• AnnieMagda

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hej alla!

- Jag undrar om någon mer har fått större blödningar till följd av Progynon användning?

- Ni som fått två embryon, har ni "blött " ut det andra ifall det bara blev ett embryo som klarade sig?

Jag var med om en märklig sak igår. Eller det började i fredags när jag satt på kontoret och upplevde en störtflod. Skyndade mig och såg blodet bokstavligt talat rinna ut. Sen fortsatte det under tre dagar. Och igår gick jag till läkaren (gravid 7+3).

Har två barn på vanligt sätt och vi har försökt att få vårt tredje barn i över tre år. Oförklarlig barnlöshet sade utredningen och jag gjorde mitt första IVF försök innan sommaren, två embryon insatta på grund av ?sämre kvalitet på äggen? och blev överstimulerad och sjukskriven tre veckor. Inget plus.

Jag gjorde mitt andra IVF försök nu i september, lägre dos på sprutorna, trots det blev översimuleringen ännu värre och dom panikändrade Ovitrelle sprutan till Suprefact som ska mildra symptomen. Men när man tagit Suprefact måste man förutom Lutinus även inta Progynon 4 mg per dag i mitt fall, ända fram till grav.vecka 9. Ja och jag fick återigen två embryon insatta.

Och plussade! 

Men när jag sätt där i gynstolen igår, så tittade läkaren fundersamt på skärmen. Jag väntade på "domen" med gråten i halsen. Läkaren skakade på huvudet. Hon fattade inte riktigt vad som vad. Jag har ju hjärtformad livmoder, nästan bananformad. Och i ena delen fanns två hinnsäckar, en med ett foster med tickande hjärta och en med en litet foster(som troligen inte klarade sig). Och nu kommer överraskningen!.....

I den andra delen av livmodern, i ena änden av ?bananen? så var det fullt av vävnad och blod. ?Aha, har du ätit progynon?? frågade läkaren. ?Ja?, sade jag. Då visade det sig att halva livmodern är full av ?extra? vävnad som Progynon har tillverkat och som nu blöder ut. Vad fan?!

Det här har ingen sagt något till mig om, ev. följder av Progynon. Jag gick till läkaren i går och förberedde mig på MF och nu kommer jag blöda från och till ända tills extra vävnaden plus hinnsäcken med fostret som ej lever kommer ut. Vi snackar störtfloder.

Frågan är: Kommer det levande fostret att klara av allt annat som ska ut? iiiiih snacka om jag är nervös. (och illamående hehe)

• AnnieMagda
    vinterbebis12 skrev 2017-10-26 21:24:02 följande:
    Håller tummarna för att det ska gå bra. Sa läkaren att det finns risk för fostret med hjärtslag eller är det din oro? Kram
    Läkaren sade att hon inte kunde säga något. Hon hade inte sett något liknande innan. Tiden får utvisa, blev svaret på min fråga. Hehe, man önskar ju alltid att läkarna ska ge en svaren. Svårt när inte ens dom vet.
  • AnnieMagda
    vinterbebis12 skrev 2017-10-29 08:51:27 följande:

Jag hade en väldigt allvarlig infektion i livmodern vilket är väldigt ovanligt och ren otur. De får bara in något fall per år här på Danderyd. Det var alltså ingen förstoppning. Känns så himla fel att ha tagit bort ett friskt foster???? men jag hade inte klarat mig annars...

<3 Styrkekramar till dig!
  • AnnieMagda
    Kollegorna undrar - vad gör man?

Jag var sjukskriven 4 veckor vid IVF försök nr. 1 precis innan semestern, sen 4 veckor sjukskriven igen vid IVF försök nr. 2 nu i september. Och nu är jag återigen sjukskriven i 3 veckor för graviditetsillamående. Herregud, jag har varit borta i nästan tre månader de senaste fem månaderna. Min chef har veta hela tiden, för att jag sökte bruttolöneavdrag så det blev så. Han uppmanade mig att berätta något för mina närmsta kollegor, tre stycken. Så jag berättade inget om IVF för den vet inte ens våra familjer om. Hehe vi är lite privata på det sätta. Så jag berättade endast att jag är superillamående och kommer troligtvis vara borta pga av det.

Nu undrar givetvis ALLA andra på jobbet, för det är tredje gången jag är borta, och dom är hur många som helst. Så min närmsta kollega undrade idag om inte hon fick berätta. Jag svarade nej, herregud jag är bara gravid i vecka 9. Och ingen annan vet i familjen, ska då hela mitt jobb veta det? Bara för att dom är oroliga. Jag förstår folks oro när någon kollega är sjuk längre tid flera gånger, men kan man inte acceptera att saker och ting är privat...
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017