• Mia W

När får barn "bästisar"?

Jag undrar i vilken ålder barn får "bästisar", alltså kompisar som de knyter an till mer än andra och hela tiden pratar om. Vår dotter började på dagis i januari och är nu 1 år och 9 månader. Redan från första veckan har hon oavbrutet pratat om en annan liten flicka där. Hon berättar vad de gör (åker pulka, läser böcker osv.) och så fort man säger till henne att vi är framme vid dagis på morgon utropar hon "Alva!" (den andra flickans namn). Hon har till och med velat tydligt klargjort att hon velat ha Pippi-tröjor på Åhléns eftersom att kompisen har sådana (vilket stämmer). Hon sa: "Alva, Pippi-töjja... Li haa!" När vi lämnar henne på dagis lite senare (annars lämnar vi henne så tidigt att hon är först av alla barn) väntar kompisen på henne och vill hjälpa henne av med overallen. När vi hämtar henne står de och vinkar länge och vill knappt skiljas. Är det tidigt att bli så fäst vid en kompis?

Har själv inte gått dagis i och för sig, men umgicks ändå mycket med andra barn som liten genom att min mamma var privat dagmamma då, men kan inte minnas annat än att jag fick "bästis", dvs en kompis som jag pratade mer om än andra, först vid skolåldern... en ca 7 år gammal. Min sambo har upplevt det likdant.

Hur gamla är barn då de får "bästisar" (förutom de inom famliljen, typ morfar och mormor! )? Vad är era upplevelser och hur har era barn gjort? Nyfiken!

• Svar på tråden När får barn "bästisar"?
  • mludvigs

Jag träffade min 'bästis' på dagis. Jag var 5 när hon började där och jag är säker på att om hon hade börjat tidigare så hade vi fastnat för varandra redan då.

• Lola Jämtland

Alma ska fylla 6 år o har ingen bästis. O jag är rätt så "glad" över det. Glad i den bemärkelsen att hon inte är så fäst vid att bara leka med ett barn utan kan växla.

En del barn inom förskolan fäster sig tidigt vid endast ett barn o när det barnet inte är där uppstår ibland en liten förvirring. "Vem ska jag leka med idag då?".

Jag har aldrig haft en bästis så jag vet inte hur det är....men jag tror inte att det är bra alla gånger att fästa sig vid endast en person......

Detta är bara vad jag tror o har lagt märke till under alla år jag jobbat....så det kanske inte alls stämmer eg.

• Cuthalion

När jag var 2-3 år fick jag min första bästis.

• Sasson

Min dotter är bara nio månader och det är en tjej som är lika gammal som det tydligt märks att hon tycker mer om än alla andra barn hon träffat. De ses ganska ofta och när de gör det är Alva på henne hela tiden och ska bita, slicka, riva och dra i henne (hennes sätt att visa kärlek). Så gör hon inte med ngt annat barn, bara med mig och hennes pappa...

• kidA

agnes är 5½, blir 6 i sommar o hon har en bästis. de har varit bästisar i 1½ år nu. så runt 4 kanske..

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • varfördåför

min son har en bästis på dagis.. de har varit bässtisar sedan de var ett år.. hon kallar honom för min pojke.. men ingen av dem har problem att leka med andra.. men jusst då det är lässtund o så så sitter dom hällst med varandra o håller handen o så..

• Rymdmamma

Jag fick min bästis när jag var 2-3 år, och vi är fortfarande jättebra kompisar, fast har lite mindre kontakt då hon bor i London nu o jag är i Luleå.. :) men när vi väl träffas så är det precis samma kontakt ändå, helt underbart att ha minnen som man delar från att man är så liten, man blir ju nästan lite som syskon då.:)

• Mia W

Jag tycker att det känns otroligt häftigt att så små barn kan knyta an till andra lika små barn så tidigt. Vår dotter har ju dessutom umgåtts mycket mer med andra barn innan hon började på dagis,men då har intresset varit betydligt svalare.

Jag har också funderat lite kring om detta är ett problem då vi vet att vi kommer att flytta inom två år så att hon tyvärr byter dagis... alltså ett problem att hon redan skaffat "bästis" för att hon kommer att sakna henne. Å andra sidan är Li väldigt social med alla hon möter och leker bra även med andra, så ensam lär hon ju knappast bli. Det är bara det att hon verkar tycka mest om denna lilla tjej!

• Beckah82

Vi flyttade när min son var drygt 2 år och efter någon månad lärde han känna en pojke som är 11 dagar äldre än min son. De "klickade" och har varit bästisar ända sen dess.
    Pojkarna fyller båda 8 år i augusti =) så jag antar att jag med säkerhet kan säga att de är "riktiga" bästisar och har varit det sen 5 år tillbaka.

• varfördåför

vi har det problemet nu också att alvin kommer att måssta skiljas från sin bäästis :-/ dom har varit bässtisar i två år.. och dom saknar varandra så då den ena inte är på dagis en dag.. men, alvin är en glad o rolig kille så han hittar aldelens säkert en ny kompis på nya dagiset

• Mia W

Roligt att höra att det är fler som upplever samma sak med sina barn. Det är fascinerande hur starka personligheter det är i så små barn! Så små men redan med tydlig personkemi mellan varandra.
    Xylifon: Skönt att höra att det är fler med samma dilemma med att flytta och ha barn som redan knutit an till en kompis så.

• Mia W

Fick i helgen i övrigt höra att den så omtalade kompisen talar om vår dotter nonstop för sina föräldrar också! De är verkligen fästa vid varandra redan!

• halstabletten

Jag fick min första bästis i 2-årsåldern. Har sett ännu yngre barn ty sig till varandra på förskolor ibland.

Svar på tråden När får barn "bästisar"?