• Irie

Såg ingenting på VUL 4+6

Pga av att jag inte haft symptom och en smärta på höger sida gjordes ett VUL på gyn-akuten. Jag är säker på att det är 4+6 pga av äl-test samt att jag testade positivt på graviditetstest mycket tidigt. Läkaren kunde bara se en något förtjockad slemhinna samt en pytteliten uppklaring på skärmen som hon inte kunde säga så mycket om. Hon sa att det var alldeles för tidigt och jag ordinerads hcg prover nu måndag, onsdag, fredag ... så nu börjar en jäkla väntan, min magkänsla har dessutom hela tiden varit att det inte står rätt till, jobbigt att få gå och vänta på det bara :/ erfarenheter från VUL så tidigt snälla?

• Svar på tråden Såg ingenting på VUL 4+6
  • Pimpinellan

Det är på tok för tidigt! När man gjort IVF rekommenderar de inte VUL före v.8 just för att det är svårt att se. Avvakta hcg-proverna du.

• Mittiprick

Det finns ungefär 600 sånna här trådar. Kommer minst en ny likadan tråd varje dag. Samma visa varje gång. Folk gör ul i tid och otid, typ innan mensen ens uteblivit och tror att man ska se en liten sprattlande bebis där inne.

Det låter helt normalt och där kommer vara en levande graviditet nästa gång.

Och! Vadå göra ultraljud pga uteblivna symtom i V5? Jeeez. Det är extremt vanligt att man inte får symtom förrän i typ v 8, om man får några alls. Din gynakut måste ha för lite att göra om dagarna om dom undersöker pga den anamnesen.

• princess77

Jag är förvånad att läkaren ens ville göra ett Vul på någon som tror sig vara i vecka 5. I den veckan ser man inte mer än det han såg.

Tidigast i vecka 7-8 kan man se om det är en normal graviditet.

• Meriall

De gjorde väl vul för att de misstänkte utomkvedes pga smärtan? Så inte så konstigt då... satt uppklarningen i livmodern är det ju positivt.

• Irie

Ja exakt, smärtan i ljumsken samt en liten blödning som gjorde att man misstänkte utomkveds. I samband med avsaknad av symptom är det vanligt att man misstänker just det.. dock sa hon att uppklarningar liknande den även kan finnas vid en icke-graviditet.. så får helt enkelt avvakta hcg-proverna. Kom dessutom en blodblandad flytning några timmar efter undersökningen, så antingen är jag lätt-blödande eller så är det något som int där riktigt och rätt. Ganska förlikad med den tanken nu ändå.

• Tino
    Irie skrev 2017-10-02 17:46:19 följande:

Pga av att jag inte haft symptom och en smärta på höger sida gjordes ett VUL på gyn-akuten. Jag är säker på att det är 4+6 pga av äl-test samt att jag testade positivt på graviditetstest mycket tidigt. Läkaren kunde bara se en något förtjockad slemhinna samt en pytteliten uppklaring på skärmen som hon inte kunde säga så mycket om. Hon sa att det var alldeles för tidigt och jag ordinerads hcg prover nu måndag, onsdag, fredag ... så nu börjar en jäkla väntan, min magkänsla har dessutom hela tiden varit att det inte står rätt till, jobbigt att få gå och vänta på det bara :/ erfarenheter från VUL så tidigt snälla?

Usch att du har ont. Som andra redan skrivit är det för tidigt att se om det är graviditet. Jag blödde i v 6-7 och hade ensidig värk. De misstänkte också utomhavandeskap. Man såg då att det var en vanlig graviditet och att smärtan berodde på något annat. Jag hoppas verkligen att du slipper utomhavandeskap. Så klart tråkigt om du inte skulle vara gravid men utomhavandeskap är inte kul. Det är väldigt bra att de tar din smärta på allvar. Vården är nog ändå ganska vra på att ta ensidig värk och blödningar i tidig graviditet på allvar. Det enda jag kan säga är att vänta och se. Att de inte såg graviditet i livmodern nu behöver inte betyda att det är utomhavandeskap. Men viktigt att du tar proverna som läkaren vill. Jag håller mina tummar.
  • Charlieellerså

Jag gjorde mitt första vul i v 5+9 (som minst) och blev helt förstörd då jag dels var säker på att jag var i v 6+3 och då de inte ens visste om de såg ett foster. De såg bara gulesäcken tydligt. Var inställd på ofostrlig graviditet pga att mitt hcg var så högt i förhållande till vad de såg. Men en vecka senare får jag se ett tickande litet hjärta på ett pyre som följer storleken baserat på veckan. Så det behöver inte alls innebära något negativt. Förstår hur det är att behöva vänta och grubbla. Stort lycka till.

• Charlieellerså
    Charlieellerså skrev 2017-10-02 21:45:54 följande:

Jag gjorde mitt första vul i v 5+9 (som minst) och blev helt förstörd då jag dels var säker på att jag var i v 6+3 och då de inte ens visste om de såg ett foster. De såg bara gulesäcken tydligt. Var inställd på ofostrlig graviditet pga att mitt hcg var så högt i förhållande till vad de såg. Men en vecka senare får jag se ett tickande litet hjärta på ett pyre som följer storleken baserat på veckan. Så det behöver inte alls innebära något negativt. Förstår hur det är att behöva vänta och grubbla. Stort lycka till.

Jag kan lägga till att jag också gjorde vul pga smärta kring höger äggstock, ljumske. Smärtan består och jag förstår inte vad det beror på men graviditeten satt på plats.
  • Irie

Så konstigt det där med magkänslan. Bara visste när jag plussade att denna gravidtet inte skulle bli något. Blöder inte idag, fortfarande lite färgat av gårdagens blödning. Hoppas fortfarande att det inte är ett utomkveds utan att kroppen tar hand om det själv. Kunde såklart inte låta bli att testa med CB-digital och den visar på 2-3veckor ännu....

Svar på tråden Såg ingenting på VUL 4+6