• Anonym (?)

Tappade en tandkrona, kan det fixas utan att öppna tanden?

Tappade en tandkrona som jag haft i några år. Tanden är rotfylld och jag har inte ont i den. Det verkar finnas någon "fyllning" eller jag vet inte vad det är för något som fanns under kronan, denna är kvar. Vet någon om det går att fixa endast en ny tandkrona. Har nämligen tandsträck och vågar inte gå till tandläkaren om de behöver borra upp tanden igen. 

Går tandkronor på högkostnadskyddet förresten? Alltså även om man inte har problem med tanden utan endast vill ha en krona. 

• Svar på tråden Tappade en tandkrona, kan det fixas utan att öppna tanden?
  • Carabellis kusp
    Tofflans skrev 2017-10-08 09:04:10 följande:

En ny tandkrona kostar ca 4000-7000 kr.

Var får du den uppgiften ifrån?

Till TS: om rotfyllningen är bra kan man sätta fast den gamla kronan. Vad en ny krona kostar beror på vad kliniken tar samt hur du ligger till i karensbeloppet mot försäkringskassan. En krona ingår i det som försäkringskassan ersätter, men tandvården har fri prissättning och mellan skillnaden mellan klinikens pris och försäkringskassans referenspris betalar man 100% av, så titta på det. Mvh tandläkare
  • Långbenopluto
    Carabellis kusp skrev 2017-10-08 09:35:57 följande:
    Var får du den uppgiften ifrån?

Till TS: om rotfyllningen är bra kan man sätta fast den gamla kronan. Vad en ny krona kostar beror på vad kliniken tar samt hur du ligger till i karensbeloppet mot försäkringskassan. En krona ingår i det som försäkringskassan ersätter, men tandvården har fri prissättning och mellan skillnaden mellan klinikens pris och försäkringskassans referenspris betalar man 100% av, så titta på det. Mvh tandläkare
    Från min tandläkares hemsida.
  • Carabellis kusp
    Tofflans skrev 2017-10-08 10:36:54 följande:

Från min tandläkares hemsida.

Men eftersom det år fri prissättning inom tandvården är det bara hos din tandläkare som det gäller med säkerhet.
Svar på tråden Tappade en tandkrona, kan det fixas utan att öppna tanden?