Anonym (.) skrev 2017-10-06 18:29:57 följande:
Mensas tester säger ju inte mycket om intelligens, bara spatial förmåga. Ja, han är bra på att se mönster och sekvenser. Hur märker du av hans förmågor i vardagen? Det skulle skada hans självbild om han är inom normalspannet för barn säger du. Han tror alltså att han är intelligentare än de flesta? Baserat bara på testet eller på annat också? Eller är det DU som skulle skadas om han "bara" är normal?
Jag tror du försöker förstå mig utifrån dina fördomar och människor som du har runt omkring dig. Trist!
Att vara särbegåvad är faktiskt en nackdel i vårt samhälle då skolans undervisning är väldigt fyrkantig - alla ska stöpas i en form.
Jag ser inte människor som normala och onormala, jag tycker det är en osund människosyn som leder till polariserade samhällen. Jag har en ideologisk idé om att människor fungerar olika, men att samhället vill forma en idealmänniska där förskola, skola och politik utgör viktiga aspekter i det hela. Även om mångfald lyfts som ett värde i sig, genom deras olika styrdokument t ex läroplan, så ska man ändå vara och agera på ett visst sätt.
Jag tror absolut att IQ test är skadliga för barn, då de kan fungera som "performativ identitetsskapande", men även betyg generellt. Du blir vad du presterar, liksom. Men det är ju så samhället fungerar för att bli accepterad och betyg är en måttstock på hur pass bra du är som människa.
Det började med att jag själv satt och gjorde test. På så sätt skapade jag en kultur i hemmet om att det är något eftersträvsamt. Det här är ju inget konstigt i sig, att jag syr enligt diskursens mönster.