• Mammatilltrestycken

Inte medlem i svenska kyrkan men går på deras öppna förskola... åsikter!

Hej!

Innan vi fick barn gick jag ur svenska kyrkan då jag inte tror på allt med Gud och Jesus. Jag önskar jag hade en tro men allt det där som det pratas om på dop och bröllop... nä alltså nä....

Våra barn har alltså inte döpts. Vi är inte heller gifta via kyrkan.

Jag har sedan fått barn och går på ortens öppna förskola... som här hålls av kyrkan.

Jag har inte direkt tänkt på det tidigare men idag fick jag bara sån skyldighetskänsla...att jag är en bov! Betalar ingen kyrkoskatt men utnyttjar öppna förskolan... men det är det vi har här som erbjuds...

Tankar, åsikter?

• Svar på tråden Inte medlem i svenska kyrkan men går på deras öppna förskola... åsikter!
  • Kusin Krakel

Nej inget fel alls så länge som kyrkan själva vill spela en aktiv roll i samhället (och inte bara ur ett religiöst perspektiv). Det är ju de som bjuder in alla och menar att verksamheten är för alla. Man ska ju inte behöva gå med i ett religiöst samfubd för att vara med på en aktivitet som arrangören säger är för alla.

Vissa kommuner avstår ju dessutom från att ha egen öppen förskola med hänvisning till att kyrkan har.

Skilnad om kyrkan själva ville att verksamheten bara var för medlemmar. Vill du ändå bidra till öppna förskolan kan du väl skänka en slant specifikt till den verksamheten.

• Carambolan

Som troende och engagerad i kyrkan kan jag väl tycka att det är lite halvdrygt med alla andra som vill hänga där bara för att det är mysigt. Vare sig det är öppen förskola, skolavslutning, filmvisning eller andra frånkopplade aktiviteter som händer i min församling. Många som både vill äta kakan och ha den kvar. Men hellre en öppen folkkyrka än en sluten sekt.

• Anonym (Jodå)

Helt okey. Inte medlem själv, men kan tänka mig barngrupper om det finns och passar. Är kyrkan öppen för alla så är den ju.

• Tow2Mater

Jag tar ocksa min pojke till en kyrkas barnaktiviteter där jag inte är medlem. Brukar ge mer till den sk "kollekten". Att barn som inte är medlemmar får ta del av det kristna budksapet hoppas jag anses som viktigare for kyrkans medlemmar, än att aktiviteterna enbart är till for kyrkans medlemmars barn.

Jag hoppas ju Svenska Kyrkan även sprider budskapet om Jesus på sina barnaktiviteter!

• lövet2

På "vår" öppna förskola har det varit både katoliker, muslimer och t o m folk från Filadelfia. De är självklart inte medlemmar i Svenska Kyrkan, men ingen har någonsin sett det som ett problem.

• nnnnnnnn

Det känns lite dubbelt. Samtidigt som kyrkan ska vara öppen och allmän, så blir det ju lite som att de som gör sitt bästa för att undvika att betala skatt - samtidigt gör sitt bästa för att få ut bidrag eller använda allmännyttan till max.

Om ingen vill vara med och bidra så blir det ju ingen verksamhet till slut...

• Nidhugg

Min erfarenhet är att människor som arbetar inom svenska kyrkan bryr sig väldigt föga om huruvida du är medlem eller ej för att få ta del av vad dem har att erbjuda.

• Anonym (samma)

Jag är skyldig till samma brott. Jag tog upp det direkt med pastorn och hon inte bara skrattade bort mitt dåliga samvete utan klargjorde att ALLA var välkomna. Jag såg till att hjälpa till med det jag kunde och vara aktiv i att få deras barnaktiviteter att fungera så att jag kände att jag bidrog.

• Grus grus

Tja kyrkoskatten går ju bland annat till kyrkans aktiviteter så varsågod! /medlem

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Svar på tråden Inte medlem i svenska kyrkan men går på deras öppna förskola... åsikter!