• Alexi

    Vad läsa högt för barn i olika åldrar i åldern 6-10 år?

    Ni som har barn med något/några års mellanrum i yngre skolåldern, vad läser ni högt som funkar för båda barnen?

    Vi har läst en hel del som vi kommit på, Sandvargen, Den magiska trädkojan, Kamomilla stad osv vilket har funkat bra.

    Harry Potter funkade inte för yngsta hängde inte med i den alls.

    Vi läser vanligtvis olika böcker för dem men på lov och semestrar vill vi att en ska kunna läsa för båda två, samtidigt.

    Ge oss tips!

  • Svar på tråden Vad läsa högt för barn i olika åldrar i åldern 6-10 år?
  • Tramptass

    Jo Salmsons serier om ni vill ha något spännande, Suneböckerna om ni vill ha något roligt.

    Älvböckerna av Daisy Meadows har vi ju också. Det finns uppskattningsvis en miljard av dem och de tenderar att bli lite tjatiga (tycker jag...) De var dock väldigt uppskattade av min dotter i yngre skolåldern.

  • C78

    Lite av vad jag tyckte om när jag var i de åldrarna samt vad jag själv läste för eget barn när han var liten : Mio min Mio, Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Boksamling med små spökhistorier (för barn), Kitty-böckerna (lite deckare har jag för mig), Harry Potter, Narnia

  • C78
    scanmia skrev 2017-10-06 21:15:02 följande:

    Dahl förstås! alla hans barnböcker, men Herr och fru Slusk är en favorit för yngre.


    Ja Dahl det glömde jag skriva. SÅ bra ! :)
  • anyXX

    Vi läser Tsatiski just nu. Både jag och barnen 7 o 9 älskar dem. Annars har det blivit mycket Sune. Läser alltid samma bok för barnen då jag ofta är ensam vid läggning + att jag tycker det är mysigare :)


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Fiberhusk11

    Viveca Sehldal (numera Lärn) böcker om Mimmi (en ettas dagbok, vi smyger på Enok mm). De är en liten historielektion i hur det var att vara barn för fyrtio år sedan också. Det är vardagskomik, spänning och relationsdrama i lågstadieformat.

    Laura Ingall Wilders böcker om sin bardom, lilla huset i stora skogen, huset på prärien mfl. Också spänning och äventyr (pappa skjuter en björn, indianerna hälsar på, grannen håller på att dö i brunnen mm) och intressant om hur det var förr. Och fina beskrivningar av relationerna i en familj. Tror dock man behöver visst intresse för "förr i tiden" för att de ska vara riktigt bra.

    Lasse-Majas är redan nämnd, liksom Nelly Rapp.

  • Alexi

    Tack för alla svar!

    Jag har två problem i detta. Äldsta är en riktig storläsare och plöjer böcker. Så hon har läst alla lasse-maja, nelly rapp, sune, Roald Dahl osv.

    Yngsta gillar högläsning mycket men har inte kommit så långt i kapitelböcker ännu. Vi testade alltså Harry Potter och han hängde inte med alls. Han gillar frtfarande böckerna om Halvan, Kråke osv mycket, dvs med lite mer text men också bilder.

    Därav svårigheten att kombinera.

  • scanmia

    Ok, det är den här changern jag tycker minst om att läsa högt. Jag överlåter gärna de böckerna för dem att läsa själv och håller kvar vid roligare. Lite mindre odräglig är Andy Griffiths böcker om träkojan (obs inte att förväxla med de superpedagogiska och själadödligt tråkiga böckerna om den magiska trädkojan av Pope Osborne, å andra sidan finns det hur många som helst att läsa). Kapten Kalsong är precis så inspirerande som den låter men ungarna har jä-hä-hä-ttekul.

    Det stör mig lite att jag inte har hittat fler riktigt bra, svenska nya böcker att läsa för de här åldrarna. Jag är övertygad om att de finns någonstans, men så många rekommendationer verkar komma direkt från min egen barndom och känns lite dammiga. Jag har läst ett par nyare högt på engelska som jag har gillat skarpt och som har gått hem hos yngre och äldre: Ett hål om dagen av Louis Sachar, Frindle av Andrew Clements och The One and Only Ivan av Katherine Applegate.

    Fakta böcker? Skulle det funka? Om kroppen eller vulkaner eller så?

    Sagor? Finns ju ofta med trollbindande vackra illustrationer. 

    Jag har 3 1/2 år mellan mina tre barn och börjar ofta med något som passar fångar uppmärksamheten hos de yngre, typ Bamse eller Kalle och Hobbe, för att vara riktigt publikfriande. Sedan avancerar jag när alla redan är fast till mer utmanande litteratur. 4-åringen kan slumra in medan 7- och elvaåringarna lyssnar.

  • Stårschan
    Alexi skrev 2017-10-09 22:09:04 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag har två problem i detta. Äldsta är en riktig storläsare och plöjer böcker. Så hon har läst alla lasse-maja, nelly rapp, sune, Roald Dahl osv.

    Yngsta gillar högläsning mycket men har inte kommit så långt i kapitelböcker ännu. Vi testade alltså Harry Potter och han hängde inte med alls. Han gillar frtfarande böckerna om Halvan, Kråke osv mycket, dvs med lite mer text men också bilder.

    Därav svårigheten att kombinera.


    Om äldsta redan är en bokmal (grattis!) så känns det ju rimligt att du siktar in dig på böcker som passar den yngre, och så får storasyster vara med om hon vill. Hon kanske hellre plöjer en egen bok?
  • pigglet

    Allt av Astrid Lindgren, barnen kiknade av skratt när vi läste Karlsson på taket tex. Lite rolig röst på Karlsson så är saken biff.

    En kort kapitelbok som heter Önskestjärnan eller Önskehunden var en tidig favorit.

    "Om jag bara inte råkat..."-böckerna
    Miss Amanda Hill.
    Hedvig
    Alla 3 serier är lagom långa böcker med barn som hamnar i roliga klister av olika slag.

  • Alexi
    Stårschan skrev 2017-10-10 08:41:45 följande:
    Om äldsta redan är en bokmal (grattis!) så känns det ju rimligt att du siktar in dig på böcker som passar den yngre, och så får storasyster vara med om hon vill. Hon kanske hellre plöjer en egen bok?
    Fast högläsningen är viktig. För henne men också generellt. Så den vill vi fortsätta med även för henne. Hon läser en stund i sin säng efter att vi läst högt så hon plöjer bokstavligen böcker på egen hand redan.


  • Ankissen

    Jag delar upp högläsningen. Först nattar jag min 8-åring och läser ett kapitel i Ishavspirater som jag verkligen rekommenderar. Under tiden förhör pappan läxor med den äldre av barnen. Det ger mig tid att prata med åttaåringen om det vi läst och se om hon har funderingar. Sen tar jag 12-åringen. Vi läser just nu Oliver Twist av Dickens.

  • JTo

    "Handbok för superhjältar" och "gonattsagor för rebelltjejer" har fått väldigt mycket positivt feedback i media!

Svar på tråden Vad läsa högt för barn i olika åldrar i åldern 6-10 år?