Inlägg från: Anonym (Ek) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ek)

Fick ombesiktning på bilen, får man köra ändå?

Madge skrev 2006-03-08 18:24:11 följande:

Bilen får du köra, men besiktigar du inte om bilen inom 30 dagar får du körförbud. Har du körförbud får du ändå köra bilen till besiktningen för att upphäva körförbudet.

Jag har också funderat på vad prövotid innebär för körkortet egentligen, men aldrig fått något redigt svar . Har prövotid på mitt till i november i år. Det är lättare att bli av med kortet, men de tar inte kortet bara för att du parkerar fel i datumzon. Har aldrig hört om någon som blivit av med sitt körkort under prövotiden. Jo, förresten, läste om någon som kört rattfull och blivit tagen av farbror polisen med ett tre månader gammalt körkort. Sen hade den människan inget körkort längre.

Nej det är inte lättare att bli av med körkortet under prövotiden. Samma regler gäller dig som alla andra. Däremot måste du göra om alla riskutbildningar och ny uppkörning om du blir av med det under prövotid. 
  • Anonym (Ek)

Verkar finnas lite olika bild av vad som gäller i den där månaden innan körförbudet inträder. Alla sidor på internet säger olika. 

En del säger att man bara får använda bilen till och från verkstad och besiktning... men det är ju även det som gäller när det är körförbud? 

Andra säger att man får använda bilen, dock inte "mer än nödvändigt". 
    Vad mer än nödvändigt är ser ju olika ut i allas ögon. Polisen och transportstyrelsen tycker väl allt som inte är till verkstad och besiktning är mer än nödvändigt men i min mening så är till och från jobb helt klart nödvändigt... men man kanske kan skippa några utfärder. 

Det är ju liksom inte så att man kan få en verkstadstid pronto och man kan ju inte bara leva utan bil i tre veckor helt plötsligt. 

Sen kan man ha lite omdöme... är anmärkningen på gränsen till körförbud direkt så kanske man ska ge fan i bilen men om anmärkningen precis når upp till en "tvåa" kan man köra rätt säkert ändå.

Svar på tråden Fick ombesiktning på bilen, får man köra ändå?