• nervöstjej96

Behöver stöttning

Hej!

Jag är en tjej på 22 år.

Jag och min sambo försöker skaffa barn, båda har kollat så inget är fel, men läkarna säger att både han o ja kan skaffa barn o att allt ser normalt ut. Vi har prickar in ÄL så gott vi kan, vi dricker inte alkohol eller äter speciellt onyttigt, och ingen av oss tar droger.

Både hans och min längtan för barn är otroligt stor!! Han har fast jobb och rätt så bra inkomst. Jag har med fast jobb, lite mindre bra inkomst, men endå helt okej. Vi bor i en tvåa just nu. Och planerar att köpa hus, men just nu går alla tankar och tid till för att försöka göra "oss med barn". Så vi vill vänta med att köpa hus tills vi vet om vi ska ha barn eller inte. Vi tänker att de kan bli lite för "dyrt" och tidskrävande att både köpa allt till bebisen och till att renovera ett hus för.

I vilket fall, vi har provat att tajma in ÄL och allt sånt. Jag har precis börjat äta bisolvon, läste på FL att de kunde hjälpa en på traven. Sen är det en smaksak. Har även en vän som åt tabletter med folsyra o vitaminer som hjälpte till för att bli gravid. Hon väntar sitt första barn nu i februari. Ska få hennes tabletter imorgon och börja äta dem då.

Men jag är så himla nervös över att något ska gå fel. Har inte haft något preventivmedel sen jag var 16.

Har aldrig blivit gravid förut, inte ens med mitt ex som även han o ja planerade in det så rätt som möjligt.

Skulle va tacksam för lite stöttning eller tips eller liknande!

• Svar på tråden Behöver stöttning
  • Jooosen

Tänk på att det kan ta tid. Man läser ofta där par blir gravida på första andra tredje försöket. Sällan skyltas det med att det faktiskt tar tid. Upp till ett år är inte omöjligt alls. Eller längre. Hur länge har ni försökt? Är själv inne på 7e försöket och försöker tänka positivt. Vet att det är svårt! Kram

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Seven Costanza

Hur länge har ni försökt?

Du kanske inte menade det så men tänkte bara säga att folsyra (vitamin B9) äter man inte för att lättare bli gravid utan syftet är att motverka missbildningen ryggmärgsbråck hos barnet, och dessa tabletter ska man gärna äta några månader innan man bli gravid och sedan fortsätta de första tolv veckorna. Hoppas ni lyckas snart!

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/folsyra-for-kvinnor

• nervöstjej96

Tack för svar!

Vi har försökt i 9månader nu. Och tagit ÄL tester och är så säga vi kan bli på menscykeln. Tänker att de kan försvåra gradviteten om man hoppas på för mycket??

• Pimpinellan
    nervöstjej96 skrev 2017-10-03 22:54:40 följande:
    Tack för svar! Vi har försökt i 9månader nu. Och tagit ÄL tester och är så säga vi kan bli på menscykeln. Tänker att de kan försvåra gradviteten om man hoppas på för mycket??
    Och vad skulle hoppet ställa till med? Hindra ägget på vägen ut? Stoppa spermierna i porten redan? Tankar kan inte påverka fertiliteten! 9 månader är helt normalt att det kan ta.
  • nervöstjej96

Hindra kanske var fel ordval. Men läst mycket, samt att barnmorska sagt att man kan "lura" kroppen. Placeboeffekt ungefär.

• nervöstjej96
    Seven Costanza skrev 2017-10-03 22:18:14 följande:

Hur länge har ni försökt?

Du kanske inte menade det så men tänkte bara säga att folsyra (vitamin B9) äter man inte för att lättare bli gravid utan syftet är att motverka missbildningen ryggmärgsbråck hos barnet, och dessa tabletter ska man gärna äta några månader innan man bli gravid och sedan fortsätta de första tolv veckorna. Hoppas ni lyckas snart!

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/folsyra-for-kvinnor

På Apoteket säljer dem folsyra där det även står "för dig som är gravid eller planerar att bli gravid"
  • Seven Costanza
    nervöstjej96 skrev 2017-10-03 23:56:31 följande:

På Apoteket säljer dem folsyra där det även står "för dig som är gravid eller planerar att bli gravid"

Jo precis men min poäng var att man inte äter folsyra för att lättare BLI gravid utan man äter det för att minska risken för missbildning på fostret OM/NÄR man blivit gravid.
  • nervöstjej96
    Seven Costanza skrev 2017-10-04 07:46:28 följande:
    Jo precis men min poäng var att man inte äter folsyra för att lättare BLI gravid utan man äter det för att minska risken för missbildning på fostret OM/NÄR man blivit gravid.
    Jaha okej då är ja med på noterna!
  • Seven Costanza
    nervöstjej96 skrev 2017-10-04 11:21:57 följande:

Jaha okej då är ja med på noterna!

Jättebra. Varför man bör äta det redan några månader innan man blir gravid (dvs gärna åtminstone så fort man bestämt sig för att försöka bli gravid) är alltså för att man behöver ta det i ett par månader för att få upp tillräckligt hög nivå av folsyra i kroppen så att det hjälper mot missbildning när man väl är gravid. Förtydligar det om någon annan läser också som inte hört om detta .
  • nervöstjej96
    Seven Costanza skrev 2017-10-04 15:38:56 följande:
    Jättebra. Varför man bör äta det redan några månader innan man blir gravid (dvs gärna åtminstone så fort man bestämt sig för att försöka bli gravid) är alltså för att man behöver ta det i ett par månader för att få upp tillräckligt hög nivå av folsyra i kroppen så att det hjälper mot missbildning när man väl är gravid. Förtydligar det om någon annan läser också som inte hört om detta .
    Jaha! Då ska ja be sambon åka o köpa det så fort som möjligt :)
Svar på tråden Behöver stöttning