Utslag och klåda i hårbotten
Hej!
Det är såhär, att för drygt två år sedan så fick ja en kliande skorpa i hårbotten, mitt på huvudet. Det var omöjligt att inte klia och några månader senare dök ett till likadant utslag upp. Jag testade under den första perioden allt jag kunde tänka mig: bytte schampon och balsam, slutade helt med övriga hårprodukter, testade naturliga produkter som olika oljor, aloe vera osv, osv.
Har haft mycket svårt att fokusera på saker då det kliar konstant, får höra av kompisar att det är äcklig och "osexigt" att klia sig, samt har mycket svårt att sova på nätterna av denna klåda. Min kala kliande fläck mitt på huvudet syns dessutom alltid om jag inte försöker sätta upp håret så det inte syns. Har i ett års tid testat olika mediciner från läkaren, attarax, kortison och steroider - det hjälper inte. Tvärtom, idag har jag dessa kliande utslag i hela hårbotten! Ibland blir det stora bölder och knölar och det gör ont.
I våras var jag hos en hudläkare som kikade och gjorde en biopsi, utan att kunna hitta någon orsak till detta. Han trodde att det kanske skulle kunna vara något som heter neurodermit.
Jag ska också nämna att jag har MS, alltså har jag nedsatt immunförsvar och är känslig för olika hudproblem, men neurolog och MS sköterskor tror inte att klådan i hårbotten har med detta att göra. Hade inte heller börjat med någon medicin när detta uppstod då jag fortfarande var i diagnostiserings-fasen, så ingen biverkning.
Nu står jag snart inte ut länge och jag vet inte vad jag ska ta mig till!!
Har någon haft eller hört om något liknande och har något tips till mig?