• Jess8

Kvällsaktiviteter?

Hej!

Jag är förälder sedan 6 månader tillbaka. Jag vill väl mest se hur ni tänker. Jag vill gärna vara hemma i lugn och ro på kvällen när det närmar sig nattning för den lilla. Jag har däremot vänner som gärna ses och käkar middag och umgås på kvällstid efter deras jobb. Jag känner att jag behövs hemma med familjen och köra våra rutiner på kvällarna, men det godtas väl sådär som "ursäkt ". Visst tar min man nattningen själv (så även jag) om den andra har planer, men det här blir flera kvällar i veckan. Är jag löjlig som känner att det är viktigt att få in fasta rutiner i familjen? Har ju andra vänner som är mammor och de far och flänger. Jag gör ju såklart det jag själv vill, men min undran är väl mer om jag övertänker det här med vikten av att finnas på hemmaplan på kvällarna.

• Svar på tråden Kvällsaktiviteter?
  • sextiotalist

Är barnet tryggt med pappan så ser jag inga problem med att du är ute. Nu vet jag inte hur ditt barn är, men vårt barn var inte det minsta rutinberoende, vi kunde ha med honom överallt, somna lite olika tider. Sedan hade han egen rytm, men den kom först när han var omkring ett, som han följde var han än var.

• Alexi

Både min man och jag var i princip hemma varje kväll tillsammans första året. Som stöd till varandra osv. Inget konstigt tycker jag.

• tjejenA

Du ska nog gå efter lite vad du känner och har lust med, kanske inte flera gånger i veckan och sen beror det ju på barnet om hen brukar somna bra när mannen nattar. Här hade det aldrig funkat när sonen var så liten för han var väldigt mammig. Fast å andra sidan så hade jag inte orkat heller. Trivs med familjelivet och skönt och va hemma på kvällarna :)

• scanmia

Med första barnet under de första två åren så var vi ute på kvällarna nästan lika mycket som innan vi fick barn. Han hängde med och sov eller ammade som bebis när han behövde i våra armar eller i vagnen och han följde sin egen rutin. Vi var hans trygghet.

När tvåan kom så fick vi inte det att fungera. Vi insåg att vi alla mådde bättre med att få följa en lugnare kvällsrutin med traditionella nattningar och vi drog ner på kvällsaktiviteterna.

• Duckan

Flera gånger i veckan har jag aldrig varit borta kvällstid. Inte ens nu när dottern är 10 år är jag det, annat än att jag slinker iväg på ett träningspass.
    Det blir inte mycket till familjeliv så som du beskriver det ts, att ni ska ses flera ggr i veckan. Det känner jag ingen som gör.

• Carambolan

Jag och min man brukar vara borta ungefär en kväll i veckan utan familjen, vi har tre barn. Jag har politiska möten ungefär en gång i veckan och han brukar träna med kompisar. Oftare än så skulle jag nog inte mäkta med att vara borta. Egna kompisar brukar jag träffa på lunchen eller i sammanhang där man kan ta med barnen. Bebisar har vi ofta haft med oss kvällstid, men så har vi haft turen att få barn som klarar sig bra utan särskilda rutiner.

Svar på tråden Kvällsaktiviteter?