• SiroDoris

Ni som bara har era barn på helgen, måste ni betala dagisavgift ?

Som rubriken lyder, ni separerade som bara har era små på helgen och inte har ett behov av dagisplats, finns det någon av er som betalar en plats där barnet behöver gå på grund av att andra föräldern behöver dagisplats till barnet ?

• Svar på tråden Ni som bara har era barn på helgen, måste ni betala dagisavgift ?
  • zemer

Nej. Dagis avgiften är ju baserad på den andra förälderns inkomst.

• sextiotalist

Nu är det väldigt länge sedan, men sambons ex fick avslag för detta i tingsrätten, då det inte fanns utrymme för denna utgift i sambons ekonomi

• SiroDoris

Har kommit i en diskussion med min förskola då andra föräldern måste betala sin del av dotterns plats även fast han inte har något som helst behov av plats då det inte är möjligt att ha under veckorna då han pendlar långt och jobbar långa dagar ! Tycker inte det låter rätt så därför jag undrar ifall det kan vara så och vart man hittar den informationen isf !

• SiroDoris

Har kommit i en diskussion med min förskola då andra föräldern måste betala sin del av dotterns plats även fast han inte har något som helst behov av plats då det inte är möjligt att ha under veckorna då han pendlar långt och jobbar långa dagar ! Tycker inte det låter rätt så därför jag undrar ifall det kan vara så och vart man hittar den informationen isf !

• Kusin Krakel

Kostnaden för förskola ingår ju när ni räknar ut underhållsbidraget. Har ni inte haft med den kostnaden är det kanske bättre att räkna om underhållet?

• SiroDoris

Jag struntar helt i hur underhållet räknas, det är mellan mig och exet.

Frågan är ifall dagis kan kräva pengar från exet för att han är pappa mer eller mindre då han inte har behov av plats. Ursäkta mig om jag va otydlig med frågan!

• MrsAJ88
    SiroDoris skrev 2017-10-07 13:45:34 följande:

Jag struntar helt i hur underhållet räknas, det är mellan mig och exet.

Frågan är ifall dagis kan kräva pengar från exet för att han är pappa mer eller mindre då han inte har behov av plats. Ursäkta mig om jag va otydlig med frågan!

Men vadå? Om barnet har två vårdnadshavare/föräldrar måste ju förskoleavgiften baseras på bådas gemensamma inkomst, oavsett om man lever ihop eller ej så är man ju två som försörjer barnet. Om man ex. lever ihop och en alltid lämnar och hämtar (dvs. förskolan behövs bara för en av föräldrarna) så betalar man ju ändå utifrån båda, helt orimligt i min mening att man betalar mindre för att man är separerade. Även om pappan bara har varannan helg så är det ju ett måste för honom med att någon tar hand om barnet på veckorna när ni båda jobbar, annars kan ju inte båda jobba...
  • Kusin Krakel

Nu googlade jag lite snabbt och fick fram detta frpn Piteå kommun:

Gemensam vårdnad

Kommunens utgångspunkt för beräkning av taxa grundar sig på hushållets avgiftsgrundande inkomst vilket innebär att:

För föräldrar med gemensam vårdnad, som bor på skilda håll och barnet/barnen vistas hos båda föräldrarna och båda har behov av plats, ska var och en ange hur stor del av placeringen som de har behov av, och därmed anses båda som platsinnehavare. Var och en ansvarar för avgift för sin del av platsen utifrån sin avgiftsgrundande inkomst i hushållet. Taxans maximala avgift/barn samordnas mellan båda hushållen.

Den som är platsinnehavare har rätt att säga upp platsen eller söka förflyttning till annan förskola utan den andra vårdnadshavarens underskrift.

Är båda vårdnadshavarna platsinnehavare ska alla förändringar göras gemensamt.

Om den ena platsinnehavaren säger upp sin del av platsen övergår hela placeringen och avgiften till den andra platsinnehavaren.

Del av placering

En plats i förskola, fritidshem är alltid 100 procent. Vårdnadshavarna fördelar platsen i förhållande till barnets vistelse hos respektive vårdnadshavare. Del av placering kan bli t ex:

50 procent + 50 procent eller

75 procent + 25 procent

Del av placering gäller endast vårdnadshavare som bor på olika adresser.

Fördelning av plats måste anmälas med vårdnadshavares underskrift.

Om er kommun har samma regler som Piteå ska alltså pappan i detta fall inte betala förskoleavgift. Du bör nog kolla upp vad er kommun har för regler.

• zemer
    MrsAJ88 skrev 2017-10-07 13:54:23 följande:

Men vadå? Om barnet har två vårdnadshavare/föräldrar måste ju förskoleavgiften baseras på bådas gemensamma inkomst, oavsett om man lever ihop eller ej så är man ju två som försörjer barnet. Om man ex. lever ihop och en alltid lämnar och hämtar (dvs. förskolan behövs bara för en av föräldrarna) så betalar man ju ändå utifrån båda, helt orimligt i min mening att man betalar mindre för att man är separerade. Även om pappan bara har varannan helg så är det ju ett måste för honom med att någon tar hand om barnet på veckorna när ni båda jobbar, annars kan ju inte båda jobba...

Jag och barnens pappa är separerad. Barnen bor mest hos mig och dom är på förskolan efter mina tider. Och avgiften räknas enbart utifrån min inkomst.
Svar på tråden Ni som bara har era barn på helgen, måste ni betala dagisavgift ?