Inlägg från: Anonym (Tjej, 17 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjej, 17 år)

Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?

Hej, är en tjej som är 17 år, fyller 18 nästa år. Jag kan inte gå i gymnasiet. Har försökt 2 år nu på olika program men det fungerar inte med min IBS. Har varit i kontakt med flera läkare som inte kunnat hjälpa mig. Även håller mig till kostråd som ska funka för de som har ibs men deg har inte fungerat för mig. Har haft samtal med rektorn på bägge skolorna om att plugga hemifrån, men det gick inte att ordna.

Har sedan 2 år tillbaka ett stabilt förhållande med min pojkvän som jag bor hos. (Inget bråk med mina föräldrar, det har bara blivit så att jag bor med honom istället).

Det studievägledarna i min kommun har sagt är att jag kan börja läsa hemifrån om 3 år(komvux). Har inga problem i skolämnena och har väldigt bra betyg från högstadiet. Det är bara min mage som ställer till det.

Har då kommit till insikten att jag inte orkar ligga hemma i sängen och vänta 3 år på att kunna gå i skolan.

Därför skulle jag redan nu kunna skaffa barn, hinna med mammaledighet samt att barnet hinner börja på förskola/dagis när jag kan börja plugga.

Pojkvännen jobbar så ekonomiskt är det inga problem.

Någon som kan ge mig råd i detta? Att ta upp den här diskutionen med mina föräldrar känns inte som en bra idé.

Kan inte ha några fritidsintessen då jag knappt kan lämna hemmet pga magen. Känns som att hemmet och sjukhuset är de enda platserna jag besöker.

Tips och råd uppskattas.

• Svar på tråden Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-01 22:18:26 följande:

Gymnasiet går att läsa på distans.

Inte i den stad jag bor(Norrköping).
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (Roxi) skrev 2017-10-01 22:19:14 följande:

Börja med ett husdjur, som en innekatt kanske? Barn behöver ju liksom också lämna hemmet.

Har en hund som jag går ut med.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (nej) skrev 2017-10-01 22:24:15 följande:

Vad är det med magen som hindrar att du går ut? Smärtor? Diarré?

Ett barn behöver ju komma ut väldigt mycket. Dels på tex besök på bvc, men även ut för frisk luft, promenader, handla kläder och mat mm. När det blir lite större tillkommer förskola, kompisar mm. Skall du sitta inne resten av livet? Hur som helst kan du inte skaffa barn förrän du kan lämna hemmet.

Det är smärtorna som hindrar mig från att gå ut ja. I skolan är det ju oftast 8-15.30 det fixar inte min mage.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (P) skrev 2017-10-01 22:28:07 följande:

Hur ska du lyckas gå till MVC, BVC, öppna förskolan, föräldragrupper, ut och promenera osv? För ett barn kan du ju inte låsa in.

Dessutom blir magen inte direkt bättre under graviditeten.

Säger inte emot just din ålder, däremot situationen du sitter i verkar inte optimal för ett barn.

Kan gå ut somsagt men inte vara borta länge. Barnets pappa kan ju även ta barnet till bvc.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-01 22:41:28 följande:

Hoppas du hittar något som gör att du mår bättre snart, det låter hemskt att må så dåligt.

Är du sjuk så ska skolan anpassa sig efter det, du ska inte tvingas vänta i tre år för att du är sjuk. Till och med barn/ungdomar som ligger på sjukhus får gå i skolan på sjukhuset. Jag tycker dina föräldrar ska ta upp det med rektorns chef eller kommunen.

Är du säker på att du inte har endometrios? Det kan yttra sig precis som du beskriver och läkarna misstar ofta det för andra sjukdomar. Har du det är det inte konstigt att kostomläggningen inte hjälper.

Endometrios är det inte. Använder minipiller och har ingen mens då. Trots det magont hela tiden.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    neverpreggo skrev 2017-10-01 23:19:59 följande:

Kolla upp

Korrespondensgymnasiet eller om det går att läsa via Hermods.

Klart att du ska kunna läsa gymnasiet nu, du är inte ensam om att ha behov av att läsa hemifrån!

Hej! Läste att det var ett obligatoriskt upprop(självklart), lite svårt att ta sig till Torsåker för det.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-01 23:36:58 följande:

Endometriosen försvinner tyvärr inte av minipiller och många har besvär fast de inte har mens.

