• Anonym (äpplet)

Är detta allvarligt? jobbångest (stress relaterat)

Hej
    undrar vad ni tänker om dessa symtom:
    - ångest inför jobbet, inte bara på söndagar eller efter semestern utan nästan alla dagar
    -efter semestern inte ett dugg utvilad utan precis lika trött som innan semestern trots en extra lång ledighet
    - blivit allt mer stresskänslig. blir stressad av små saker som i stunden upplevs som enormt stort och stressande. 
    -prestationsångest, darrig och nerös inför grupp
    -vaknar tidigt omkring kl 3 och börjar automatiskt tänka på jobbet
    -kommer på sig själv med att glo in i tvn men tänker på jobbet
    -matlust är borta likaså vikten. ligger på nivå undervikt
    -glömmer saker tex ett samtal i telefon där detaljer är borta en halvtimme senare
    -tappar tråden i samtal
    -känner sig otillräcklig på jobbet, känner sig deprimerad av jobbångest

och sen då, är lösningen att byta jobb?
     läkarbesök, men vad hjälper det.?

• Svar på tråden Är detta allvarligt? jobbångest (stress relaterat)
  • Anonym (H)
    Luffi skrev 2017-10-03 12:06:26 följande:
    Första tanken som slog mig var utbrändhet?
    Samma här
  • Snuttis2

Sätt dig och konkritisera vad det är med ditt arbete som får dig att må så här !

Begrunda om de saker du punktar upp går att förändra eller inte?

Om det går, gör en plan och involvera personer i din närhet , om inte så sök ny tjänst och ha dina reflektioner i åtanke när du söker!

Läkarbesök visst men det löser ju inget , kurator i så fall för stöd med detta!

• Anonym (äpplet)
    Snuttis2 skrev 2017-10-03 12:15:03 följande:

Sätt dig och konkritisera vad det är med ditt arbete som får dig att må så här !

Begrunda om de saker du punktar upp går att förändra eller inte?

Om det går, gör en plan och involvera personer i din närhet , om inte så sök ny tjänst och ha dina reflektioner i åtanke när du söker!

Läkarbesök visst men det löser ju inget , kurator i så fall för stöd med detta!

Det är mycket, inte ens alla symptom har jag räknat upp, utan de som verkar mest allvarligt.

i arbetet är det tex; en dålig chef som är problemet, finns ingen arbets eller rollbeskrivning därav vet jag inte vad som förväntas av mig. Får allt möjligt, smått och stort på mitt bord, svårt att hinna med. Arbetar på en plats med konstant förändring, svårt att hinna med även är. Informationsflödet är enormt, drunknar i all info på intranät, mails och möten. egoistiska  kollegor, svårt att få hjälp eftersom de fokuserar bara på sitt. dålig planering av chefen och hela vägen upp till toppen, ibland får jag veta att jag ska göra en uppgift jag aldrig haft med att göra förut och då gäller det att på sin fritid förbereda sig. resor och långa dagar, övertid som inte kompenseras och det tar så mycket energi, att jag blir på dåligt humör. såklar håller jag masken så gott det går, men det är tyvärr familjen och min hälsa som får lida. Funderar på att be om att få gå ner i tid, men misstänker att jag då får göra exakt samma mängd jobb bara på mindre tid och då blir det ju mer stress.
    känns som jag inte kan förändra detta och hur kan jag akta mig för liknande arbetsplats vid nästa jobbintervju om jag skulle söka mig vidare?
  • Anonym (N)

Jag är i ungefär samma situation som dig. Jag tror att första, bästa lösningen är att byta jobb.

• Anonym (äpplet)
    Anonym (N) skrev 2017-10-03 15:33:29 följande:

Jag är i ungefär samma situation som dig. Jag tror att första, bästa lösningen är att byta jobb.

och sedan, hur tänker du mer långsiktigt?

