• Anonym (T)

Hur gör man när man glömt hur man ska vara glad?

Som frågan lyder.. jag har länge mått dåligt och har nog funnit mig i det.. inget känns kul, allt tar emot och jag vill bara sova eller ligga i sängen. De korta stunder jag ibland mår bra raseras allt genom att jag börjar tänka på dåliga saker. Jag tillåter mig själv inte att vara glad på riktigt. Jag vet inte vad jag ska göra?? Min sambo börjar stryka med i mitt mående men jag vet inte hur jag ska göra för att vända? Hur ska jag göra för att må bra?

Jobbar min heltid är gravid lite mer än halvvägs och har i många år varit stressad. Stressen har medfört panikångest och oro, rädsla för att få nya panikattacker. Och nu orkar jag ingenting.. har gått hos olika psykologer vid olika tillfällen, men ingen har lyckats få mig må bättre. Vad ska jag göra?? Jag är så less på det här å jag är så less på att må såhär!!!

Kan tillägga att jag är väldigt hård mot mig själv...

• Svar på tråden Hur gör man när man glömt hur man ska vara glad?
  • Anonym (Stress)

Jobba med att släppa mer på kontrollen och ta det lugnare så blir det bättre med tiden.

• Meriall

Du börjar med att behandla dig själv som du behandlar din nära och kära dvs tryck inte ner dig själv och kräv inte mer av dig själv än vad du kräver av andra. Alla skulle må dåligt om någon följde efter dem och sade nedvärderande saker till dem. Så sluta upp med det och behandla dig själv som en älskad vän som mår dåligt.

Hitta de små roliga sakerna i tillvaron. Unna dig en god kaka till fikat, en lång varm dusch på morgonen, en sovmorgon, en kopp av favoritteet i solen, lyssna på favvolåten på väg till jobbet... de små fina sakerna.

Försök leva i nuet. Känn efter vad du behöver precis nu och ge dig själv det.

Intressera dig för dig själv. Skriv drömdagbok tex.

För varje stor jobbig sak du gör så belöna dig med något roligt efteråt.

Skriv upp tre bra saker varje kväll som hänt under dagen. Kan vara pyttesmå som att trafikljuset blev grönt när du kom eller att du lyckades unna dig något bra.

Titta i spegeln varje morgon och kväll, le och säg "Jag tycker om dig" även om det känns fånigt.

• Tow2Mater

Tacksamhet; tänk på vad du har att vara tacksam över. Varje dag. Istället för att alltid bara tänka på de dåliga sakerna.

• Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2017-10-04 20:02:27 följande:

Tacksamhet; tänk på vad du har att vara tacksam över. Varje dag. Istället för att alltid bara tänka på de dåliga sakerna.

Tacksamhet har tyvärr inget med mitt mående att göra. Jag är tacksam!! Men det hjälper inte när andra säger saker som "ryck upp dig", "var tacksam för vad du har" etc.. Får en att känna ännu mer ångest. Det sitter mkt djupare än så :(
  • Anonym (T)
    Anonym (Stress) skrev 2017-10-04 19:40:19 följande:

Jobba med att släppa mer på kontrollen och ta det lugnare så blir det bättre med tiden.

Det är det som är så svårt :( Vad kan man släppa kontrollen över tex?
  • Anonym (T)
    Meriall skrev 2017-10-04 19:41:42 följande:

Du börjar med att behandla dig själv som du behandlar din nära och kära dvs tryck inte ner dig själv och kräv inte mer av dig själv än vad du kräver av andra. Alla skulle må dåligt om någon följde efter dem och sade nedvärderande saker till dem. Så sluta upp med det och behandla dig själv som en älskad vän som mår dåligt.

Hitta de små roliga sakerna i tillvaron. Unna dig en god kaka till fikat, en lång varm dusch på morgonen, en sovmorgon, en kopp av favoritteet i solen, lyssna på favvolåten på väg till jobbet... de små fina sakerna.

Försök leva i nuet. Känn efter vad du behöver precis nu och ge dig själv det.

Intressera dig för dig själv. Skriv drömdagbok tex.

För varje stor jobbig sak du gör så belöna dig med något roligt efteråt.

Skriv upp tre bra saker varje kväll som hänt under dagen. Kan vara pyttesmå som att trafikljuset blev grönt när du kom eller att du lyckades unna dig något bra.

Titta i spegeln varje morgon och kväll, le och säg "Jag tycker om dig" även om det känns fånigt.

Tack för ditt långa svar! Att du tog dig tiden! <3

Allting du skriver är bra saker. Men det är svårt att inte vara hård mot sig själv :/ Varför vet jag inte för jag är ju inte så mot andra.

Det där med att belöna sig med något roligt.. hur hittar man något roligt när man inte längre tycker nånting är roligt och allt är bara motigt och jobbigt?
Svar på tråden Hur gör man när man glömt hur man ska vara glad?