Ser att hela mitt svar inte kom med, har även varit hos läkare som uteslutit endometrios. Fick ibs som 9-åring och då hade jag inte ens fått mens.
    Carambolan skrev 2017-10-01 23:39:27 följande:

Jag hade nog också tänkt igenom det här både en och två gånger. Det är JOBBIGT att ha barn, även om man bara är hemma med dem. Första halvåret sitter de klistrade på en, andra halvåret måste man vakta dem varenda vaken minut och tredje halvåret måste man jaga dem. Jag tyckte verkligen att det var chill att gå till skolan jämfört med att vara föräldraledig, även om jag såklart förstår att det är en helt annan grej att försöka gå till skolan med sådana smärtor som du har. Frågan är hur dina smärtor påverkar din förmåga att ta hand om ett barn? De är ju rätt nyckfulla och har tyvärr ingen pausknapp.

Smärtan känns enklare att hantera när jag är hemma eller i bekant miljö.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Aniiee skrev 2017-10-02 00:39:38 följande:

hur väl utredd är din IBS? Det är ju väldigt ovanligt hos barn, och beror oftast på saker som går att göra något åt. En del barn som är glutenallergiker feldiagnosticeras med IBS, till exempel.

De har kört uteslutningsmetoden. De har kollat matallergiker, pollen, kvalster mm.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Jw83 skrev 2017-10-02 16:03:21 följande:

Skolan har en laglig skyldighet att anpassa skolgången så att ALLA kan genomföra den. Det finns 17 åringar med gravt multihandikapp som tar studenten, 17åringar som ligger inlagda med aggressiv cancer och pluggar gymnasiet osv. Om du är utredd tidigt och har tät kontakt med sjukvården ( som du skriver) så är det busenkelt att få ett intyg och då ska skolan erbjuda dig anpassad undervisning i princip nu. Detta måste din läkare och dina lärare veta om.

Det känns som om du bara vill ha en ursäkt att slippa plugga för att kunna bli gravid ( för att du egentligen förstår att bäbis nu är jättedumt) och leva på din sambo ( tills ni gör slut om nåt år).

Allt jag vill är att få en utbildning så att jag kan jobba, men det känns så hopplöst. Vill ju att mins framtida barn kommer få det bra med pengar osv.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Jw83 skrev 2017-10-02 16:37:17 följande:

Dina barn får en mycket otrygg uppväxt om du skaffar barn nu. Det vet du nog själv om du tänker efter. Har skolan aldrig gjort ett åtgärdsprogram? Har läkarna aldrig pratat om anpassad skolgång? Varför kräver inte dina föräldrar att skolan gör åtgärder? Varför har din läkare inte föreslagit detta? Det är ju standard om man har en minderårig patient som pga funktionsnedsättning (vilket så svåra besvär räknas som) inte kan gå enligt skolans normala plan.

Både jag, mina föräldrar och läkare tjatar på skolan utan resultat. Det är andra kommunala gymnasiet så man tycker ju att de ska göra något.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-02 18:35:07 följande:

Hur ser handlingsplanen ut och har skolans elevhälsoteam (inklusive skolläkare, som ni kan låta ta del av dina journaler) varit inblandade?

Annars har skolan en del kvar att jobba på...

Ingen aning om hur handlingsplanen ser ut. Fick brev från CSN om att jag var utskriven från utbildningen.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-02 19:44:54 följande:

Har skolan pratat med dig om det innan?

De ska meddela dig, och har du godkänd frånvaro (har du läkarintyg?) ska du inte skrivas ut.

Ja, har läkarintyg. Men trots detta utskriven.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-10-02 22:15:37 följande:

Vad är din plan ifall din partner lämnar dig?

Nu är jag ju inte gravid, ville bara bolla idéer med någon. Skulle det vara så att jag har barn och min partner lämnar mig flyttar jag hem till mina föräldrar. När barnet är 1 kan den isf börja på förskolan och jag skulle kunna ta ett låglöne-jobb(tex McDonalds) tills jag kan börja plugga.

Men inser att det är en dum idé att skaffa barn just nu.
  • Anonym (Tjej, 17 år)
    Anonym (IH) skrev 2017-10-02 23:18:53 följande:

Hur ska du kunna ta ett låglönejobb när du inte ens kan vara i skolan?

Vill tänka positivt och tänker då att ibs:en blir bättre med tiden.
Svar på tråden Kan inte gå gymnasiet, vad göra ist?