• Anonym (ss)

Hur avslöjar du om någon är psykopat?

Hej!

Psykopater kan som många vet vara mycket charmiga. Men bara för att man är charmig behöver man inte  vara psykopat. Så min fråga är hur ni som är duktiga på att avslöja psykopater listar ut om någon är psykopat eller inte? 
    Vad skiljer psykopatens charm mot en vanlig människas charm? 

• Svar på tråden Hur avslöjar du om någon är psykopat?
  • sebbe420

Jag har väl antagligen mött ett par psykopater i mitt liv. Utan att veta om det.
    Undrar om det är något man kan avgöra efter ett första möte? Man måste kanske lära känna personen lite djupare först, eller om man får saker berättat för sig som personen gjort.

Men jag får för mig att man kanske kan se det i blicken på vissa. Att det finns en sorts tom blick i ögonen. Ingen värme. Men det kanske inte gäller för alla.

• alexias mamma

Jag har mött åtminstone 1 psykopat som jag vet helt säkert, eller nej 2 fast det var ett väldigt kort möte en enda gång. Jag tycker man märker det på att personen i fråga saknar värmen och empatin i hur dom pratar med andra och pratar om andra. Plus som föregående skrev, det är nått med ögonen, det finns liksom ingen värme inget djup. Plus en utstrålning som är ganska kall, som att personen i fråga inte bryr sig om vad man säger egentligen för personen bryr sig liksom inte om andra. Man märker att psykopaten egentligen bara "skenlyssnar". Svårt att förklara, kanske jag bara skriver nonsens...

• AndreaBD

Håll utkik efter följande:

- personen säger en sak och gör en annan.
    - de har inte riktig empati. Många låtsas ha det, och överdriver då, eller missar att 
      låtsas när det gäller små situationer.
    - testa om personen "speglar". Berätta något lite sorgligt eller något som du är
      jätteglad över och observera om personen speglar dina känslor, dvs. känner med 
      dig. Akta att du inte gå efter vad personen säger utan gå efter ansiktsuttryck.
    - försöker få personer att göra som de vill genom att få de att känna sig skyldiga
      och annan manipulation. T.ex. också "gaslighting".

• alexias mamma
    AndreaBD skrev 2017-10-05 00:16:58 följande:

Håll utkik efter följande:

- personen säger en sak och gör en annan.
    - de har inte riktig empati. Många låtsas ha det, och överdriver då, eller missar att 
      låtsas när det gäller små situationer.
    - testa om personen "speglar". Berätta något lite sorgligt eller något som du är
      jätteglad över och observera om personen speglar dina känslor, dvs. känner med 
      dig. Akta att du inte gå efter vad personen säger utan gå efter ansiktsuttryck.
    - försöker få personer att göra som de vill genom att få de att känna sig skyldiga

Så bra! Precis så
  • Anonym (Mega City 4)
    Anonym (ss) skrev 2017-10-04 23:37:43 följande:

Hej!

Psykopater kan som många vet vara mycket charmiga. Men bara för att man är charmig behöver man inte  vara psykopat. Så min fråga är hur ni som är duktiga på att avslöja psykopater listar ut om någon är psykopat eller inte? 
    Vad skiljer psykopatens charm mot en vanlig människas charm? 

Många verkar använda begreppet psykopat slentrianmässigt.

Man kan vara väldigt elak, manipulativ och känslokall utan att vara psykopat.
  • Anonym (Mia)
    AndreaBD skrev 2017-10-05 00:16:58 följande:

Vad är egentligen gaslighting? Har läst det begreppet ofta på senaste men inte förstått riktigt vad det innebär.
  • alexias mamma
    Anonym (Mia) skrev 2017-10-05 00:47:35 följande:
    Vad är egentligen gaslighting? Har läst det begreppet ofta på senaste men inte förstått riktigt vad det innebär.
    Googla så får du fantastiska bra svar
  • fornminne

Ingen utom experter kan "avslöja" en psykopat. Den diagnosen sätts inte lättvindigt och ska inte göra heller. Däremot kan man märka om någon har sådana drag, samt i möjligaste mån undvika dessa personer. Sen betyder inte det att alla dessa verkligen är psykopater.

• Anonym (duff)

Kolla vad som ligger i frysen.

• Viljestyrka

Efter ett möte är det nog så gott som omöjligt, även om folk i tråden skrivit saker som säkert är bra ledtrådar.

Jag har träffat en psykopat genom mitt jobb (han var kund). Men jag hann inte upptäcka det själv utan jobbarkompisar varnade mig. Efter att de genomskådat honom träffar vi aldrig honom ensam och våra chefer har också medvetenhet om att särskild hänsyn, eller vad man ska kalla det, måste tas när vi jobbar med honom.

Svar på tråden Hur avslöjar du om någon är psykopat?