Jag tror att jag blev utbränd på mitt första riktiga  jobb, då visste jag inte att det fanns något som hette utbrändhet. Hade dålig chef och jag jobbade nästan varje dag 10 h utan rast i 6 mån. tills jag fick nog när jag insåg att hur mycket vikt jag tappat.  jag flyttade till annan stad, fick annat jobb, i början jobb som jag var överkvalificerad för och sökte vidare under hela första 2-3  åren, för att sedan hitta ett jobb som jag blev kvar på i 10 år. 
    det sista året på det jobbet fick jag liknande symptom, men där trodde jag att jag uttråkad på jobbet och "skyllde" på att jag blivit för bekväm i det jobbet. det var mycket att göra, väldigt mycket och allt var tråkigt, och det som var kul var jag för trött och disträ för att utföra och till slut kunde jag bara inte mer.
    Sökte mig till nuvarande jobb där kraven och möjligheterna är STORA! någonstans trivs jag med inslaget att man hela tiden utvecklas, men nu 5 år senare börjar jag undra om det är värt det. blivit nästan helt gråhårig sen jag började på detta jobbet och är inte ens 40!
  • Anonym (N)
    Anonym (äpplet) skrev 2017-10-03 15:50:36 följande:

och sedan, hur tänker du mer långsiktigt?

Jag tror att jag blev utbränd på mitt första riktiga  jobb, då visste jag inte att det fanns något som hette utbrändhet. Hade dålig chef och jag jobbade nästan varje dag 10 h utan rast i 6 mån. tills jag fick nog när jag insåg att hur mycket vikt jag tappat.  jag flyttade till annan stad, fick annat jobb, i början jobb som jag var överkvalificerad för och sökte vidare under hela första 2-3  åren, för att sedan hitta ett jobb som jag blev kvar på i 10 år. 

det sista året på det jobbet fick jag liknande symptom, men där trodde jag att jag uttråkad på jobbet och "skyllde" på att jag blivit för bekväm i det jobbet. det var mycket att göra, väldigt mycket och allt var tråkigt, och det som var kul var jag för trött och disträ för att utföra och till slut kunde jag bara inte mer.

Sökte mig till nuvarande jobb där kraven och möjligheterna är STORA! någonstans trivs jag med inslaget att man hela tiden utvecklas, men nu 5 år senare börjar jag undra om det är värt det. blivit nästan helt gråhårig sen jag började på detta jobbet och är inte ens 40!

Jag tänker att det är en bra början iaf. Och med tanke på så utmattad som du blir av jobbet så tycker jag inte att det är värt det! Låter kanske lat nu men jag tycker inte att arbetet är det viktigaste i livet. Självklart måste man arbeta för att överleva. Men inte så att man går in i väggen. Man måste kunna säga ifrån och tänka på sig själv. Tycker absolut att du skulle kunna börja med att prova att gå ner i tid, om du nu ändå gillar ditt jobb. Får du samma mängd uppgifter så säg ifrån! Det är ju ologiskt.
  • Anonym (gulli)

Kbt kan hjälpa en att bli bättre på att hantera jobbrelaterad stress.

• sebbe420

Personligen skulle jag ha sagt upp mig för länge sedan. Inte värt det. Ta vilket annat som helst. Sån där stress är skadlig och tar bort all livsglädje.

• Pentra
    Luffi skrev 2017-10-03 12:06:26 följande:
    Första tanken som slog mig var utbrändhet?

Samma här.
  • Anonym (Utmattning)

Du är utmattad/utbränd!!

Sjukskriv dig genast. Har själv varit hemma i 1 månad.

Samma symtom, plus minnet är helt sjukt dåligt. Kommer knappt ihåg vad vi åt till middag igår.

Ta hand om dig!

• Anonym (äpplet)
    Anonym (Utmattning) skrev 2017-10-04 18:53:29 följande:

Du är utmattad/utbränd!!

Samma symtom, plus minnet är helt sjukt dåligt. Kommer knappt ihåg vad vi åt till middag igår.

Ta hand om dig!

Vad för slags jobb har du?
    riskerar du inte att få sparken pga sjukskrivningen om den blir långvarig eller när du väl kommer tillbaka? är det någon som gör ditt arbete alltså finns det en ersättare när du är borta?
  • Anonym (äpplet)
    sebbe420 skrev 2017-10-03 17:50:04 följande:

Personligen skulle jag ha sagt upp mig för länge sedan. Inte värt det. Ta vilket annat som helst. Sån där stress är skadlig och tar bort all livsglädje.

