• Anonym (Nollan)

Om man har NOLL tävlingsinstinkt vad betyder det?

En person som inte har någon som helst tävlingsinstinkt alls har den något "fel" och vad är det isf? Hon känner aldrig något behov av att springa snabbast, vara snyggast, bäst i skolan, åka på finaste semestern, bli chef på jobbet, ha dyrare vigselring än vännerna, finare hus, finast bil, bäst på piano eller vara bästa kocken. Drog bara upp exempel som kom spontant så att ni ska förstå hur jag menar. Hon har alltså verkligen noll tävlingsinstinkt. Är det konstigt?

• Svar på tråden Om man har NOLL tävlingsinstinkt vad betyder det?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (?) skrev 2017-10-03 22:27:13 följande:
    Det är väl klart att man måste definiera vad som menas. TS var helt enkelt lite för "bred" för att kunna diskuteras på ett bra sätt. 

Vad du själv får ut av att klanka ner på (z) som tog upp en helt legitim fråga kan du ju få fundera på. 
    Fast jag är en tävlingsmänniska - och försöker inte hymla med det, sen tävlar man om olika saker på olika sätt skiter i förlovningsringar och dyra bilar men gillar att vara bäst på mitt jobb som jag brinner för - tycker väl bara att det blir distanslöst att tävla i att vara minst tävlingsinriktad för att det är pk att inte jämföra sig utan vara såååå nöjd med sitt liv och har man dessutom ett behov av att trycka till folk men menar att man är harmonisk blir det liksom lite extra konstigt?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-10-03 23:03:39 följande:
    Fast jag är en tävlingsmänniska - och försöker inte hymla med det, sen tävlar man om olika saker på olika sätt skiter i förlovningsringar och dyra bilar men gillar att vara bäst på mitt jobb som jag brinner för - tycker väl bara att det blir distanslöst att tävla i att vara minst tävlingsinriktad för att det är pk att inte jämföra sig utan vara såååå nöjd med sitt liv och har man dessutom ett behov av att trycka till folk men menar att man är harmonisk blir det liksom lite extra konstigt?
    Oj, trampade vi på en öm tå? Du gillar alltså att tävla i att vara bäst på jobbet, inte att vara duktig på ditt jobb, utan bättre än de andra.

Konstigt, det är ju precis det TS skriver om, men ändå skriver du att det är inte det som TS handlar om. Men nu förstår vi ju varför du blir irriterad på oss andra, eftersom du är en sådan som tävlar för att vara bättre än andra, och inte för din egen skull.
  • Stårschan

Det är i vilket fall som helst besvärligt i vissa lägen att uppfostra sådana barn. Det går ALDRIG att skynda på dem genom att föreslå saker som "Få se vem som först hinner fram till lyktstolpen" eller "Om du har fått på dig pyjamasen innan jag har räknat till tio så läser jag en saga till", eller "Få se vem som är snabbast på att lägga ner sina leksaker i lådan!" Man får bara ett lakoniskt "Men mamma, det är faktiskt ingen tävling" till svar från fyraåringen.

• Anonym (Tja)
    Anonym (Nollan) skrev 2017-10-03 16:04:03 följande:

En person som inte har någon som helst tävlingsinstinkt alls har den något "fel" och vad är det isf? Hon känner aldrig något behov av att springa snabbast, vara snyggast, bäst i skolan, åka på finaste semestern, bli chef på jobbet, ha dyrare vigselring än vännerna, finare hus, finast bil, bäst på piano eller vara bästa kocken. Drog bara upp exempel som kom spontant så att ni ska förstå hur jag menar. Hon har alltså verkligen noll tävlingsinstinkt. Är det konstigt?

Hon trivs nog bättre med livet än många andra. Nöjd.
  • sextiotalist
    lövet2 skrev 2017-10-03 22:19:05 följande:

Det låter som min lillebror, och det är inget fel på honom. Men det är förstås inte särskilt kul att t ex spela kort med honom. För mig går kortspel ut på att krossa motståndaren, men han påstår att det går ut på att ha roligt tillsammans. Han försöker inte ens vinna!

Som min lillebror också och även min pappa. Tja, pappa var ledande inom hans gebit i Sverige och min bror är seniorkonsult inom IT.
    Man kan faktiskt klara sig väldigt långt genom att vara genuint intresserad av det man håller på med och göra ett bra jobb.
    Jag är inte heller någon tävlingsmänniska, för mig var det totalt ointressant hur de andra klarade sig, så länge jag klarade prov och tentor. Men det har ju gått bra ändå

Nu är jag så "gammal" att jag så jag lägger mer tid på att hjälpa unga i min bransch än att ta mig vidare i den sk karriären.

• sextiotalist
    Anonym (Hepp) skrev 2017-10-03 23:03:39 följande:
    Snarare du som har lite svårt för att förstå att alla inte fungerar som du gör. När jag träffar en person som du, så brukar jag luta mig lugnt tillbaka och konstatera lugnt för mig att var och en bli lycklig på sin fason.

För mig är det mer stressande och mer ett hinder i min utveckling att känna att man måste vara bäst.
  • Egon den stora

Jag saknar också tävlingsinsikt, så länge jag har det bra så bryr jag mig inte om ifall andra har det bättre! Däremot vill jagj hela tiden förbättra min omgivning, typ göra trädgården bättre varje år och bygga saker runt huset.

När jag var liten så fuskade jag till och med i spel så att jag skulle förlora så fort som möjligt och slippa vara med.

• Egon den stora
    Anonym (Nollan) skrev 2017-10-03 16:15:22 följande:

Men om inte tävlarinstinkten finns ens på en omgång Monopol?

Sånna långa spel är ju hur surs som helst blir jag tvingad att delta av sociala skäl så ser jag till att förlora så fort det går så att lidandet tar slut.
  • Stårschan
    Egon den stora skrev 2017-10-04 09:17:12 följande:
    Sånna långa spel är ju hur surs som helst blir jag tvingad att delta av sociala skäl så ser jag till att förlora så fort det går så att lidandet tar slut.
    Är du också en sådan som får hjärtklappning av stress så fort någon nämer Monopol, Risk eller liknande? Flört
  • kjellström
    lövet2 skrev 2017-10-03 22:19:05 följande:

Det låter som min lillebror, och det är inget fel på honom. Men det är förstås inte särskilt kul att t ex spela kort med honom. För mig går kortspel ut på att krossa motståndaren, men han påstår att det går ut på att ha roligt tillsammans. Han försöker inte ens vinna!

Jag är som din lillebror, kan till och med tycka det är skönt att förlora för då får man tid att tända ljus och koka the och göra det mysigt - för det är väl det spel går ut på eller har jag missat nåt?
Svar på tråden Om man har NOLL tävlingsinstinkt vad betyder det?