• Anonym (Vad ska man göra?)

    Exet planerar flytta med barnen

    Tillsammans med mitt ex så har vi 3 gemensamma barn i åldrarna 5, 10 och 15. Äldsta bor enbart hos mig medan de övriga två bor varannan vecka. Vi har gemensam vårdnad och bor på samma ort där de har ca 1 km till skolan från mamman och lite kortare från mig. 

    Nu planerar mamman att flytta till en annan ort så avståndet till skolan blir nästan 1 mil. Det innebär att det blir omöjligt för barnen att cykla eller gå till skolan. Blir även svårt att åka bytt då det kräver  2 olika bussar.

    Fick reda på detta idag av äldsta barnen som bor heltid hos mig. Det skulle troligtvis bli klart senare i veckan men inte klart när flytten ska ske.

    Försökte ta upp detta med exet men hon vill inte ha någon kontakt med mig och anser att hon får göra som hon vill. Säger att ingen skolgång eller förskola ska påverkas ännu. De två yngsta är skriven hos henne mest pga att hon ska få bostadsbidrag.

    Jag har bott kvar på samma adress sedan separationen så yngsta har bott här hela sitt liv och mellersta sedan 1 års åldern. Är orolig att när hon flyttar så kan det påverkas deras skolval osv.

    Har sedan tidigare ett samarbetssamtal bokat med familjerätten men exet säger att hon kommer inte diskutera detta där.

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Exet planerar flytta med barnen
  • Anonym (?!)

    1 mil är inte så långt och om barnen får gå kvar på samma skola så är det väl inga problem? Hur de kommer till skolan när de är hos henne är ju hennes problem. 

  • sextiotalist

    Hon kan flytta, men hon kan inte ändra bokföringsadress på barnen utan din tillåtelse.
    Att hon vägrar samarbetssamtal är på hennes minussida. Så mitt tips är att du själv går på samtalen och om hon försöker ändra adressen, så ska du vara snabb med att svara att du inte går med på detta, eftersom barnen kommer riskerar att byta skola.

  • Anonym (Vad ska man göra?)
    Anonym (?!) skrev 2017-10-02 13:28:43 följande:

    1 mil är inte så långt och om barnen får gå kvar på samma skola så är det väl inga problem? Hur de kommer till skolan när de är hos henne är ju hennes problem. 


    Ja hur de kommer till och från skolan får hon fixa men alla deras kompisar finns här runt om kring. Tidigare så har de tex inte kunnat spela innebandy för hon har inte orkat att följa med de på träning osv.
  • Anonym (Vad ska man göra?)
    sextiotalist skrev 2017-10-02 13:32:26 följande:

    Hon kan flytta, men hon kan inte ändra bokföringsadress på barnen utan din tillåtelse.
    Att hon vägrar samarbetssamtal är på hennes minussida. Så mitt tips är att du själv går på samtalen och om hon försöker ändra adressen, så ska du vara snabb med att svara att du inte går med på detta, eftersom barnen kommer riskerar att byta skola.


    Hon kommer nog vara på samtalet men vägra prata om denna flytt. Vet att skatteverket kommer göra en boutredning om de får in en flyttanmälan utan min namnteckning på.

    Känner mig orolig över att hon kommer att förfalska den för att det bara ska gå igenom.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 13:35:26 följande:
    Ja hur de kommer till och från skolan får hon fixa men alla deras kompisar finns här runt om kring. Tidigare så har de tex inte kunnat spela innebandy för hon har inte orkat att följa med de på träning osv.
    Bara en nyfiken fråga. Hur långt bort hade du tyckt var ok att hon hade flyttat? Inte hel ovanligt att man kanske bor i var sin ände av stan. 
  • Anonym (Vad ska man göra?)
    Anonym (?!) skrev 2017-10-02 13:39:50 följande:
    Bara en nyfiken fråga. Hur långt bort hade du tyckt var ok att hon hade flyttat? Inte hel ovanligt att man kanske bor i var sin ände av stan. 
    Avståndet som det kommer bli känns egentligen inte som ett problem men jag vet att det kommer ställa till med problem om något av barnen vill vara på aktiviteter efter skolan.
  • Meriall

    Förfalskar hon din namnteckning så anmäl henne. Det är ett allvarligt brott. Berätta om din farhåga på familjerätten så får du kanske lite uppbackning sedan om det händer.

