• Kee

Boosta efter MA & inför nästa IVF

Hej! Är ny här på Familjeliv och har inte hittat en tråd som behandlar det jag söker (tipsa gärna om det redan finns ????)

Jag har fått ett MA (missed abortion - fördröjt missfall) som nu verkar ha kommit ut efter att jag tagit cytotec i förrgår.

Lyckan var total när jag fick mitt livs första plus för snart 6 veckor sedan, sedan visade det sig att embryot slutat växa runt vecka 7-8 och nu i vecka 11 fick jag cytotec för att stöta ut det lilla ickelivet ????

Det var min och min sambos första IVF. Vi fick 3 befruktade ägg, inget till frysen.

Så nu, när jag läkt och vi hittat styrkan igen, ska vi försöka med IVF2.

Är det någon som har tips på hur jag stärker min 39-åriga kropp för att ge nästa försök bästa möjliga förutsättningar? Tex en bra detox? Jag gör regelbundet lugn yoga och meditation, kanske har någon tips på bra övningar eller meditationer?

Kan tilläggas att jag är på väg tillbaka till arbetet efter att ha varit sjukskriven för utmattningssyndrom i ett år. Nu är jag uppe på 75% i arbetstid och det funkar ok. Har fint stöd från kollegor och chef. När jag fick reda på att jag var gravid trappade jag ut den ångestdämpande medicin jag tagit i ett halvår och som hjälpt mig tillbaka till arbetet.

Åter till min fråga ???? Jag skulle bli väldigt tacksam för allehanda tips som kan hjälpa till att stärka mig, kropp och knopp, inför IVF försök nummer 2.

• Svar på tråden Boosta efter MA & inför nästa IVF
  • UndrandeSökare

Jag kan tipsa om Omega3, d- vitamin och folsyra det vill min läkare att jag ska ta.

Får du trombyl, prednisolon och lutinus? Annars be din läkare om recept på det.

Trombyl och prednisolon kan ev. förhindra missfall.

Jag har själv haft många upprepade missfall (naturliga inte ivf) efter 3e missfallet fick vi missfallsutredning men det visade inget. Så då reste vi till Aten och fick en bättre utredning där och fick veta vad problemet var.

Så, tycker du att du inte får tillräckligt med hjälp här så vänd dig utomlands. Det finns mycket bättre hjälp där.

Du är välkommen till Atentråden om du vill veta mer.

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• Kee

Undran­deSöka­re - stort tack för ditt svar!

Jag äter omega 3, d-vit, magnesium och apotekets kosttillskott för gravida med 500 mikrogram folsyra. Har under de senaste åren ätit lite olika tillskott men alltid folsyra och D-vitamin.

Efter ägguttaget tog jag Pravidel, Fragmin och Lutinus. Ska höra med IVF kliniken om Trombyl och Prednisolon. Tack! Jag misstänker att jag slutade med Fragmin och Lutinus för tidigt så det ska jag också ta upp inför IVF2.

Intressant med Atentråden. Jag ska absolut kolla upp den! Vet du förresten hur man lägger till en tråd som favorit?

• UndrandeSökare

Kee- Jag vet tyvärr inte hur man lägger till en tråd som favorit.

Men om man skriver ett inlägg i en ny tråd så verkar Familjeliv komma ihåg det. Så nästa gång det skrivs i den tråden så får man en etta under den runda symbolen längst upp brevid kuvertet. Hoppas du förstår min förklaring.

Klickar man på den runda symbolen så får man upp en lista över trådar du skrivit i där det finns nya meddelanden sedan du senast läste. Bara klicka och läs.

• Kee

Undran­deSöka­re - aha, så jag behöver skriva nåt i Atentråden för att enklare hitta tillbaka till den?

Förresten missade att skriva tidigare att jag beklagar era upprepade missfall. Det måste vara skönt att ha fått reda på orsaken. Att gå runt i ovisshet är så jobbigt och frustrerade.

Får jag fråga hur du hittade orken efter dina missfall? Har du något bra "ladda om" tips?

• UndrandeSökare

Kee-I vilken graviditetsvecka slutade du med Fragmin och Lutinus?

Jag fick både överaktivt immunförsvar och koagulationssjukdom konstaterat i Aten (det orsakar proppar i moderkakan, fostret dör och det blir missfall).

De hade tyvärr inte tagit tillräckligt många prover i Sverige för att se koagulationsproblemet, och immunproblem verkar inte svenska läkare "tro på" tyvärr som orsak till fertilitetsproblem. Men utomlands behandlas det framgångsrikt med Trombyl, Fragmin, prednisolon och intralipiddropp både innan graviditet och under graviditeten.

Jag som har koagulationssjukdom ska använda trombyl till graviditetsvecka 36 och Fragmin till efter förlossningen.

• UndrandeSökare

Kee- Svårt med ladda om tips, beror på vad som passar dig, vissa jag läst om verkar gå på akupunktur andra på massage. Några börjar träna för att gå ner några kilon inför nästa försök. Men viktigt är nog att försöka må bra, äta nyttigt, och helst reducera stress ifall man lever ett stressigt liv.

• Kee

Undran­deSöka­re - jag slutade med Fragmin vecka 4 (3+3) dvs en vecka efter insättning av embryot som odlats i 3 dagar. Lutinus slutade jag med vecka 6 (5+3).

• UndrandeSökare

Kee- Utomlands rekommenderar de att fortsätta med Lutinus till v.14-16. Man ska trappa ner långsamt under flera veckor innan man slutar helt.

Om man har koag.problem Fragmin till 6 veckor efter förlossning. Annars tror jag trombyl och Fragmin minst till v.20.

