• bofink

    Teneriffa med spädbarn

    Hej!

    Erfarenheter av att resa med tvåmånaders bebis? Tänkte till tex teneriffA, vad tänka på?

    Mvh Anna

  • Svar på tråden Teneriffa med spädbarn
  • erikaABC

    Det finns en anledning till att vaccinationsprogrammet är utformat som det är, med vissa intervall osv.
    Att man skulle ta alla sprutor på en gång pga en sketen semesterresa verkar ju inte vara för barnets bästa direkt.

  • 12345hopp

    Håller med erikaABC, vaccin kan vara påfrestande för bebisen och det ges i en viss dos vid en viss ålder av en anledning. Att dessutom ge fler vaccin under en kort period till en 2-månaders bebis tror jag inte att det går att be om.. Bortsett från vaccinet, vad får du ut av resan med en så liten? Avkoppling och sol och bad känns svårt att få till.

    Är du gravid eller har du redan fått barnet?

  • Simone

    Jag skulle nog vänta tills bebisen fått det första vaccinet. Vi reste när vår dotter var fyra månader till gran canaria. Flygningen gick jättebra, betydligt lugnare än nu när hon är två haha. Att man inte kan ligga och sola och bada hela dagarna förstår du nog själv. Jag tycker att det var en perfekt tid att resa. Så åk iväg och njut :)

  • Simone

    [quote=78079978][quote-nick]12345hopp skrev 2017-10-07 20:24:38 följande:[/quote-nick]Håller med erikaABC, vaccin kan vara påfrestande för bebisen och det ges i en viss dos vid en viss ålder av en anledning. Att dessutom ge fler vaccin under en kort period till en 2-månaders bebis tror jag inte att det går att be om.. Bortsett från vaccinet, vad får du ut av resan med en så liten? Avkoppling och sol och bad känns svårt att få till.

    Är du gravid eller har du redan fått barnet?[/quote

    Det va precis avkoppling, sol och bad vi fick när vi reste med vår dotter :) hon sov väldigt mycket och när hon va vaken badade vi och lekte i skuggan. Kvällarna sov hon i vagnen och njöt vi av middagar. Nu när hon är två vart det mindre avkoppling på resan men betydligt mer bad :D

  • Donaldduck1234

    Hej,

    Nu vet jag ju inte om resan är betald och klar men jag skulle liksom flera andra säger här på tråden, avvaktat till bebisen fått ett par vaccinationer. Vi reste själva till Teneriffa när vår son var 5,5 mån och då fick vi andra vaccinationen i förväg. Allt gick fint väl på plats men flygresan var lite tuff ena vägen.

    Nu gick det bra för oss, tackolov, men en baby på två månader är ju så liten och får hen en infektion kan det ju bli väldigt allvarligt snabbt. Om babyn sedan behöver sjukvård finns det ju läkare på plats där, men jag skulle verkligen akta mig för att lägga in mitt barn på sjukhus utomlands på grund av alla multiresistenta bakterier som finns nu,ex MRSA. Risken är att ditt barn läggs in för något behandlingsbara men kommer hem med något helt annat. Sedan biter inte antibiotika och då har ni problem. Det här visste jag naturligtvis inte då när vi reste (tackolov), så jag är betydligt mer eftertänksam idag.

    Ha det gott,

    Kram

Svar på tråden Teneriffa med spädbarn