  • sextiotalist
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 13:36:59 följande:
    Hon kommer nog vara på samtalet men vägra prata om denna flytt. Vet att skatteverket kommer göra en boutredning om de får in en flyttanmälan utan min namnteckning på.

    Känner mig orolig över att hon kommer att förfalska den för att det bara ska gå igenom.
    Oj, den biten är den lättaste, förfalskar hon din namnteckning och du dessutom inför vittnen inte vill att barnen byter mantalskrivning, då är det bara att polisanmäla henne
  • Anonym (Vad ska man göra?)
    Meriall skrev 2017-10-02 13:52:49 följande:

    Förfalskar hon din namnteckning så anmäl henne. Det är ett allvarligt brott. Berätta om din farhåga på familjerätten så får du kanske lite uppbackning sedan om det händer.


    Ja det är utan tvekan anledning till att anmäla. Funderar även på om det är aktuellt att anmäla egenmäktighet med barn lagen.nu/1962:700 om hon flyttar utan att vi är överens om detta.
  • sextiotalist
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 13:59:27 följande:
    Ja det är utan tvekan anledning till att anmäla. Funderar även på om det är aktuellt att anmäla egenmäktighet med barn lagen.nu/1962:700 om hon flyttar utan att vi är överens om detta.
    Nja. Barnens folkbokföringsadress kan hon inte ändra på. Men eftersom ni har barnen varannan vecka, så har hon all rätt att bo och vistas på vilken adress hon vill, så länge barnen går i skolan etc.
    Så ser hon till att barnen kommer till skolan och att barnen kommer till dig när det är dags, så har du inget att hämta där, snarare tror jag du räknas som bråkstake istället, på din minussida.

    Det du kan göra är att på samtalet gör klart för henne att du motsätter dig att barnen får en nu folkbokföringsadress på den nya orten, att du förväntar dig att barnen skrivs över på din adress när hon flyttar.
    Och hon kan flytta var hon vill, det finns ingen lag som förbjuder detta

  • Anonym (Vad ska man göra?)
    sextiotalist skrev 2017-10-02 14:03:29 följande:
    Nja. Barnens folkbokföringsadress kan hon inte ändra på. Men eftersom ni har barnen varannan vecka, så har hon all rätt att bo och vistas på vilken adress hon vill, så länge barnen går i skolan etc.
    Så ser hon till att barnen kommer till skolan och att barnen kommer till dig när det är dags, så har du inget att hämta där, snarare tror jag du räknas som bråkstake istället, på din minussida.

    Det du kan göra är att på samtalet gör klart för henne att du motsätter dig att barnen får en nu folkbokföringsadress på den nya orten, att du förväntar dig att barnen skrivs över på din adress när hon flyttar.
    Och hon kan flytta var hon vill, det finns ingen lag som förbjuder detta
    www.xn--vrdnadstvist-tcb.nu/kan-man-flytta-vid-gemensam-vardnad

    Lite hur man tolkar detta med ingripande beslut. Dessa typer av beslut kräver att man är överens när det är delad vårdnad.
  • sextiotalist
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 14:10:34 följande:
    www.xn--vrdnadstvist-tcb.nu/kan-man-flytta-vid-gemensam-vardnad

