• Lollibolli

Urkund hjälp !!!!!

Skickade nyss in min allra första hemtenta på universitetet och den blev granskad direkt och där sår att den fått 26% när den gick genom urkund. Jag vet med mig själv att jag inte kopierat något rakt av utan verkligen försökt skriva om allting med egna ord ! När jag klickar upp arbetet inne i urkund är hela innehållsförteckning gulmarkerad men även 6 st av mina 10 källor i referenslistan. Sen står där olika procent på källorna vissa 100% och vissa lägre. Men jah har ju verkligen inte kopierat rakt av. Kan någon hjälpa mig varför det är såhär ?? O vad går gränsen innan man anklagas för fusk ???

• Svar på tråden Urkund hjälp !!!!!
  • HannaA11

Hej!

Jag skulle ta det lugnt i nuläget, din examinator lär säkerligen kolla exakt vad det är som är markerat (det gör jag med mina elevers uppgifter) och inte bara titta på procenten. Om det är källor/referenslista och inte själva innehållet så borde det inte vara någon fara.

• Bean

Du ska inte kolla på procenten! Det gör dig bara orolig. Troligen är det bara referenserna som är med räknat. Kanske ett och annat regerat mm.

• enanna

Om procenten är hög tittar man ju på vad som är markerat. Det är såklart helt naturligt att t.ex. källor och citat är markerade.

• Lollibolli

Jo ni har säkert helt rätt.. men när jag var inne nyss på urkund och klickade på tex ena källan som det stod 100% på.. så kom det uppe i högra hörnet olika arbeten som andra elever har skrivit som går på samma universitet .. tydligen har fler årskullar haft samma uppgift så vi har refererat till samma litteratur.. skulle beskriva begreppen hälsa och personcentrerad vård och mitt Arbete va likt deras när jag kollar. Men jag har ju definitivt inte vetat eller sett någon annan persons arbete så man borde Haninge åka dit för plagiat då ??

• Lollibolli

Jo ni har säkert helt rätt.. men när jag var inne nyss på urkund och klickade på tex ena källan som det stod 100% på.. så kom det uppe i högra hörnet olika arbeten som andra elever har skrivit som går på samma universitet .. tydligen har fler årskullar haft samma uppgift så vi har refererat till samma litteratur.. skulle beskriva begreppen hälsa och personcentrerad vård och mitt Arbete va likt deras när jag kollar. Men jag har ju definitivt inte vetat eller sett någon annan persons arbete så man borde Haninge åka dit för plagiat då ??

• sextiotalist

Funderingar, av en som inte riktigt vet hur det fungerar nu för tiden.

Jag förstår att man vill stävja fusk och att studenterna inte ska plagiera varandra. Men är ändå inte risken väldigt stor att referenslistor och annat blir väldigt lika, eftersom det är många som ska skriva sin uppsats och ämnena har ändå sin begräsning, även antalet ämnen.

Det är ju inte en doktorsavhandling det rör sig om, utan snarare en fördjupning i ett ämne som man ska skriva om samt en korrekt rapport.

Hur höga krav kan de ställa på dessa uppsatser så att det finns en rimlig chans att eleverna kan bli godkända?

• äldreochklokare

Om du har refererat till samma kurslitteratur som dina kurskamrater kommer givetvis det upp, men det är inte att fuska. Om du däremot inte skriver om texten tillräckligt mycket kan det bli plagiat.
    Du kanske läser en hel sida, sammanfattar med egna ord, då blir det inte plagiat. Sitter du däremot (som jag ser att en del gör) och liksom gör om mening för mening, då blir det alltför likt originalet = plagiat. 

• Ruter

Är det bara innehållsförteckning och referenser dom är gulmarkerade? Är självklart om uppgiften förekommit tidigare terminer. Eftersom skolorna har att man ska skriva referenterna på ett visst sett som alla har så kommer referenslstorna se nästan identiska ut eftersom jag antar att de är böcker du använt och är då samma litteratur varje termin. Så se det bara positivt att referenslistorna ser likadana ut, du har skrivit dom rätt vilket kan vara knepigt ibland :)

Innehållsförteckningen samma sak ni har ju trots allt skrivit samma uppgift med samma rubriker :) kolla mer på texten för är den lärarna är intresserad utav :) om den är exakt kopierad eller ej. Och då brukar ändå de flesta lärarna tilllåta en viss del beroende på vad man skrivit och hur så skulle inte oroa mig alls om det :)

• URKUND

Hej,

Vi hjälper gärna till! Först och främst måste vi lägga fast att URKUND som system, eller vår personal, aldrig avgör vad som är plagiat. Våra algoritmer letar efter likheter mellan texter som skickas in och texter som vi indexerar och presenterar dessa för granskaren om de är stora nog. Att det finns en likhet mellan två texter innebär inte med automatik att någon har plagierat något. Det kan både finnas och saknas goda skäl till att texter är lika varandra. Skillnaden mellan ett plagiat och ett korrekt citat kan t.ex. vara två citattecken och en källhänvisning. Vår analys utgör ett stöd i den normala granskningsprocess som utförs av examinator och kan hjälpa till att bekräfta ett korrekt användande av källor eller ge stöd åt en grundad misstanke om försök till vilseledande (Högskoleförordningen Kap. 10). Den situation du beskriver, med markeringar i innehållsförteckning och källreferenser är relativt vanlig, speciellt när man inom en kurs har mallar för skrivande och arbetar med samma litteratur och detta är din examinator säkerligen fullt medveten om.

Med vänliga hälsningar,

URKUND 

• Kanttant
    sextiotalist skrev 2017-10-02 13:07:20 följande:

Funderingar, av en som inte riktigt vet hur det fungerar nu för tiden.

Jag förstår att man vill stävja fusk och att studenterna inte ska plagiera varandra. Men är ändå inte risken väldigt stor att referenslistor och annat blir väldigt lika, eftersom det är många som ska skriva sin uppsats och ämnena har ändå sin begräsning, även antalet ämnen.

Det är ju inte en doktorsavhandling det rör sig om, utan snarare en fördjupning i ett ämne som man ska skriva om samt en korrekt rapport.

Hur höga krav kan de ställa på dessa uppsatser så att det finns en rimlig chans att eleverna kan bli godkända?

Ingen åker någonsin dit på att referenslistor och dyl. blir markerat som plagiat. De flesta sådana program som kollar detta har dessutom funktioner där granskaren kan välja att bortse från delar som blivit gulmarkerade, såsom refernslista och citat, för att få fram en mer korrekt procent på innehållet i uppsatsen.

Sen är inte syftet att det ska vara 100% originiellt, det är okej att få någon mening här och där gulmarkerad - beroende på kurs, ämne och uppgift så kan det vara rätt bra odds att någon annan har utformat en mening på liknande sätt. Det man kollar efter är mönster, är det mer täta guömarkeringar och kommer t.ex. alla gulmarkerade meningar från en och samma källa/annan uppsats? Då blir det mer suspekt. Eller är det hela stycken som är identiska? Det är också anledning att kila närmare.
Svar på tråden Urkund hjälp !!!!!