• Myran22

Fick ombesiktning på bilen, får man köra ändå?

Vi var inne och besiktigade bilen och fick anmärkning på att draget var rostskadad så det ska bytas. Ska göra efterkontroll inom 30 dagar står det på lappen.

Nu undrar jag om det är riskfritt för mig att ta bilen? Jag har nyss tagit mitt körkort (5 veckor) så jag har ju fortfarande prövotid.
    På bilprovningens hemsida står det att man ev kan få böter, men blir jag av med körkortet då eftersom jag har prövotid?

Sen tänkte jag om någon kanske vet hur det hela med prövtid fungerar. Är det garanterat att jag blir av med det när någon annan som har haft sitt längre bara får böter om vi gör samma fel? Tänkte om jag felparkerar vid datumzoon tex.

Hoppas någon vet =)

• Svar på tråden Fick ombesiktning på bilen, får man köra ändå?
  • varfördåför

det är bara att köra.. ahde du fått körförbud så hade de sagt det

• Änglatuss

du får köra
    men skadan (2:orna) måste återgärdas innan ombesiktningen
    uch vi ska besikta våran på freda....

• lijepa

jag tror (inte säker!) att du får köra bilen fram till efterkontrollen. om du inte ombesiktigat då, eller om du inte åtgärdat problemet får du körförbud.

• Myran22

Jo, körförbud är det inte. Och vi har påbörjat bytet av draget men allt ska ju sitta så hårt så det är inte klart ännu. Ska sätta på det nya i morgon och sen åka in och besiktiga.

Jag har ett viktigt möte i dag och ta bilen skulle vara väldigt bra, samtidigt är jag så feg *s*. Känns inte som någon höjdare att vara 3 mil bort och vänta på bussen i 2 timmar för att komma hem i kväll.

• Bembu

Om jag inte minns fel så får du köra bilen 1 månad efter besiktning sen ska den vara om besiktad annars är det kör förbud. Men kan som sagt minnas fel. Skulle du fått kör förbud på bilen hade dem sagt det å satt en klister lapp (spanska flaggan kallas den.) i en av rutornas..

Kram B

• ming

Som bebmu säger så får man köra en månad efter. Gör man ingen ny besiktning så blir det automatiskt körförbud på bilen.

• Madge

Bilen får du köra, men besiktigar du inte om bilen inom 30 dagar får du körförbud. Har du körförbud får du ändå köra bilen till besiktningen för att upphäva körförbudet.

Jag har också funderat på vad prövotid innebär för körkortet egentligen, men aldrig fått något redigt svar . Har prövotid på mitt till i november i år. Det är lättare att bli av med kortet, men de tar inte kortet bara för att du parkerar fel i datumzon. Har aldrig hört om någon som blivit av med sitt körkort under prövotiden. Jo, förresten, läste om någon som kört rattfull och blivit tagen av farbror polisen med ett tre månader gammalt körkort. Sen hade den människan inget körkort längre.

• Norahs mamma

TS:
    Du får köra. Om det är körförbud, vilket det inte var, får man köra till/från verkstan, prövköra och köra till besiktning.

madge:
    En kompis till mig blev av med körkortet för att han inte stannade för en gångare vid övergångställe, 1 månad innan prövotiden gick ut!
    Om du normalt sett skulle bli av med körkortet en period, så blir du av med det helt om du har prövotid. Och ibland vid vissa andra företeelser som bedöms induviduellt.

• Madge

Man får verklign se till att köra försiktigt när man har prövotid alltså....

Svar på tråden Fick ombesiktning på bilen, får man köra ändå?