• Anonym (Otränad mor till 3.)

Börja träna, mycket överviktig/fetma.

Jag har fetma. Jag är 170 och väger 125kg.

Jag skulle behöva tips på träning som inte har sönder mina knä.

Jag har börjat promenera 30 min varje morgon innan frukost och har gått ner 3 kg på 1 vecka.

Men om jag lägger till ex gå några vänder i lång backe får jag så ont i benen(benhinneinflammation?). Provade att göra detta bara för 2 veckor sedan 10 min vanlig promenad,10 min i backe och sedan 10 min vanlig promenad. Dagen efter hade jag så ont i mina underben på utsidan. Jag kunde knappt jobba och hade kraftig smärta i 5 dagar efteråt. Jag vet att gå i backe snabbt tar på min kropp då jag använder många muskler samtidigt. Sedan har vi en ordentlig backe precis utanför huset så jag kan träna utan att behöva barnvakt.

Behöver tips på snäll träning som man kan göra hemma.

• Svar på tråden Börja träna, mycket överviktig/fetma.
  • Anonym (Eva)

Prova köp Gåband det är skonsamt där kan du bestämma takten själv .

• Anonym (Wildrat)

Det viktigaste för viktnedgång är bra kost. Jag rekommenderar LCHF, den är oftast effektiv och det är mycket lättare att gå ner i vikt om man äter gott och är mätt.

Sen när du gått ner lite så kommer motion att gå som en dans. Dans är förresten väldigt bra motion. Vill du gå promenader så investera i ett par bra skor så får du mindre problem. Men som sagt, kosten först.

• Anonym (vattengympa)

Vattengympa är skonsamt. Det kan man få på recept inom landstinget för personer med hälsoproblem.

• Anonym (Kost)

Jag tror som förgående talare att det är viktigt med kosten först och sedan öka på träningen när du är lättare.

• Anonym (Eva)

Ändrad kost och Gåband om du vill träna lungt hemma. Vänta med promenaderna tills du gått ner mera i vikt .

• Dkkfbejos

Cykel.

Eller simning.

Men du kan träna hur mkt du vill, det är kosten som kommer göra skillnad. Ändra på den.

• Anonym (Hej)

Ändra kost. Långsamma kolhydrater samt motionera lugnt. Vattengympa kanske om du är redo för det annars ta promenader utan backar. När du blir lättare i vikt och påfrestning för knä mm blir mindre så öka träningen. Lycka till :)

• Anonym (Fläskberget)

Har du testat att yoga? Det är toppen för kropp och själ! Solig

• nernu

1. Kosten

2. Styrketräning

3. Skonsam lågintensiv konditionsträning t ex simning cykling eller crosstrainer.

• NELJ

Med styrketräning bygger du muskler som drar mer energi än fettet i din kropp. Vill du inte gå till gym kan du köpa hem en liten träningsmatta och en kettlebell att börja med. Många bra övningar behöver man inga redskap alls till. Det finns appar och sidor på näret som kan hjälpa dig.

Sedan är crosstrainer också skonsamt om du vill träna kondition. Vill du köpa hem en så räkna med att behöva lägga upp mot tio tusen på en som är stabil.

Gåband samma sak - väl inte en billig, den kommer bara vingla och kännas ostadig.

• Anonym (H)
    NELJ skrev 2017-10-09 08:02:43 följande:
    Med styrketräning bygger du muskler som drar mer energi än fettet i din kropp. Vill du inte gå till gym kan du köpa hem en liten träningsmatta och en kettlebell att börja med. Många bra övningar behöver man inga redskap alls till. Det finns appar och sidor på näret som kan hjälpa dig.

Sedan är crosstrainer också skonsamt om du vill träna kondition. Vill du köpa hem en så räkna med att behöva lägga upp mot tio tusen på en som är stabil.

Gåband samma sak - väl inte en billig, den kommer bara vingla och kännas ostadig.
    Håller med
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Fläskberget) skrev 2017-10-09 07:49:20 följande:

Har du testat att yoga? Det är toppen för kropp och själ! Solig

Yoga är fantastiskt men du går inte ner i vikt av det direkt.

Då måste man lägga om kosten och ägna sig åt någon träning som förbränner kalorierna mer (än exempelvis yoga).
  • Sakis

Fick hjälp med värk efter träning av tens-apparat. Har en från Omron som jag brukar använda på vaderna och det hjälper mot smärta på framsidan av smalbenet. Ökar blodtillförseln och tar bort slaggämnen därigenom. Annars håller jag med övriga inlägg, testa en skonsammare träningsform. 

// Sakis

Svar på tråden Börja träna, mycket överviktig/fetma.