• JohannaSaGo

Dragit ut visdomstand, ont

Hej är detta normalt snälla hjälp! Ska uppsöka tandläkare imorgon på semestern..

Men drog ut en visdomstand i underkäken för exakt en veckan sedan. Måste ta maxdos Ipren kombinerat med alvedon och det hjälper.. men klarar inte gå utan. Smärtan har inte blivit nått bättre alls,,

Ingen feber, ingen svullnad.. men tandläkaren hade skrivit ut penicillin och tyckte jag kunde börja äta det för det lät lite som det kanske var en inflammation.

Nu har jag knaprat penicillin i 4 dagar men ingen som helst bättring, så känns spm jag lika gärna kan sluta med dem..

Är det normalt att ha ont så länge??

Och det jag är mest rädd för nu,,

Andra tanden från visdomstanden har jag haft ett stort hål i, vartefter jag lagade den för flera år sedan. (Har förresten aldrig känt tandvärk utan ilningar när jag haft stora hål)

Jag har sedan lagningen för flera år sedan inte känt av lagningen eller tanden något speciellt,

Tandläkaren sa att Om jag får besvär i framtiden måste den isåfall rotfyllas..

Men nu samtidigt som denna värk i käken känns det som tanden liksom ömmar och ilar konstant. Det är inte tanden precis brevid visdomstanden utan andra som sagt. Gör ont när jag tar tandtråden emellan tillochmed, hela tanden ömmar.

Så..jag undrar.. kan utdragningen av visdomstanden gjort så det stora hålet/lagningen på något sätt börjat kännas, att det är tandvärk jag känner i hela käken mot örat.

Eller kan nerverna börja spöka och det kan kännas som om en specifik tand ilar och ömmar och det kommer gå över???

Åh vill inte rptfylla igen, speciellt inte på semestern

• Svar på tråden Dragit ut visdomstand, ont
  • JohannaSaGo

Vill tilläggs att jag provade som en tandläkare gjorde en gång att knacka på dom två tänderna brevid.. och dom ilar jätte mycket när jag gör det. Tror ni det beror på ömheten eller måste jag nu rotfylla

Iläggs
  • volvo142

Jag är ingen tandläkare men det låter bra att du ska dit igen eller kontanta din tandläkare, Vad det gäller smärta så skulle jag be nån jag känner om nån har lite starkare grejor eller prata med en läkare. har du super ont så är Alvedon ont så hjälper ju inte Alvedon. penicillin får man ibland pröva olika sorter iaf för mig när jag hade en bihåleinflammation från satan själv. Men tycker att du ska slå en pling till tandläkaren. Hoppas det går bra för dig!

Svar på tråden Dragit ut visdomstand, ont