Dessutom tar de dubbel dos Lutinus utomlands 2st 3 gånger per dag fick jag ta, start 7 dagar innan insättning. Plus östrogen 1 tablett 3 gånger per dag.

Var det din klinik här i Sverige som ville att du skulle sluta vid dessa tidpunkter? Det låter alldeles för tidigt tyvärr. Har du någon vettig läkare du kan prata med om detta? Som kan stötta dig och skriva ut mediciner?

• Kee

Undran­deSöka­re - jag har helt litat på och följt direktiven från IVF kliniken. Vi har fått väldigt bra bemötande och de verkar väldigt kunniga. Jag blev ju också gravid för första gången i mitt liv så en hel del gjordes nog rätt. Tyvärr verkar de också ha väldigt mycket att göra så jag har inte känt att jag velat ta upp deras tid med för mycket frågor. Men till nästa gång ska jag komma dit mer påläst och ta upp bla det du skriver om Lutinus och Fragmin. Tack!

Men just nu behöver jag samla styrka för att ta mig fram till "nästa gång". Tänkte att jag ska börja träna (Har gått upp 5 kg på de senaste 2 månaderna vilket är ganska mycket för mig som alltid varit smal) och skulle vilja göra någon slags detox på några dagar. Inte för att jag tror att några dagars detox kan rena kroppen från gifter utan mer för att göra en slags mental nystart.

• UndrandeSökare

Kee- Varför inte börja med raska promenader och sen börja löpträna? t ex springa intervaller, eller börja simma kanske?

När det gäller detox vet jag inte mycket. Du menar typ fasta eller köra 5:2?

Hoppas du hittar något som passar dig och att det går bra vid ivf 2. Vi finns i Atentråden om du vill fråga mer eller vill ha stöttning. Lycka till !

• Kee

Undran­deSöka­re - tack så mycket för dina svar! Nu vet jag lite mer om vad jag ska ta upp med IVF kliniken nästa gång. Jag kikar in på Atentråden när jag har fler frågor eller behöver stöttning, tack!

• Snuttis2

Vi kämpade med barnlöshet i ca 5 år och gjorde tre ivf ! Mitt råd är balans och det svenska begreppet lagom!

Ät bra, träna lite, ta vitamintabletter med folsyra men i övrigt gör inte för mkt! Använd din tid till positiva o stärkande aktiviteter utifrån intresse: djur, natur, dataspel, chokladätande och framförallt lev så vanligt du kan med din partner.

Och när det närmar sig behandling så stressa inte starten om kroppen inte känns i fas och/eller avbryt om du inte har rätt känsla !

Vår första behandling kändes ok om än nervöst och resulterade i ett Ma i v11-12!

Blev sjukskriven pga infektion därefter och var riktigt Depp . Väntade ca 4 mån innan nästa vi startade nästa omgång men kände under hela omgången en inre obalans och det blev ett negativt resultat både med ägg o befruktning/insättning !!

Till sista ivf tänkte jag pröva diverse alternativa behandlingar innan och ladda ordentligt men innan start avblåste jag det!

Istället kom något slags inre lugn till mig och genom behandlingen och vid insättningen så kändes det bra!

Innan testet visade positivt så visste jag att vi väntade barn och att det skulle gå vägen !!!

Jag tänker inte säga att sluta stress eller oro dig, för det vet jag ac personlig erfarenhet är nästan omöjligt men det jag vill försöka säga är att för mig var det att sänka kraven på mig själv, att leva lagom, att ha bra läkarkontakter , att tro att det ska gå och ha en jäkla tur som gav resultat !!

Nu har vi äntligen en liten parvel här!!!

• Kee

Snutti­s2 - att hitta ett inre lugn, leva lagom och vara i balans var precis vad jag behövde höra just nu! Tack!

Jag ska försöka att inte ägna dagarna åt att desperat toksurfa runt efter fertilitets- och ökachansenråd vilket jag gjort den sista tiden. Det låter logiskt att mina chanser borde öka om jag mår bättre. Ska försöka fokusera på stärkande aktiviteter som jag mår bra av.

Det har varit några väldigt tuffa veckor sedan vi fick reda på att embryot i mig inte levde och fram till nu. Jag fick åka in akut igår och operera (skrapa/suga) ut resterna som inte kom ut efter Cytotecen så nu hoppas jag att allt är ute och att jag inte drabbas av en infektion. Förhoppningsvis kan det nu bli en nystart.

Vill så gärna att vi ska lyckas och känner mig stressad över att klockan tickar. Vi har planerat att kontakta IVF-kliniken när mensen kommer igång igen. Jag har svårt att se mig själv skjuta fram starten för att jag inte känner mig lugn. Men jag ska verkligen försöka hitta modet till det! Hellre vänta någon månad än att gå igenom ett helt försök som inte känns rätt.

Vad underbart att ni lyckades och nu har en liten parvel! Stort grattis!

• Snuttis2

TACK!!!

Det svårt att låta bli att stressa när vi matas med så mkt information, tips och vänskapliga råd från alla håll idag!

Jag bet ihop vid ultraljudet när vi fick besked att fostret var dött sen bröt jag ihop när vi kom därifrån ! Fick också cytotec men det tog inte fullt utan fick göra om hela processen och då fick jag en infektion. Blev hemma ca 2 veckor efter av kombinerad psyk o fys anledning! Minns att det kändes så trivialt för sjukvården o så livsavgörande för mig. Detta var på vårkanten och vi tog efter lite begrundande sommaren som en paus ! Drack vin, reste och bara samlade kraft!

Önskar dig lycka till.....

Svar på tråden Boosta efter MA & inför nästa IVF