ skrev 2017-10-01 12:58:17 följande:

    Okej, jag tänkte om det kanske hade funnits några slags rester kvar som man hade kunnat se. Men jag har läst mer om det och vågat kolla på bilder och det såg precis likadant ut som på bilderna som ska föreställa moderkakan med ett embryo i.

    Så är det nog, trodde att båda kallas för RUL då vi har två ultraljud i vårt landsting och man får välja om man vill göra KUB. Även om man inte vill göra KUB får vi ändå två ultraljud. Ett runt v 12 och ett runt v 20.


    Jo men då stämmer det! Om båda är på rutin så är det ju RUL :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 1 Oct 13:25
    #6
    VickeJ skrev 2017-10-01 13:08:29 följande:

    Tack för ditt svar! Jag har nu förstått att det måste varit tvillingar från början. Som jag svarade över har jag läst på mer och vågat kolla på bilder och förstått att det var moderkakan som kommit ut.

    Det är nog något som alltid kommer saknas inom mig som andra som fått missfall. Men jag är otroligt tacksam över min fina son och att han var helt frisk vilket den andra antagligen inte var eftersom kroppen stötte bort det..

    Sen att jag nu känner att jag vet vad som hände är det nog lättare att gå vidare från det.

    Vet du hur din vän känner kring det? Om hon har tankar kring att det skulle varit två eller har dem släppt det?


    Hur menar du att det var moderkakan? Det finns ju ingen moderkaka i v 6-7. Om det blir missfall på en tvilling så tidigt så är det ju hela hinnsäcken (med foster/gulesäck) som kommer ut!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Var det tvillingar?