• Anonym191

Hur gör man på natten??

Jag är nu i v.21, men har redan börjat oroa mig för hur vi ska göra när bebis är född med nätterna..

Min sambo arbetar som lastbilschaufför, några dagar i veckan börjar han någonstans mellan 03:00-04:30 vilket betyder att han måste gå upp någon gång mellan 02:30-04:00 många nätter varje vecka.

Hur gör man då? Känns ju sådär att hans väckarklocka ska gå högt (enda sättet han vaknar på, högt ljud) mitt i natten, vaknar inte bebis då?

Är en person som gillar att planera och veta saker, så har tänkt massor på detta haha

Någon som har erfarenhet eller tips?

• Svar på tråden Hur gör man på natten??
  • Linnis92

Antingen får ni sova i olika rum eller så får ni försöka hitta olika alternativ att söva om bebisen om den vaknar. Har du tänkt amma? Det är ett smidigt sett att trösta och få bebis att somna om.

• zemer

Jag skulle säga att ni får vänta och prova. Mina barn vaknar aldrig av mitt alarm. Stora vaknade aldrig av att lilla grät. Jag kunde damsuga när dom var bebisar och sov, inga problem. Sen kompisens dotter vaknade av ALLT.

• Annelie 76

Mina barn hör inte väckarklockan, JAG hör inte sambons väckarklocka trots att den låter nån meter från mitt huvud. Det är nog inga problem. Bebisar brukar ofta somna om lätt också, värre när de är större.

• Donaldduck1234

Hej,

Jag skulle mest bekymra mig för din sambo som eventuellt kanske får svårt att få sig den sömnen han behöver och sedan ut på vägarna och köra.. och om du får liknande mitt första barn som inte sov på nätterna mellan 2v-3mån, då kan det vara bra att ha en mormor eller liknande som kan lösa av. Mitt barn har dock aldrig varit känslig för vare sig väckarklocka eller dammsugare.

Nu menar jag inte att skrämma upp dig men precis som alla andra skriver så tror jag att det kan bli svårt att planera, för varje barn är en egen individ (klyschigt men sant)... de flesta av mina kompisar har barn som sovit nästan hela natten efter en vecka och bara vaknat för att amma 1-2 ggr. Och inte väckts av någon väckarklocka.

Tänk också på att alla problem som du kommer att uppleva oftast är övergående!

Kram & lycka till

• Anonym191

Precis, det glömde jag skriva i texten. Självklart är det också ett eventuellt problem att min sambo kanske får väldigt dålig sömn och sedan ska upp och jobba 12h på vägarna ungefär.. han ligger ute i lastbilen vissa nätter så då får han ju sin sömn iallafall, men det löser sig säkert. Som du säger så är det väl svårt att veta, så vi får försöka tackla "problemen" när de kommer helt enkelt. Tack för svar

• mockingbird

Han kanske kan ha såna hörlurar kopplade till telefonen på, såna som har formen som öronproppar. Då får han nog sova ostört hela natten även om barnet vaknar å skriker plus att bara han hör när väckarklockan ringer, om han har väckarklockan i mobilen vill säga

• GrönaDruvan

Min man går upp kl.5, och vi sover i olika rum för att inte jag och bebis ska störa honom och att inte han ska störa oss. Enkelt och bra. Han sover på en madrass bara.

• Anotherone

Vi sover i olika rum. För oss har det varit enda sättet. Min man jobbar inom räddningstjänsten och kan ha haft ett tufft pass innan = måste sova eller ska jobba följande dag = måste sova.

Plus att han har svårt att bara sova vidare när lillen vaknar (även om det hade varit helt ok med mig) så det blir inte bra, vi har testat.

• GAndrea
    Anotherone skrev 2017-10-09 16:28:23 följande:

Vi sover i olika rum. För oss har det varit enda sättet. Min man jobbar inom räddningstjänsten och kan ha haft ett tufft pass innan = måste sova eller ska jobba följande dag = måste sova.

Plus att han har svårt att bara sova vidare när lillen vaknar (även om det hade varit helt ok med mig) så det blir inte bra, vi har testat.

Samma här fast mannen jobbar 2-skift. Börjar 06 eller slutar 24. Sen blev jag stressad i början när bebis skulle ammas och vi sov i samma rum. Det var inte helt lätt för varken bebis eller mig att få till rätt tag om bröstet. Så det blev en del skrik i början. Vi bor i hus och har ett gästrum med säng. Men har har även sovit på soffan som är superskön.

Vaknar du av tystare alarm, ts? Så kanske det är en idé. Du vaknar av ett tystare alarm och väcker mannen?
  • Delilah2001

Min sambos kl ringer kl 5. Ibland vaknar babyn, ibland inte. Om han vaknar så ammar jag lite, så somnar han om direkt.

Värre med mig, tar ofta lång tid för mig att somna om.

• Rödtjärnens Anna

Min sambo jobbar tre-skift, vilket innebär att han vissa veckor går upp 04:30, vissa veckor kan han gå och lägga sig efter 01:00.

Jag och vår 10 veckor gamla son har våra egna rutiner som vi håller fast vid oavsett vilket skift sambon har.

Har spjälsängen i vårt gemensamma sovrum, men all matning sker i en fåtölj utanför sovrummet eller på en annan våning sambon sover.

Sambon har en väckarklocka och den vaknat sällan sonen av och om han gör det fungerar det ofta att ge nappen och sonen somnar om, eller så vyssar jag en stund och sonen somnar.

Än så länge fungerar det för oss. Även om vi har möjlighet till att sova i olika rum och på våningar så känns som en sista utväg.Vi vill sova ihop.

• Anonym191

Ja, jag vaknar av väldigt tysta larm, iallafall just nu. Däremot har det hänt att jag stängt av larmet ett par gånger i sömnen när man är sådär sjukt trött, vilket får mig att tvivla på om jag kommer vakna av tystare larm när bebis är här och man är trött hela tiden i princip hehe

• Ina82

Vänj bebisen redan från början med att det hörs ljud när den ska sova - ha tv eller radio på t.ex.

de flesta småttingarna sover bättre från början om det är ljud, för det är de vana med från tiden i magen.

Svar på tråden Hur gör man på natten??