• Illusion

Mensa test, 10 åring.

Hej!

Min 10 åring fick på mensas sida 95 % av deras iq test. Är det bra med tanke på hans ålder?

Jag tycker det är svårt att utläsa då testet bygger på att deltagarna är minst 18 år.

Allt gott!

I don't trust words. I trust actions.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-06 16:26
    Kan tillägga att han gjorde IQ test på en annan sida för barn. Validiteten är dock sisådär. Då fick han 340.
  • Svar på tråden Mensa test, 10 åring.
  • Anonym (Ja)

Jag tror din 10 åring ligger inom gränsen för den högsta IQn i mänsklighetens historia. Du bör sätta honom i en skola för superbegåvade.

• Illusion
    Anonym (Ja) skrev 2017-10-06 16:28:08 följande:

Jag tror din 10 åring ligger inom gränsen för den högsta IQn i mänsklighetens historia. Du bör sätta honom i en skola för superbegåvade.

Nä, alltså som sagt det var ett provtest på mensas sida. 
  • Anonym (Ja)
    Illusion skrev 2017-10-06 16:33:24 följande:
    Nä, alltså som sagt det var ett provtest på mensas sida. 
    Jaha, men kontakta mensa och be om ett riktigt test då, se hur det går.
  • Illusion
    Anonym (Ja) skrev 2017-10-06 16:37:50 följande:
    Jaha, men kontakta mensa och be om ett riktigt test då, se hur det går.
    Ja, men det blir väldigt pinsamt om 95 är inom normaltspannet för barn. Det kan skada hans självbild. 
  • Anonym (förälder)

Har barn som är särbegåvade och varit i kontakt med Mensa. De säger att man inte ska göra deras tester om man är under 18 år då det kan bli missvisande. Man kan ju svara bara på känn 

Om du tror att du har ett särbegåvat barn kan du gå med i föräldragrupper för det på Facebook. Det står om det på Mensas hemsida, att de har aktiviteter och utbildning kring särbegåvade barn. Om du mailar till ansvarig där kan de bjuda in dig till en grupp i ditt område, alt till den rikstäckande gruppen, den är jag själv med i. 

• Meriall
    Illusion skrev 2017-10-06 16:39:11 följande:

Ja, men det blir väldigt pinsamt om 95 är inom normaltspannet för barn. Det kan skada hans självbild. 

Kan du inte avgöra om han är ovanligt intelligent?

Var testet han gjorde på mensas sida på tid och han klarade 95% av uppgifterna på tiden? Vilken IQ blev det uppskattat att han skulle haft om han varit över 18? (Brukar stå efter testet)
  • Anonym (.)

Mensas tester säger ju inte mycket om intelligens, bara spatial förmåga. Ja, han är bra på att se mönster och sekvenser. Hur märker du av hans förmågor i vardagen? Det skulle skada hans självbild om han är inom normalspannet för barn säger du. Han tror alltså att han är intelligentare än de flesta? Baserat bara på testet eller på annat också? Eller är det DU som skulle skadas om han "bara" är normal?

• Meriall
    Anonym (.) skrev 2017-10-06 18:29:57 följande:

Mensas tester säger ju inte mycket om intelligens, bara spatial förmåga. Ja, han är bra på att se mönster och sekvenser. Hur märker du av hans förmågor i vardagen? Det skulle skada hans självbild om han är inom normalspannet för barn säger du. Han tror alltså att han är intelligentare än de flesta? Baserat bara på testet eller på annat också? Eller är det DU som skulle skadas om han "bara" är normal?

Hon menar kanske ifall hon säger att han ska testas för att han är ovanligt intelligent och sedan visar testet att han inte är det?

Förmåga att se mönster och sekvenser säger en hel del om intelligens. Dock tycker jag inte heller mensas tester är särskilt bra. Jättemånga väldigt lätta uppgifter på väldigt kort tid... mäter snarare reaktionsförmåga än förmåga att se mönster imo...
  • Illusion
    Anonym (.) skrev 2017-10-06 18:29:57 följande:

Jag tror du försöker förstå mig utifrån dina fördomar och människor som du har runt omkring dig. Trist!

Att vara särbegåvad är faktiskt en nackdel i vårt samhälle då skolans undervisning är väldigt fyrkantig - alla ska stöpas i en form. 

Jag ser inte människor som normala och onormala, jag tycker det är en osund människosyn som leder till polariserade samhällen. Jag har en ideologisk idé om att människor fungerar olika, men att samhället vill forma en idealmänniska där förskola, skola och politik utgör viktiga aspekter i det hela. Även om mångfald lyfts som ett värde i sig, genom deras olika styrdokument t ex läroplan, så ska man ändå vara och agera på ett visst sätt. 

Jag tror absolut att IQ test är skadliga för barn, då de kan fungera som "performativ identitetsskapande", men även betyg generellt. Du blir vad du presterar, liksom.  Men det är ju så samhället fungerar för att bli accepterad och betyg är en måttstock på hur pass bra du är som människa.

Det började med att jag själv satt och gjorde test. På så sätt skapade jag en kultur  i hemmet om att det är något eftersträvsamt. Det här är ju inget konstigt i sig, att jag syr enligt diskursens mönster. 
  • särbegåvning

Hej

Tycker absolut du gör rätt i att undersöka om din 10-åring har betydligt högre IQ än "normalt". Svenska skolan är fruktansvärt dålig på att ta om hand begåvade barn. Finns hög risk att man blir understimulerad och presterar dåligt av understimulansen.
    Tyvärr är det lite tabu att prata om detta i Sverige, där de duktiga/starka/intelligenta eleverna får klara sig själva och väldigt stor andel av resurserna läggs på de absolut svagaste. Samtidigt så skulle vi aldrig acceptera att en normalbegåvad blev tvingad att gå i särskola under 9 år, även om förhållandet i begåvning kan vara det samma.

läs mer om GCP:

www.mensa.se/gcp/

Det finns oerhört många tår man trampar på när man diskuterar detta. Men låt inte jante påverka ditt barns välbefinnande. 9 (10) år i grundskola där man är helt utan stimulans är fruktansvärt.

Svar på tråden Mensa test, 10 åring.