• Skywalker

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

hanna8911 skrev 2018-03-02 06:55:45 följande:

Hej alla!

Ville höra med er som gjort kub här! När vi gjorde kub förra veckan fick vid hög risk 1/190 (gränsen mellan hög och låg risk går på 200...). Såklart jobbigt för nu oroa mig sig lite över det med. Vi har valt att inte göra fostervattensprov då det ändå föreligger en missfallsrisk. Men då frågade bm mig om det var ivf, ja det var det. Sedan fråga hon om det var frysta ägg? Och då sa jag att ja, själva embryot har ju varit fryst. Så då tog hon ja där. Men kom på att det kanske inte är samma sak? Frysta ägg kanske är om man ev gör äggdonation?

Fick ni denna fråga med?

Vi fick inte denna fråga... Men hon hade allt journalen förstod jag det som.

Vad jag har läst kan hormonbehandlingen vid färsk IVF göra att hormonnivåena som de mäter vid kub påverkas så det blir "falskt" hög risk. Därför måste de lägga in en korrigering för detta i programmet. Men när man gör FET har man ju inte tagit hormoner på samma sätt. Hm, jag vet som sagt inte säkert men det kan ju ha nåt med detta att göra? Var det blodprovet eller ul:et som drog upp er risk? Hoppas det känns bättre snart! Det är ju fortfarande en större chans att det är bra än inte. Som nån annan sa kanske ni kan göra NIPT för förhoppningsvis lite lugnande besked?
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017