    Lite hur man tolkar detta med ingripande beslut. Dessa typer av beslut kräver att man är överens när det är delad vårdnad.
    Vad jag förstått, så brukar man i de allra flesta fall döma att barnet blir kvar på den platsen där barnen redan bor, om det inte finns andra omständigheter som motsätter detta (t.ex att du inte kan ha barnen heltid eller att du är olämplig för barnen)
    Ja, det krävs att man är överens när barnen ska byta adress, men det bästa är att du tar upp det på samarbetssamtalet, vägrar hon prata om det, så kan du fråga, så hon hör, vad som gäller.
    Hon får fortfarande flytta och hon får ha barnen hos sig på nya adressen.
    Det bästa är att ni kommer överens, vill hon inte det, då kan du driva det vidare.
  • Anonym (Vad ska man göra?)
    sextiotalist skrev 2017-10-02 14:17:50 följande:
    Vad jag förstått, så brukar man i de allra flesta fall döma att barnet blir kvar på den platsen där barnen redan bor, om det inte finns andra omständigheter som motsätter detta (t.ex att du inte kan ha barnen heltid eller att du är olämplig för barnen)
    Ja, det krävs att man är överens när barnen ska byta adress, men det bästa är att du tar upp det på samarbetssamtalet, vägrar hon prata om det, så kan du fråga, så hon hör, vad som gäller.
    Hon får fortfarande flytta och hon får ha barnen hos sig på nya adressen.
    Det bästa är att ni kommer överens, vill hon inte det, då kan du driva det vidare.
    Jo det bästa vore att bara komma överens om detta för att slippa allt tjafs men hennes inställning just nu är att jag har inget med detta att göra.
  • sextiotalist
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 14:30:03 följande:
    Jo det bästa vore att bara komma överens om detta för att slippa allt tjafs men hennes inställning just nu är att jag har inget med detta att göra.
    Då är det bara att upplysa om att hon får flytta var hon vill, men barnens folkbokföringsadress får hon inte ändra på och om hon försöker flytta barnen från skolan, så kommer du agera direkt.
    Men du kan aldrig hindra henne att flytta
  • Anonym (mm)
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 13:36:59 följande:
    Hon kommer nog vara på samtalet men vägra prata om denna flytt. Vet att skatteverket kommer göra en boutredning om de får in en flyttanmälan utan min namnteckning på.

    Känner mig orolig över att hon kommer att förfalska den för att det bara ska gå igenom.
    Men om du tar upp det på samtalet måste hon ju säga nåt? Hon kan inte bara stirra in i väggen heller. 

    Du kan även förekomma en ev adressändring om du är oroad över att hon skulle förfalska genom att ringa bokföringen och säga att OM det kommer en blankett från henne så har du inte skrivit under. I bästa fall lyssnar de på det, annars får du ju kontakta dem så fort du i så fall får ett besked om att det är genomfört (man brukar väl få ett brev hem) 

    Min brors ex gjorde en liknande grej när deras barn var litet. När han fick brev om detta ringde han direkt upp och sa att han har INTE skrivit under något! Då ringde de till henne och tvingade henne att erkänna. Sa att de fått veta att han inte godkänt detta, att det är ett brott att förfalska någons namnteckning och att om hon tog tillbaka det nu direkt i telefonen skulle ingen polisanmälan göras. Då erkände hon och adressen blev ändrad tillbaka till min bror. 
  • Anonym (fia)
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 14:30:03 följande:

    Jo det bästa vore att bara komma överens om detta för att slippa allt tjafs men hennes inställning just nu är att jag har inget med detta att göra.


    Men det har du ju inte heller.

    Hade du tänkt dig att föräldrar skulle kunna hindra varandra från att någonsin flytta? Jeez.
  • Anonym (fia)
    Anonym (Vad ska man göra?) skrev 2017-10-02 13:35:26 följande:

    Ja hur de kommer till och från skolan får hon fixa men alla deras kompisar finns här runt om kring. Tidigare så har de tex inte kunnat spela innebandy för hon har inte orkat att följa med de på träning osv.


    Men det betyder inget annat än att hon är en dålig morsa, inte att hon inte får flytta. Är du missnöjd med hennes föräldraskap och anser att barnen far illa så är du fri att stämma mamman på boendet. Då kan du ha barnen heltid och köra dem själv till alla träningar.
  • Anonym (vet nu.)

    Tag genast en advokat till hjälp och genast. Gör inte dumskallemisstagen jag gjorde. genast. Genast. genast.

  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

    Skicka in en egen adressändring för barnen till din adress. Skriv bara under själv.
    Skatteverket öppnar då en utredning.
    Först kommer de att titta på var barnen har sin huvudsakliga nattvila. Då detta är jämt fördelat går man till att titta på om någon de aktuella folkbokföringsadresserna är adreser där barnet varit folkbokförda tidgare. Då du bor kvar i tidigare gemensamma hemmet kommer de att bli skirivna hos dig.
    Även om de går vidare itll nästa steg som är närhet till skola/barnomrog, kompisar och fritidsaktiviteter så blir de skriva hos dig.
    Så, bästa du kan göra är att få till en utredning om barnens folkbokföring så snabbt som möjligt då den kommer att leda till att barnen blir folkbokförda hos dig.

    Ge inte med dig eftersom exet om barnen blir folkbokförda i nya kommunen också kan få in dem i skola där oavsett om du samtycker eller inte. Lycka till.

Svar på tråden Exet planerar flytta med barnen