Försöker söka annat men eftersom självförtroendet är på botten tack vare den senaste tiden på det här jobbet kommer jag liksom inte vidare med mina ansökningar. blir inte  några spontanansökningar direkt där jag vågar påstå att jag kan erbjuda något speciellt. 
    blir mest kolla jobbannonser och funderar på vissa "inom mitt område" men mindre kvalificerade och också där tar det stopp. tänker att jag kommer ångra mig eller tänk så blir det värre än vad det är nu.:( 
  • Anonym (äpplet)
    Anonym (gulli) skrev 2017-10-03 17:05:32 följande:

Kbt kan hjälpa en att bli bättre på att hantera jobbrelaterad stress.

kan man ringa vårdcentralen om be om det eller hur funkar det ?
  • Anonym (äpplet)
    Anonym (Utmattning) skrev 2017-10-04 18:53:29 följande:

Du är utmattad/utbränd!!

Ta hand om dig!

Hur går det för dig?
  • Anonym (Sara)

Usch vad jag blwv illa berörd av att läsa detta. Det var precis som jag var på mitt förra jobb.

Vad är det med jobbet som du vantrivs med?

Jag sjukskrev mig och läkaren propsade faktiskt på att jag inte skulle försöka gå tillbaka. Klok läkare som fattade bättre än jag själv. Jag blev uppsagd pga att jag var sjuk så länge, det bästa som kunde ha hänt.

• Anonym (Sara)
    Anonym (äpplet) skrev 2017-10-03 15:15:31 följande:

Det är mycket, inte ens alla symptom har jag räknat upp, utan de som verkar mest allvarligt.

i arbetet är det tex; en dålig chef som är problemet, finns ingen arbets eller rollbeskrivning därav vet jag inte vad som förväntas av mig. Får allt möjligt, smått och stort på mitt bord, svårt att hinna med. Arbetar på en plats med konstant förändring, svårt att hinna med även är. Informationsflödet är enormt, drunknar i all info på intranät, mails och möten. egoistiska  kollegor, svårt att få hjälp eftersom de fokuserar bara på sitt. dålig planering av chefen och hela vägen upp till toppen, ibland får jag veta att jag ska göra en uppgift jag aldrig haft med att göra förut och då gäller det att på sin fritid förbereda sig. resor och långa dagar, övertid som inte kompenseras och det tar så mycket energi, att jag blir på dåligt humör. såklar håller jag masken så gott det går, men det är tyvärr familjen och min hälsa som får lida. Funderar på att be om att få gå ner i tid, men misstänker att jag då får göra exakt samma mängd jobb bara på mindre tid och då blir det ju mer stress.

känns som jag inte kan förändra detta och hur kan jag akta mig för liknande arbetsplats vid nästa jobbintervju om jag skulle söka mig vidare?

Du har ett egenansvar att säga stopp. Ingen arbetsgivare kan kräva okompenserad övertid. Typiskt kvinnor att ställa upp och köra slut på sig själva. Ser det överallt, ofta underbetalda kvinnor som tar på sig så mycket att arbetsgivaren slipper ta ansvar.
  • Meriall

Börja med att sjukskriva dig. Bättre att du är hemma ett halvår nu än att du blir hemma i fem år senare om du låter det gå längre. Prata med en läkare. Om det hjälper att gå ner i tid på jobbet kan det också vara en möjlighet att bli sjukskriven på deltid men isf ska det verkligen hjälpa så att du inte gör lika mkt arbete på mindre tid för mindre lön. 

Vad har du för yrke/för jobb? Under tiden du är sjukskriven så sök nya jobb eller vidareutbilda dig senare, när du känner att du orkar. Inte direkt. Först vila upp dig tills du känner att orken börjar återkomma, sedan börja söka nytt jobb. 

Ta din hälsa på allvar. Du har alla tecken på att gå in i väggen snart och det är viktigt att få hjälp innan det händer, om du ska ha en chans att komma tillbaka till fullt fungerande sedan. 

Svar på tråden Är detta allvarligt? jobbångest (stress relaterat)