Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Förkylt barn och idrott?

Duckan skrev 2017-10-03 08:43:14 följande:

Vår gympalärare skrev att är barnen pigga nog att vara i skolan anser han att de är pigga nog att delta på gymnastiken. Jag håller med och det är så jag själv har lärt mig.
    Jag tycker inte att lite snuva är en sjukdom och jag tränar med det.

Det sa min gympalärare också när jag hade hosta efter luftrörskattaren, när jag rörde på mig mycket löste hostattackerna ut och jag fick knappt luft. Efter ett sådant hostanfall så ändrade hon uppfattning.

• sextiotalist
    Gro2u skrev 2017-10-02 22:24:21 följande:

Om man är i skolan bygger det på att man klarar av ALLA dagens aktiviteter dvs man kan inte säga att man bara får vara med på den och den aktiviteten.

Är man sjuk=Hemma

Oj, du är helt ovetande om att virusinfektioner (utan att man känner sig direkt sjuk) kan sätta sig på hjärtmuskeln.
    Så jag skulle inte rekommendera någon med en virusinfektion (som kan vara snuva) att vara med på idrotten, men mycket väl kunna sitta med på andra lektioner.
  • sextiotalist
    iorq skrev 2017-10-03 09:55:54 följande:

Skolidrotten brukar sällan vara så himla hård träning så den tycker jag man kan vara med på om man bara är lite småkrasslig.

Annan idrottaktivitet däremot är kanske lite mer fysisk och krävande och då är det bättre att avstå.

Det är väl olika.
  • sextiotalist
    amia01 skrev 2017-10-03 14:46:41 följande:

Är man frisk nog att gå till skolan kan man vara med på idrotten. Det är den regel vi kör hos oss.
    I regel innebär det att man går till skolan, och är med på idrotten, om man är feberfri.
    Känner barnen sig hängiga och trötta, så brukar de också automatiskt ta det lugnare på idrotten, men de kan i alla fall vara med på sin nivå.

Sonen fick gå till skolan när han var feberfri, men inte idrott om han varit rejält dålig, t.ex när han hade haft influensa i två veckor (men lunginflammation) eller någon annan rejäl förkylning. Det var aldrig några problem.
    Min systerson fick hjärtmuskelinflammation och fick inte vara med på idrotten på två månader innan läkaren gav klartecken.

• sextiotalist
    ter0q skrev 2017-10-03 16:40:23 följande:
    Oj, bara två månaders vila från träning vid hjärtmuskelinflammation? Det var snålt.

Min man fick inte träna på sex månader efter precis samma diagnos. Men man kanske kan ha det i olika grader? Och han tränar iofs på elitnivå vilket är ju oftast är lite tyngre träning än vanlig skolidrott.
    Den var väldigt lindrig, så därav den kortare tiden. Men det var skolidrotten han inte fick vara med på, jag har för mig att han var borta en hel termin från basketen.
Svar på tråden Förkylt barn och idrott?